Perhetyö ja lastensuojelu (5op)
Toteutuksen tunnus: PER0005A15S-PERIMS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 02.10.2017 - 10.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Perhetyö ja lastensuojelu PER0005A15S-PERIMS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen lapsen ja nuoren tukemisessa sekä kasvuolojen riskitekijöiden merkityksen lastensuojelua aiheuttavina tekijöitä
- ymmärtää perhetyön ja lastensuojelun ja merkityksen ylisukupolvisen huono-osaisuuden katkaisemisessa
- osaa tunnistaa yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset syrjäytymisriskit nuoruudessa
- tuntee lapsi- ja perhetyön ja lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tietää keskeisen lastensuojelua ja perhetyötä ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa dokumentoida ja arvioida suunnitelmallisen perhetyön prosessin
Sisältö
- kasvuolojen riskitekijät
- perhetyö ja lastensuojelu
- nuoruuden syrjäytymisriskit
- perhe- ja lastensuojelun toimintaympäristöt
- lastensuojelua ja perhetyötä koskeva lainsäädäntö
- perhetyön suunnitelmallinen dokumentaatio
Oppimateriaalit
Molemmissa tehtävissä hyödynnetään sekä lastensuojelu- että sosiaalihuoltolakia.L417/2007.Lastensuojelulaki. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417L 1301/2014. Sosiaalihuoltolaki. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710Tehtävissä tulee käyttää monipuolisesti alan kirjallisuutta ja hyödyntää nettimateriaalia.Tehtäväkohtaiset kirjat ja nettilinkit on esitelty Moodle Roomissa.
Opetusmenetelmät
opiskelija osaa tunnistaa osallisuutta lisäävät / syrjäytymistä ennaltaehkäisevät tekijätopiskelija tuntee lastensuojelun ja perhetyön osa-alueetopiskelija ymmärtää lastensuojeluprosessin monimuotoisuuden ja hahmottaa lastensuojelun eri tasotopiskelija ymmärtää perhetyön osana lastensuojeluprosessiaopiskelija osaa soveltaa lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia lastensuojeluprosessin eri vaiheissaopiskelija ymmärtää sosiaalisen verkoston ja viranomaisverkoston merkityksen lastensuojeluprosessissaopiskelija tuntee osallistavan dokumentoinnin mahdollisuudet lastensuojelussaOpintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista sekä kahdesta prosessimaisesti etenevästä tehtävästä:Ensimmäisessä tehtävässä opiskelijat tarkastelevat tiimeinä sovittuja keskeisiä lastensuojelun ja perhetyön ilmiöitä. Niistä saadut tuotokset käsitellään pienryhmittäin toteutettavassa seminaarissa maanantaina 6.11.Toisessa tehtävässä opiskelijat syventyvät pareina monipolvisen case-tehtävän avulla lastensuojelu-prosessin kaikkiin osa-alueisiin.Tarkempi tehtävien esittely Moodle Roomsissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat ensimmäisessä tehtävässä haastatella työntekijöitä tai asiakkaita.
Kansainvälisyys
Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tehtävät voi suorittaaerikseen myös yksin. Tästä tulee kuitenkin sopia erikseen vastuuopettajan ja opinto-ohjaajan kanssa.
Esitietovaatimukset
Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.
Lisätiedot
Edellyttää Moodle Rooms- ja AC- ympäristöjen hallintaaAHOT toteutetaan DIAK:n yhteisten ohjeistusten mukaisesti.Osaamisen perusteluissa on hyödynnettävä opintojakson lähdekirjallisuutta sekä lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia.