Siirry suoraan sisältöön

Perhetyö ja lastensuojelu (5op)

Toteutuksen tunnus: PER0005A15S-PERIMS17HKI

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
02.10.2017 - 10.11.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Keisala
Tarja Isomäki
Marianne Neuvonen
Ryhmät
A42sos
A42sos
Opintojakso
PER0005A15S

Toteutukselle Perhetyö ja lastensuojelu PER0005A15S-PERIMS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen lapsen ja nuoren tukemisessa sekä kasvuolojen riskitekijöiden merkityksen lastensuojelua aiheuttavina tekijöitä
- ymmärtää perhetyön ja lastensuojelun ja merkityksen ylisukupolvisen huono-osaisuuden katkaisemisessa
- osaa tunnistaa yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset syrjäytymisriskit nuoruudessa
- tuntee lapsi- ja perhetyön ja lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tietää keskeisen lastensuojelua ja perhetyötä ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa dokumentoida ja arvioida suunnitelmallisen perhetyön prosessin

Sisältö

- kasvuolojen riskitekijät
- perhetyö ja lastensuojelu
- nuoruuden syrjäytymisriskit
- perhe- ja lastensuojelun toimintaympäristöt
- lastensuojelua ja perhetyötä koskeva lainsäädäntö
- perhetyön suunnitelmallinen dokumentaatio

Oppimateriaalit

Molemmissa tehtävissä hyödynnetään sekä lastensuojelu- että sosiaalihuoltolakia.L417/2007.Lastensuojelulaki. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417L 1301/2014. Sosiaalihuoltolaki. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710Tehtävissä tulee käyttää monipuolisesti alan kirjallisuutta ja hyödyntää nettimateriaalia.Tehtäväkohtaiset kirjat ja nettilinkit on esitelty Moodle Roomissa.

Opetusmenetelmät

opiskelija osaa tunnistaa osallisuutta lisäävät / syrjäytymistä ennaltaehkäisevät tekijätopiskelija tuntee lastensuojelun ja perhetyön osa-alueetopiskelija ymmärtää lastensuojeluprosessin monimuotoisuuden ja hahmottaa lastensuojelun eri tasotopiskelija ymmärtää perhetyön osana lastensuojeluprosessiaopiskelija osaa soveltaa lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia lastensuojeluprosessin eri vaiheissaopiskelija ymmärtää sosiaalisen verkoston ja viranomaisverkoston merkityksen lastensuojeluprosessissaopiskelija tuntee osallistavan dokumentoinnin mahdollisuudet lastensuojelussaOpintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista sekä kahdesta prosessimaisesti etenevästä tehtävästä:Ensimmäisessä tehtävässä opiskelijat tarkastelevat tiimeinä sovittuja keskeisiä lastensuojelun ja perhetyön ilmiöitä. Niistä saadut tuotokset käsitellään pienryhmittäin toteutettavassa seminaarissa maanantaina 6.11.Toisessa tehtävässä opiskelijat syventyvät pareina monipolvisen case-tehtävän avulla lastensuojelu-prosessin kaikkiin osa-alueisiin.Tarkempi tehtävien esittely Moodle Roomsissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat ensimmäisessä tehtävässä haastatella työntekijöitä tai asiakkaita.

Kansainvälisyys

Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tehtävät voi suorittaaerikseen myös yksin. Tästä tulee kuitenkin sopia erikseen vastuuopettajan ja opinto-ohjaajan kanssa.

Esitietovaatimukset

Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.

Lisätiedot

Edellyttää Moodle Rooms- ja AC- ympäristöjen hallintaaAHOT toteutetaan DIAK:n yhteisten ohjeistusten mukaisesti.Osaamisen perusteluissa on hyödynnettävä opintojakson lähdekirjallisuutta sekä lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia.

Siirry alkuun