Siirry suoraan sisältöön

Johdanto korkeakouluopintoihin (1op)

Toteutuksen tunnus: OPI1101A11H-OPI1PS17TKU

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
21.08.2017 - 20.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Riia Lamminmäki
Tiina Saarijärvi-Kivelä
Ryhmät
G43vtk
G43vtk
Opintojakso
OPI1101A11H

Toteutukselle Johdanto korkeakouluopintoihin OPI1101A11H-OPI1PS17TKU ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Viittomakielinen viikkoAMK-oppimisympÌ_risț ja Diakin kÌ_ytÌ_nn̦tRyhmÌ_ytyminen ja tuutorointiOpintojen suunnittelu ja ajankÌ_ytțAV-taidotTiedonhankintaTietotekniikkaTÌ_llÌ_ opintojaksolla keskeistÌ_ on se, ettÌ_ opiskelijat ymmÌ_rtÌ_vÌ_t visuaalisuuden merkityksen, oppivat viittomakielen alkeita ja ilmaisun taitoja, ryhmÌ_ytyvÌ_t koko ryhmÌ_n kanssa, sisÌ_istÌ_vÌ_t opetussuunnitelman ja iloisen oppimisen periaatteen. Opiskelijat osaavat kÌ_yttÌ_Ì_ kaikkia opiskelussa tarvittavien laitteiden ja ohjelmien perustoimintoja. Taidot karttuvat tekemisen my̦tÌ_ jatkossa.OppimisnÌ_kemysten ja suunnittelutaitojen kehittyminen alkaa tÌ_ssÌ_, ja vahvistuu my̦hemmin pedagogisten opintojen aikana. Tiedonhankintataitojen perusteet opitaan tÌ_ssÌ_ jaksossa, ja niitÌ_ taitoja syvennetÌ_Ì_n my̦hemmin suomen kielen ja opinnÌ_ytety̦opintojen kautta.Opiskelija tuntee Diakin oppimiskÌ_ytÌ_nn̦t, verkkoalustan ja Turun kampuksen toimintatavat. ,EnsimmÌ_inen lukukausi

Oppimateriaalit

- , Diakonia-ammattikorkeakoulu 2011. Opinto-opas 2011-2012. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viitattu 11.8.2011 http://www.diak.fi/sahk_ops_1112Aulanko, Mari 2004. MinÌ_ osaan: anna aivojesi toimia. Helsinki: WSOY. By, Oddbjø,rn & Menna, Outi 2009. Memo extra. Helsinki: Bazar. Dryden, Gordon, Vos, Jeannette & Ketola, Veli-Pekka 2002. Oppimisen vallankumous. Helsinki: Tietosanoma.Hakkarainen, Kai, Lonka, Kirsti & Lipponen, Lasse 1999. Tutkiva oppiminen. Ã,lykkÌ_Ì_n toiminnan rajat ja niiden ylittÌ_minen. Helsinki: WSOY. Hartikainen, Johanna & Timonen, Jaana 2006. Ty̦kaluja kielten oppimiseen. Joensuu: Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.Hemminki, Marianne & MÌ_nnikk̦, Lotta 2006. Purjehdi opin satamaan. Helsinki: Opintotoiminnan keskusliitto.Lammi, Outi 2010. Word 2010 - pikaopas. Helsinki: WSOY.Lammi, Outi 2008. Word 2007 - selkeyttÌ_ asiakirjoihin. Helsinki: WSOY. Lammi, Outi 2007. Excel 2007 - laatua taulukoihin. Helsinki: WSOY. Lammi, Outi 2007. PowerPoint 2007 - tehoa viestintÌ_Ì_n. Helsinki: WSOY.Lammi, Outi 2007. Tietokoneen kÌ_ytțtaito : Office 2007 -ohjelmille. Helsinki: WSOY.Lammi, Outi & MÌ_kelÌ_, Hannu 2009. Tietokoneen kÌ_ytțtaito. 1, Monipuolinen A-korttitutkinto. JyvÌ_skylÌ_: Docendo.Lindberg, Julian 1998. Oppimaan oppiminen - opas oppimistaitojen kehittÌ_miseen. Turku: Turun yliopiston tÌ_ydennyskoulutuskeskus.Lonka, Irma 2006. Taitava kirjoittaja. Helsinki: Yliopistopaino.Niemisț, Raimo 2000. RyhmÌ_n luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.Novak, Joseph 2002. Tiedon oppiminen, luominen ja kÌ_ytț. JyvÌ_skylÌ_: PS-Kustannus. Rauste-von Wright, Maijaliisa & von Wright, Johan 1994. Oppiminen ja koulutus. Helsinki: WSOY.Rousku, Kimmo 2008. Office 2007: tehoa ty̦skentelyyn. JyvÌ_skylÌ_: Docendo.Silvé,n, Maarit, Kinnunen, Riitta & Keskinen, Soili 1991. Kohti itseohjautuvaa opiskelutaitoa. Turku: Turun yliopiston tÌ_ydennyskoulutuskeskus. -

Opetusmenetelmät

- osaa toimia ammattikorkeakoulun oppimisympÌ_risțssÌ_ ja osaa Diakin opiskelukÌ_ytÌ_nn̦ttuntee Diakin opiskelijapalvelut tuntee ammattikorkeakoulun oppimisympÌ_risțn tarjoamat mahdollisuudet,- osaa suunnitella ja toteuttaa opintopolkuaan sekÌ_ arvioida osaamistaan hy̦dyntÌ_en henkil̦kohtaista ohjauskeskusteluatuntee tutkintorakenteen ja opetussuunnitelman osaa asettaa oppimisen tavoitteita ammatillisen kehittymisen nÌ_k̦kulmasta ja tunnistaa erilaisia oppimisnÌ_kemyksiÌ_,- osaa toimia vuorovaikutteisesti ja tavoitteellisesti viittomakielisessÌ_ oppimisympÌ_risțssÌ_osaa ilmaista itseÌ_Ì_n visuaalisesti osaa viittomakielellÌ_ yksinkertaiset pyynn̦t ja kÌ_skyt (hidasta, uudelleen, selvennÌ_) ymmÌ_rtÌ_Ì_ viittomakielen osoittamisen merkityksen ja osaa kÌ_yttÌ_Ì_ osoituksia tarkoituksenmukaisesti osaa ottaa ja pitÌ_Ì_ yllÌ_ kontaktia ilman puhetta osaa lukea huulilta ja tuottaa huuliolla ymmÌ_rrettÌ_vÌ_n viestin osaa ilmaista tunteitaan ilman puhetta osaa toimitaaa asian parinsa kanssa ilman puhetta,- osaa kÌ_yttÌ_Ì_ amk-opinnoissa tarvittavia tietoteknisiÌ_ ja audiovisuaalisia laitteita ja ohjelmistojaosaa kÌ_yttÌ_Ì_ toimisto-ohjelmistoja ja verkkoympÌ_risțÌ_ osaa kÌ_yttÌ_Ì_ kielistudiota osaa videoida ja editoida kuvaa ja Ì_Ì_ntÌ_,- osaa kÌ_yttÌ_Ì_ keskeisiÌ_ tiedonlÌ_hteitÌ_ ja tietokantojaosaa kÌ_yttÌ_Ì_ kirjastojen tietopalveluita osaa hankkia tietoa monipuolisesti osaa tehdÌ_ tiedonhakuja itsenÌ_isesti, ,EnsimmÌ_inen lukukausi, ensimmÌ_inen opintojakso, alkaa elokuun puolivÌ_lin jÌ_lkeen, kun opiskelijat saapuvat taloon. Osa opinnoista heti ensimmÌ_isellÌ_ viikolla.Oppimisprosessi alkaa niin, ettÌ_ opiskelijat perehdytetÌ_Ì_n viittomakieleen ja sen visuaalisuuteen Ì_Ì_netțmÌ_llÌ_ aloitusviikolla. Tavoitteena on oppia heti perussÌ_Ì_nn̦t:ei puhetta, vaan viittomakieltÌ_. Aloitustapa on pedagogisesti vaativa ja uusi, joten sitÌ_ edeltÌ_Ì_ ensimmÌ_inen info-pÌ_ivÌ_, jossa tulevasta kerrotaan. Visuaalinen viikko jatkuu my̦hemmin opinnoissa, joissa on visuaalisuutta tukevia harjoituksia.Opintojakson tehtÌ_vÌ_t koostuvat oppimispÌ_ivÌ_kirjasta, verkkotehtÌ_vistÌ_, videointitehtÌ_vistÌ_, kÌ_ytțohjetehtÌ_vistÌ_ ja keskusteluista. LisÌ_ksi opintojaksolla on luentoja ja kontaktiopetusta. Yksi tehtÌ_vÌ_istÌ_ on yhteinen Kulttuuritietoisuus ja Tietotekniikka opintojaksojen kanssa. OppimistehtÌ_vÌ_t ovat kÌ_ytÌ_nn̦n lÌ_heisiÌ_, ja tukevat oppimista suoraan, eli tehdÌ_Ì_n ja opetellaan niitÌ_ taitoja, joita opinnoissa my̦hemmin tarvitaan. Visuaalisen aloitusviikon arvo nÌ_hdÌ_Ì_n my̦hemmin, opiskelijoiden ilmaisutaitojen,opiskelumotivaation ja rohkeuden kasvuna.Opintojakson kirjallisissa tehtÌ_vissÌ_ tulee noudattaa Diakin oppaan Kohti tutkivaa ammattikÌ_ytÌ_nțÌ_ ohjeita. ,1. Viittomakielinen viikko (1 op)Opiskelija osallistuu aktiivisesti kaikkeen viittomakielisen viikon lÌ_hiopetukseen.OppimispÌ_ivÌ_kirja viikon tapahtumista, tuntemuksista ja oppimisestaPalautus KIE1 oppimispÌ_ivÌ_kirjan yhteydessÌ_2. AMK-oppimisympÌ_risț ja Diakin kÌ_ytÌ_nn̦t (noin ½, op)LÌ_hiopetus fyysisestÌ_ oppimisympÌ_risțstÌ_ ja kÌ_ytÌ_nteistÌ_. Opiskelutodistusten ja muiden dokumenttien hankkiminen, opiskelijatuutoreihin tutustuminen. Osallistuminen Ready, study, go! -tapahtumaan.3. RyhmÌ_ytyminen ja tuutorointi (noin ½, op)Toiminnallista opetusta sisÌ_ltÌ_en ryhmÌ_ytymistehtÌ_viÌ_, tutustumisharjoituksia, palauteharjoituksia sekÌ_ pienryhmÌ_ty̦skentelyÌ_ tuutor-ryhmissÌ_.Kirje itselleni valmistumispÌ_ivÌ_nÌ_ -tuntitehtÌ_vÌ_ (ei pakollinen)4. Opintojen suunnittelu ja ajankÌ_ytț (noin ½, op)Toiminnallinen lÌ_hiopetus sisÌ_ltÌ_en henkil̦kohtaiseen opetussuunnitelmaan orientoivia tehtÌ_viÌ_ sekÌ_ hops-keskustelu opinto-ohjaajan kanssa.5. AV-taidot (yli 1 op)Toiminnallinen opetus pienryhmissÌ_ kuvauksesta.Av- ja kielistudiotehtÌ_vÌ_ Moodleroomsin kirja-aktiviteetilla6. Tiedonhankinta (noin ½, op)Toiminnallinen opetus tiedonhankinnasta, tutustumiskÌ_ynti Diakin kirjastoon.Tiedonhaun eri menetelmÌ_t -tuntitehtÌ_vÌ_ verkkokurssialustalla7. Tietotekniikka (noin 1 op)Toiminnallinen opetus sekÌ_ lÌ_hțtasotesti.Powerpoint-esitys (yhteistehtÌ_vÌ_ OPI2 KulttuuritietoisuustehtÌ_vÌ_n kanssa, sama tehtÌ_vÌ_) , ks. OppimistehtÌ_vÌ_t

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätiedot

- , -

Siirry alkuun