Ruotsin suullinen kielitaito (1op)
Toteutuksen tunnus: RUO0101A15S-RUO01TERVIMS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 14.08.2017 - 15.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Eija Tapio
- Ryhmät
-
A40th-lhA40th-lh
-
A40sh-lhA40sh-lh
-
A40shd-lhA40shd-lh
- Opintojakso
- RUO0101A15S
Toteutukselle Ruotsin suullinen kielitaito RUO0101A15S-RUO01TERVIMS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa esittää kysymyksiä asiakkaalle liittyen terveydentilaan tai elämäntilanteeseen ja vastata kysymyksiin
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille
Sisältö
- puhuminen vuorovaikutustilanteissa
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- asiakastilanteet
Oppimateriaalit
Oppimisalustalla materiaali, linkit ja verkkotehtävät.
Opetusmenetelmät
Ydinsisällötpuhuminen vuorovaikutustilanteissaoman alan ammatillinen sanasto ja aihepiiritasiakastilanteetOpiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidonTavoitteena on taitotaso B1-B2 eurooppalaisen viitekehyksen ja KORU-taitotasoasteikon mukaanAihepiirien painotus vaihtelee opiskelijan eriytyvien opintojen ja mielenkiinnon mukaan, sairaanhoitaja, sairaanhoitaja-diakonissa, terveydenhoitajaAihepiireinä ovat mm. asiakkaan/potilaan hoitoon, terveyteen ja terveyden edistämiseen liittyvät tyypillisimmät ohjaus- ja haastattelutilanteetOpiskelijaosaa kommunikoida tavallisissa terveysalan asiakastyötilanteissa (tai projekti/hanketyössä)huomioi asiakkaan kielelliset oikeudet (Kielilaki 423/2003)osaa kertoa omasta koulutuksesta, työkokemuksesta ja työharjoittelustaosaa kuvata terveysalan toimintaympäristöjäosaa käyttää alan peruskäsitteitä ja - sanastoaosaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteessaosaa esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelutilanteessa ja vastata tavallisiin kysymyksiin (esim. tulohaastaattelu, lomakkeet)osaa keskustella melko hyvin asiakkaan/potilaan tilasta myös omaisten kanssa (esim. koti- ja jatkohoito-ohjeet)Suositeltava ajankohta on 5. lukukausiLähi- ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöksentelyäOhjaus opintojakson jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti toisin toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms.
Kansainvälisyys
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen suullisena taitotasona
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson aikana toteutettava mahdollinen, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim. portfolio), tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti ja edellyttää , että opiskelijan kielitaito on riittävä.
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen suullisena taitona
Lisätiedot
Opiskelijan on samanaikaisesti opiskeltava: Ammatillinen ruotsi, ruotsin kirjallinen kielitaito. Kirjallinen ja suullinen kielitaito tukevat toisiaan ja niitä opiskellaan rinnakkain yhtenä kokonaisuutena.Opiskelija saavuttaa ammattikokorkeakoulainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidonAikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti, tieto löytyy tutkintosäännöstä ja Diak sähköisestä opinto-oppaasta