Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: MIE0105A15S-MIE01IMS17HKI

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.09.2017 - 13.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Hannele Tainio
Marianne Neuvonen
Ryhmät
A40sos
A40sos
Opintojakso
MIE0105A15S

Toteutukselle Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön lähtökohdat MIE0105A15S-MIE01IMS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta, moninaisuutta tukien asiakastyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja asiakkaan osallisuutta tukien erilaisten päihde- ja mielenterveystyön asiakasryhmien kanssa huomioiden eri ikävaiheisiin liittyvät erityispiirteet
- tuntee päihde- ja mielenterveysongelmien ja rikoskäyttäytymisen yhteyksiä
- tuntee päihde- ja muita riippuvuuksia koskevia eri tieteellisiä lähestymistapoja
- tuntee akuutin kriisityön
- tietää uskonnollisuuden ja hengellisyyden merkityksen mielenterveys- ja päihdetyössä
- tuntee eettiset periaatteet, mielenterveys- ja päihdetyön laatusuositukset ja strategiat sekä keskeiset kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
- tuntee ja osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdetyötä ja palvelujärjestelmää ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- asiakasosallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
- eri ikävaiheiden mielenterveys- ja päihdetyö
- riippuvuuden tieteelliset selitysmallit
- akuutti kriisityö
- uskonnollisuus ja hengellisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
- mielenterveys- ja päihdetyön eettiset periaatteet, laatusuositukset ja strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
- mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö

Oppimateriaalit

Nimetään verkko-oppimisalustalla. Kurssiin sisältyy A-klinikkasäätiön puheeksioton perusteet kurssi (1 op)

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt:kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuusasiakasosallisuus mielenterveys- ja päihdetyössäeri ikävaiheiden mielenterveys- ja päihdetyöriippuvuuden tieteelliset selitysmallitakuutti kriisityöuskonnollisuus ja hengellisyys mielenterveys- ja päihdetyössämielenterveys- ja päihdetyön eettiset periaatteet, laatusuositukset ja strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmatmielenterveys- ja päihdelainsäädäntöOpiskelijatunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.toimii mielenterveyslain, -asetuksen, päihdehuoltolain- ja asetuksen, ehkäisevän päihdehuoltolain (suunnitteluvaihe) ja huumelain ja korvaushoitoasetuksen mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavattunnistaa kriisistä selviytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa auttaa asiakasta kriisiprosessin vaiheissatuntee sielunhoidon lähtökohdat mielenterveys-, päihde- ja kriisiasiakkaan tukemisessa.Asiakkaan osallisuutta tukeva ammatillinen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöOpiskelija osallistuu eri-ikäisiä ja erilaisia asiakkaita käsitteleviin luentoihin, asiantuntijapuheenvuoroihin ja opintokäyntiin.Opiskelija perehtyy itsenäisesti videoklippeihin ja taltioituihin luentoihin.Opiskelija suorittaa tentin.Eettiset periaatteet, lainsäädäntö, laatusuositukset sekä kansalliset ja kansainväliset ohjelmat Opiskelija perehtyy itsenäisesti tallennettuihin luentoihin ja oppimateriaaleihin ja reflektoi omaa ammatillista kasvuaan suhteessa mielenterveys- ja päihdetyön eettisiin periaatteisiin sekä lakeihin, ohjelmiin ja suosituksiin verkkokeskusteluna.Eri tieteelliset lähestymistavatOpiskelija osallistuu orientoiviin luentoihin.Opiskelija pohtii eri lähestymistapojen merkitystä asiakkaan kohtaamisessa tutustumalla ensin itsenäisesti kahteen ammatilliseen artikkeliin ja laatimalla sen jälkeen yhteenvedon pohdinnoistaan tiimin omalle keskustelualustalle verkossa.Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, osallistumista verkkokeskusteluihin ja tentin suorittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.Yhteistyö työelämäyhteistyökumppanien asiantuntijapuheenvuorojen sekä opintokäynnin muodossa.

Kansainvälisyys

Mielenterveys- ja päihteet 3 op opintojakson suorittaminen tai vastaavat perusopinnot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hopsin mukaisesti tai erikseen sovitusti.

Esitietovaatimukset

YHT5,Mielenterveys- ja päihteet 3 op opintojakson suorittaminen tai vastaavat opinnot.

Lisätiedot

Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmäopetuksena, koska opintojakson aihepiiri edellyttää mahdollisuutta keskustella ydinsisällöistä syvällisesti ja omaa ammattillista toimintaansa reflektoiden.Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-käytänteitä ja ohjeita.

Siirry alkuun