Elämänkaariessee (1op)
Toteutuksen tunnus: OPI2101A11H-OPI2PS17TKU
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 28.08.2017 - 22.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Elämänkaariessee OPI2101A11H-OPI2PS17TKU ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu erilaisiin ihmiskuviin ja tunnistaa oman ihmiskuvansa. HÌ_n jÌ_sentÌ_Ì_ minÌ_kuvaansa ja identiteettiÌ_Ì_n ymmÌ_rtÌ_en niiden merkityksen ammatillisen kasvun lÌ_hțkohtana. Opintojakson aikana opiskelijanoman ammatillisuuden ja ammatti-identiteetin kehittyminen alkaa.Opiskelija tutustuumonikulttuurisuuden kÌ_sitteisiin, Suomessa elÌ_viin kieli- ja kulttuurivÌ_hemmisțihin, tiedostaa kulttuuritietoisuuden merkityksen ihmisten kohtaamisessa ja peilaa kulttuuritietoisuutta suhteessa minÌ_kuvaansa, kÌ_sityksiinsÌ_ yhdenvertaisuudesta ja puolueettomuudesta. Kulttuurien vaikutusta ja kulttuuritietoutta syvennetÌ_Ì_n 3. lukukaudella Kulttuuritieto-opintojaksolla.Opiskelija ymmÌ_rtÌ_Ì_ itsereflektointinnin merkityksenoppimisen vÌ_lineenÌ_ ja osallistuu tuutorointiin ty̦nohjauksellisissa pienryhmissÌ_. Opiskelija tutustuu yhteistoiminnallisen prosessin aikana ryhmÌ_dynamiikkaan ja reflektoi omaa toimintaansa ryhmÌ_n jÌ_senenÌ_.Opiskelija kertoo itsestÌ_Ì_n, perheestÌ_Ì_n ja taustastaan suomalaisella viittomakielellÌ_ (sukupuu)muodostaen nominaalilauseita. Opiskelija tuottaa perustasolla olo- ja liikeverbejÌ_ sekÌ_ ruumiintilaverbejÌ_ sekÌ_ kehoon kiinnittyviÌ_ nominaaliviittomia, kuten henkil̦ihin viittaavia viittomia. Opiskelija tuottaa ja paikantaa yksinkertaisia peruslauseita, harjoitellen monikon muodostamisen alkeita. Opiskelija tutustuu ja tuottaa paikannimiÌ_ viittoen, sormittaa erisnimiÌ_ ja tuottaa kuukaudet viittoen. Opiskelija tuottaa numerot 1 - 100 viittomakielellÌ_. TÌ_mÌ_ jakso on ensimmÌ_inen viittomakielen jakso ja se jatkuu jaksolla Ty̦kielet 1 Viittomiston kartuttaminen.Opiskelija osaa kuurojen visuaalisen kulttuurin peruselementtejÌ_ (esim. viittomiston ja kieliopin ikoniset piirteet, kuten nimeÌ_minen yksil̦llisten piirteiden mukaan tai toisto monikon ilmaisuissa. ,EnsimmÌ_isen vuoden syksy.
Oppimateriaalit
Dunderfelt, T. 2004. ElÌ_mÌ_nkaaripsykologia: Lapsen kasvusta yksil̦n henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY,Tai,Lyytinen, P., Korkiakangas, M. & Lyytinen, H. (toim.) 1995 tai uudempi. NÌ_k̦kulmia kehityspsykologiaan: Kehitys kontekstissaan. Porvoo: WSOY. ,Colliander, A., Ruoppila, I. et al 2009. Yksil̦llisyys sallittu. Moninaisuus voimaksi ty̦paikalla. JyvÌ_skylÌ_: PS-kustannus. (soveltuvin osin) ja Talib, M., L̦fstr̦m, J. ja Meri, M. 2004. Kulttuurit ja koulu. Avaimia opettajille. WSOY. s. 17-20. www.viivi.fi suvi.viittomat.net , Lammi, O. 2007. PowerPoint 2007 - tehoa viestintÌ_Ì_n. JyvÌ_skylÌ_: WSOY.Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikÌ_ytÌ_nțÌ_. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnÌ_ytețitÌ_ varten. Diakonia-ammattikorkeakoulu, C Katsauksia ja aineistoja 17. Lindberg, J. 1998. Oppimaan oppiminen - opas oppimistaitojen kehittÌ_miseen. Turku: Turun yliopiston tÌ_ydennyskoulutuskeskus. Niemisț, R. 2000 tai uudempi. RyhmÌ_n luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. KylmÌ_nen, M. 1994. (toim.) Me ja muut: kulttuuri, identiteeti ja toiseus. Tampere: Vastapaino.Powerpoint, Riia LamminmÌ_kiTiedonhankinta, Hanna Saario
Opetusmenetelmät
Opiskelija,tietÌ_Ì_ ihmiskÌ_sitykseen, identiteettiin ja minÌ_kuvaan liittyvÌ_t keskeiset kÌ_sitteet sekÌ_ niiden merkityksen osana ammatillista kasvuatunnistaa omat kieli- ja kulttuuritaustansa ja osaa reflektoida vahvuuksiaan sekÌ_ kehittÌ_mishaasteitaan ammatillisen kasvun lÌ_hțkohtanatiedostaa persoonallisuuden ja ammatti-identiteetin merkityksen ty̦tÌ_ ohjaavana tekijÌ_nÌ_osaa mÌ_Ì_ritellÌ_ enemmisț- ja vÌ_hemmisțkulttuurien ominaispiirteetosaa mÌ_Ì_ritellÌ_ tulkin ammattikuvanymmÌ_rtÌ_Ì_ etiikan ja ammattietiikan perusteettuntee identiteettiÌ_ ja ammatillista kasvua vahvistavia ty̦tapoja ja ymmÌ_rtÌ_Ì_ ryhmÌ_ytymisen merkityksenosaa tuottaa yksinkertaisia itseensÌ_ ja lÌ_hipiiriinsÌ_ liittyvÌ_ peruslauseita suomalaisella viittomakielellÌ_.Viittomakielen tavoitteet: Opiskelija,osaa kertoa itsestÌ_Ì_n, perheestÌ_Ì_n ja taustastaan suomalaisella viittomakielellÌ_ osaa nominaalilauseita viittoen osaa perustasolla olo- ja liikeverbejÌ_ sekÌ_ ruumiintilaverbejÌ_ osaa tuottaa kehoon kiinnittyviÌ_ nominaaliviittomia osaa tuottaa ja paikantaa yksinkertaisia peruslauseita osaa monikon muodostamisen alkeita osaa tuottaa henkil̦ihin viittaavia viittomia osaa tuottaa viittomakielisen sukupuun itsestÌ_Ì_n osaa tuttuja paikannimiÌ_ viittoen osaa viittoa kuukausien nimet osaa sormittaa aakkoset osaa tuottaa erisnimiÌ_ sormiaakkosten avulla osaa sorminumerot 1 - 100 ,ElÌ_mÌ_nkaariessee ja tiedonhaku 1 opLÌ_hiopetus: Tiedonhankinta 2hItsenÌ_inen ty̦skentely: LÌ_hdekirjallisuuteen perehtyminen ja esseen kirjoittaminenKulttuuritietoisuus 2 opLÌ_hiopetus: Kulttuurin mÌ_Ì_rittely, enemmisț- ja vÌ_hemmisțkulttuuri, kulttuurien vÌ_linen kohtaaminen ja suvaitsevaisuus sekÌ_ erilaisuuden kokeminenRyhmÌ_tehtÌ_vÌ_, powerpoint-esityksen tekeminen kaunokirjallisesta teoksestaTuutorointi ja ty̦nohjauksellinen pienryhmÌ_ty̦skentely 1 opLÌ_hiopetus: MinÌ_kuva, ammatillinen kasvu, keskeisten kÌ_sitteiden mÌ_Ì_rittelyOpettajatuutorointi pienryhmissÌ_Yliopettajan tunnitViittomakielinen sukupuu 1 opLÌ_hiopetusOman sukupuun esittely-tehtÌ_vÌ_ ,ElÌ_mÌ_nkaariessee ja tiedonhaku 1 opOpiskelija opettelee tiedonhakutaitoja, hahmottaa oman identiteettinsÌ_ kehittymistÌ_ peilaamalla kokemuksiaan kirjallisuuteen kirjoittamalla ElÌ_mÌ_nkaariesseen omasta elÌ_mÌ_stÌ_Ì_n.Kulttuuritietoisuus 2 opOpiskelijat tutustuvat kieli- ja kulttuurivÌ_hemmisțihin ryhmÌ_țissÌ_: aloitustunnilla ryhmÌ_ valitsee yhden kaunokirjallisuusteoksen lehtorin antamista vaihtoehdoista ja lukevat teoksen sekÌ_ keskustelevat ja valmistelevat ryhmÌ_nsÌ_ kanssa esityksen.RyhmÌ_ tekee aiheestaan powerpoint-esityksen, ja esittelee sen koko muulle opiskelijaryhmÌ_lle.Tuutorointi ja ty̦nohjauksellinen pienryhmÌ_ty̦skentely 1 opOpiskelija osallistuu ty̦nohjauksellisiin pienryhmÌ_istuntoihin.Viittomakieli 1 opOpiskelija tekee oman sukupuunsa viittomakielellÌ_ lÌ_hitunneilla opitun perusteella. Opiskelija esittelee sen muulle opiskelijaryhmÌ_lle.Tarkista palautuspÌ_ivÌ_t Fronterilta. , ks. OppimistehtÌ_vÌ_t
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
Opinnot tai ty̦kokemus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa vaihtoehtoisista suoritustavoista.
Lisätiedot
- ,Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa mahdollisista hyvÌ_ksiluvuista, jos hÌ_nellÌ_ on aikaisempia opintoja/ty̦kokemusta jakson aiheista.