Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: MIE0105A15S-MIE01VS17DIAK
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 11.09.2017 - 06.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön lähtökohdat MIE0105A15S-MIE01VS17DIAK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta, moninaisuutta tukien asiakastyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja asiakkaan osallisuutta tukien erilaisten päihde- ja mielenterveystyön asiakasryhmien kanssa huomioiden eri ikävaiheisiin liittyvät erityispiirteet
- tuntee päihde- ja mielenterveysongelmien ja rikoskäyttäytymisen yhteyksiä
- tuntee päihde- ja muita riippuvuuksia koskevia eri tieteellisiä lähestymistapoja
- tuntee akuutin kriisityön
- tietää uskonnollisuuden ja hengellisyyden merkityksen mielenterveys- ja päihdetyössä
- tuntee eettiset periaatteet, mielenterveys- ja päihdetyön laatusuositukset ja strategiat sekä keskeiset kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
- tuntee ja osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdetyötä ja palvelujärjestelmää ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- asiakasosallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
- eri ikävaiheiden mielenterveys- ja päihdetyö
- riippuvuuden tieteelliset selitysmallit
- akuutti kriisityö
- uskonnollisuus ja hengellisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
- mielenterveys- ja päihdetyön eettiset periaatteet, laatusuositukset ja strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
- mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö
Oppimateriaalit
Opintojakso alkaa AC-luennolla (opintojakson info) 11.9.17 klo 9-12. Pakollinen läsnäolo.Verkkotentti perjantaina 6.10 klo 8.00-14.00Tenttikirjallisuus :Mielenterveys- ja kriisityön osio:Lönnqvist, Heikkinen, Henriksson, Marttunen & Partonen (toim.) Psykiatria. 2014. Psykiatria. (e-kirja teemat:Lastenpsykiatria / Nuorisopsykiatria / Vanhuspsykiatria / Psykososiaaliset hoitomuodot )Saari, Salli. 2012. Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Helsinki: Otava (teemat: traumatisoitumista ehkäisevät toimenpiteet, psykososiaalinen tuki ja palvelut traumaattisten tapahtumien jälkeen, psyykkisten reaktioiden käsittely: psykologinen debriefing, lapset traumaattisten tapahtumien kohteina)Kiviniemi Liisa, Marja-Liisa Läksy, Matinlauri Timo, Nevalainen Kaija, Ruotsalainen Kari, Seppänen Ulla-Maija & Vuokila-Oikkonen Päivi. 2014. Minä mielenterveystyön tekijänä. Helsinki:EDITA. (sivut 127-133).Päihdetyön osio:Seppä, Kaija, Alho, Hannu & Kiianmaa, Kalervo (toim.) 2015. Alkoholiriippuvuus. Helsinki. Kustannus Oy Duodecim. (luvut 1-12, 17)Seppä, Kaija, Aalto, Mauri & Kiianmaa, Kalervo (toim.) 2012. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Helsinki, Kustannus Oy Duodecim. (luvut 1-9, 15-19 ja 21-27).Kirjat löytyvät myös e-versioina.
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt:kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuusasiakasosallisuus mielenterveys- ja päihdetyössäeri ikävaiheiden mielenterveys- ja päihdetyöriippuvuuden tieteelliset selitysmallitakuutti kriisityöuskonnollisuus ja hengellisyys mielenterveys- ja päihdetyössämielenterveys- ja päihdetyön eettiset periaatteet, laatusuositukset ja strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmatmielenterveys- ja päihdelainsäädäntöOpiskelijatunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.toimii mielenterveyslain, -asetuksen, päihdehuoltolain- ja asetuksen, ehkäisevän päihdehuoltolain (suunnitteluvaihe) ja huumelain ja korvaushoitoasetuksen mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavattunnistaa kriisistä selviytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa auttaa asiakasta kriisiprosessin vaiheissatuntee sielunhoidon lähtökohdat mielenterveys-, päihde- ja kriisiasiakkaan tukemisessa.Asiakkaan osallisuutta tukeva ammatillinen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöOpiskelija osallistuu eri-ikäisiä ja erilaisia asiakkaita käsitteleviin luentoihin, asiantuntijapuheenvuoroihin ja opintokäyntiin.Opiskelija perehtyy itsenäisesti videoklippeihin ja taltioituihin luentoihin.Opiskelija suorittaa tentin.Eettiset periaatteet, lainsäädäntö, laatusuositukset sekä kansalliset ja kansainväliset ohjelmat Opiskelija perehtyy itsenäisesti tallennettuihin luentoihin ja oppimateriaaleihin ja reflektoi omaa ammatillista kasvuaan suhteessa mielenterveys- ja päihdetyön eettisiin periaatteisiin sekä lakeihin, ohjelmiin ja suosituksiin verkkokeskusteluna.Eri tieteelliset lähestymistavatOpiskelija osallistuu orientoiviin luentoihin.Opiskelija pohtii eri lähestymistapojen merkitystä asiakkaan kohtaamisessa tutustumalla ensin itsenäisesti kahteen ammatilliseen artikkeliin ja laatimalla sen jälkeen yhteenvedon pohdinnoistaan tiimin omalle keskustelualustalle verkossa.Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, osallistumista verkkokeskusteluihin ja tentin suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.Yhteistyö työelämäyhteistyökumppanien asiantuntijapuheenvuorojen sekä opintokäynnin muodossa.
Kansainvälisyys
Mielenterveys- ja päihteet 3 op opintojakson suorittaminen tai vastaavat perusopinnot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hopsin mukaisesti tai erikseen sovitusti.
Esitietovaatimukset
YHT5,Mielenterveys- ja päihteet 3 op opintojakson suorittaminen tai vastaavat opinnot.
Lisätiedot
Lisätietoja 7.8.2017 lukien lehtori Vuokko Nietola, vuokko.nietola@diak.fiNoudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-käytänteitä ja ohjeita.