Siirry suoraan sisältöön

Auttava vuorovaikutus ja ohjaus (4op)

Toteutuksen tunnus: OSA0104A15S-OSA01IMS17HKI

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
14.08.2017 - 29.09.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Riikka Tuominen
Erja Eskelinen
Elina Johansson
Ryhmät
A42th
A42th
A42shd
A42shd
A42sh
A42sh
Opintojakso
OSA0104A15S

Toteutukselle Auttava vuorovaikutus ja ohjaus OSA0104A15S-OSA01IMS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää auttavan vuorovaikutuksen teoreettiset perusteet sekä osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- tietää verkkoneuvonnan ja terveysteknologian merkityksen asiakkaiden itsehoidon keinona terveyden edistämisessä
- tietää sosiaalisen median käytön kansalaisten tiedonvälittäjänä
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ohjauksessa
- osaa soveltaa hoitotieteellistä tietoa ohjauksessa

Sisältö

- auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
- verkkoneuvonta ja terveysteknologia
- tieto- ja viestintätekniikka, e-osaaminen
- näyttöön perustuva ohjaus
- hoitotieteellinen tieto ohjauksessa sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta

Oppimateriaalit

Drake,M. (2009). Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Jyväskylästudies in humanities, 127. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Sivut 11-55, 78-164.Saatavilla urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3714-0Gó,thoni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 24-140.Saatavuus Diakin kirjastoissa.Saatavuus verkkoaineistonaKankare, H., Hautala-Jylhä, P-L. & Munnukka, T. (toim.) (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Helsinki: Tammi, 56-121.Saatavuus Diakin kirjastossaLipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. Acta Universitatis Ouluensis D 1236. Oulu: Oulun yliopisto (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset)Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdfSairaanhoitajaliitto. Sähköisten palveluiden strategia käytännön työvälineeksi 2016.Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/SÄHKÖISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf. Viitattu 3.2.2016Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. Saatavilla www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-mediaKirjallisuutta käytetään soveltuvin osin ainakin kolmesta seuraavasta teoksesta:Helasvuo, M-L., Johansson, M. &Tanskanen, S-K. (toim.) (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Saatavuus Diakin kirjastossa.Holopainen, A., Korhonen T., Miettinen, M., Pelkonen, M. & Perälä, M-L. (2010). Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi.Premissi 5 (1), s. 38-45.Saatavuus Diakin kirjastossa.Saatavuus verkkoaineistonaHoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta.Vaikuttavuutta tereydenhoitoon.Saatavilla http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpufHupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. (toim.) (2012). Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, 63. Turku: Turun yliopisto. Saatavuus Diakin kirjastossa.Junnila, R., Koskinen, S., Stolt, M. & Salminen, L. (toim.) (2011). Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, A 62. Turku: Turun yliopisto. (135 s.)Saatavuus Diakin kirjastossa.Kääriäinen, M. (2007). Potilasohjauksen laatu: Hypoteettisen mallin kehittäminen. Acta Universitatis Ouluensis D 937. Oulu: Oulun yliopisto.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789514284984/isbn9789514284984.pdfTaipale, T. (2005). Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Helsinki: Kansan Sivistystyön Liitto.Saatavilla www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdfPurola, H. (2000). Kotona asuvan aivoverenkiertohäiriöpotilaan ja hänen omaisensa kokemuksia selviytymisestä. Oulu: Oulun yliopisto. Väitöskirjasta osa tutkimuksessa tuotettu malli.Saatavuus Diakin kirjastoissaSaatavilla herkules.oulu.fi/isbn9514255550/isbn9514255550.pdfRuotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T. & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26 (4), s. 239-249.Saatavuus Diakin kirjastossa.Saatavuus verkkoaineistonaSalmela, S., Kettunen, T. & Poskiparta, M. (2010). Vaikuttavan elintapaohjausintervention suunnittelu - helpommin sanottu kuin tehty? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 47 (2),s. 209-218.Saatavuus Diakin kirjastossa.Saatavuus verkkoaineistonaYlimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285. Oulu: Oulun yliopisto.Saatavilla urn.fi/urn:isbn:9789526207520

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt:auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmätohjauksen ja opetuksen lähtökohdatverkkoneuvonta ja terveysteknologianäyttöön perustuva ohjaushoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseurantaOpiskelijatietää teoreettisen ja tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttäätietoa toimintansa perustana suunnitellessaan ja toteuttaessaan asikas-/potilaslähtöisen ryhmäohjaustapahtumantietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, toiminnalliset ja yhteisölliset menetelmät potilaiden/asiakkaiden eri elämäntilanteissa, ryhmä- ja vertaistuki, kansalaistoiminta, selviytymisen tukeminen: coping, sense of coherence, caringymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito-suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen ja osaa soveltaa tietoja asiakas-/potilaslähtöisessä osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa ja elintapamuutoksiin liittyvässä ohjauksessa.osaa tunnistaa asiakasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.tietää tieto- ja viestintätekniikan asiakaslähtöisessä ohjauksessa itsehoidon/omaseurannan keinona ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan ja terveysteknologian käytössäLähiopetusjaksolla opiskelija perehtyy auttavan vuorovaikutuksen ja ohjauksen teoreettisiin ja filosofisiin perusteisiin. Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja etsii näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen. Opiskelija osallistuu lähiopetukseen sekä ryhmätyöskentelyyn ja seminaariin annetun ohjeen mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmäohjaustapahtuma toteutetaan toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä/hankkeissa.

Kansainvälisyys

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkkoanalyysitehtävä suoritetaan yksilötehtävänä.Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan erikseen sovitusti korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.

Esitietovaatimukset

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

Orientaatiotuntiin osallistuminen on pakollista.Aktiivinen osallistuminen verkkotyöskentelyyn, pienryhmätyöskentelyyn ja seminaariin.Verkkoanalyysitehtävä, toiminnallinen tapahtuma ja seminaarityöskentely toteutetaan pienryhmätyöskentelynä.Osaaminen tulee osoittaa Diakin ahot käytännön mukaisesti.

Siirry alkuun