Kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto (2op)
Toteutuksen tunnus: SEU0102A15S-SEU01MS17PMK
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 11.09.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto SEU0102A15S-SEU01MS17PMK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat strategiat, johtosäännöt ja lait
- osaa analysoida johtamiseen ja alaisena toimimiseen liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
Sisältö
- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto sekä seurakunta työympäristönä
- kirkon ja seurakunnan hallintoa ohjaavat strategiat, johtosäännöt ja lait sekä kirkon työn kehittäminen
- työalajohtaminen ja alaistaidot
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:(2014). Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Helsinki: Kirkkohallitus.Saatavana verkkoaineistonaKohtaamisen kirkkoa taustoittava ja avaava mietintöSaatavana verkkoaineistona(2010). Kirkko 2020: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulevaisuusselonteko. [Helsinki]: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus.Saatavana verkkoaineistona(2014). Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulevaisuusselonteko. Helsinki: Kirkkohallitus.Saatavana verkkoaineistonaKirkon tulevaisuuskomitea. (2016). Kirkon tulevaisuuskomitean mietintö. Helsinki: Kirkkohallitus., 137 sivua.Saatavana verkkoaineistonaKirkon tulevaisuuskomitean mietintöä taustoittava aineisto: Mietinnön liiteosa. (2016) Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 48. Kirkko ja toiminta: Helsinki 2016. 521 sivua (soveltuvin osin).Saatavana verkkoaineistonaKetola, K. (2016). Osallistuva luterilaisuus: Suomen evankelis-luterilainen kirkko vuosina 2012-2015 : tutkimus kirkosta ja suomalaisista. [Tampere]: Kirkon tutkimuskeskus.Saatavana diakin kirjastostaSaatavana verkkojulkaisunaPalmu, H. (2012). Haastettu kirkko: Suomen evankelis-luterilainen kirkko vuosina 2008-2011. [Tampere]: Kirkon tutkimuskeskus.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavana verkkoaineistona(2016). Kirkkolaki: Kirkkojärjestys , Kirkon vaalijärjestys , Kirkon säädöskokoelma. Helsinki: Kirkkohallitus. (Kirkkolaki luvut 1-4, 6-7, 9-10, 17-22: Kirkkojärjestys luvut 1-4, 6-9, 182)Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavana verkkoaineistonaNiemelä, K., & Church Research Institute. (2012). Church work and management in change. Tampere: Church Research Institute.Saatavuus Diakin kirjastossaOheismateriaali:Hiilamo, H. (2014). Seurakunnan luottamushenkilön käsikirja (4. uud. p.). [Helsinki]: Edita.Saatavana Diakin kirjastossaHuhta, E., & Aro, A. (2003). Seurakuntatyön johtamisen käsikirja. Helsinki: Kirjapaja.Saatavuus Diakin kirjastossaHuhtinen, P. (2002). Seurakunta työyhteisönä. Helsinki: Kirjapaja.Saatavuus Diakin kirjastossaJärvinen, P. (2000). Esimies ja työyhteisön kehittäminen (1.-2. p.). Helsinki: WSOY.Saatavuus Diakin kirjastossaJärvinen, P. (2014). Esimiestyö ongelmatilanteissa (8. uud. p.). Helsinki: Talentum.Saatavuus Diakin kirjastossaKauppinen, J., & Rantama, M. (2003). Ajaton työ seurakunnassa. Helsinki: Edita.Saatavuus Diakin kirjastossaKetola, K., Niemelä, K., Palmu, H., & Salomäki, H. (2011). Uskonto suomalaisten elämässä: Uskonnollinen kasvatus, moraali, onnellisuus ja suvaitsevaisuus kansainvälisessä vertailussa. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto : Taju [jakaja].Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavana verkkoaineistonaPotila, A. (2012). Kirkon työolobarometri 2011: Raportti kirkon työntekijöiden työoloista. Helsinki: Kirkkohallitus : Työturvallisuuskeskus : Tilastokeskus.(tai uusin laitos).Saatavana verkkoaineistonaKirkon tilastollinen vuosikirja 2012 (tai uusin laitos).(2016). Kirkon tilastollinen vuosikirja 2015: Statistisk årsbok för kyrkan 2010. Helsinki: Kirkkohallitus.Saatavana verkkoaineistonaLönnqvist, J. (2002). Johtajan ja johtamisen psykologiasta: Kohti parempaa ihmisten johtamista (2. p. 2003. - 3. p. 2005. - 4. p. 2007.). Helsinki: Edita.Saatavuus Diakin kirjastossaMarttila, O., Marttila, O., Tamminen, H., & Laitinen, V. (2002). Hyvinvointi seurakuntatyössä: Seurakuntien työympäristö- ja kehittämisopas. Helsinki: Työturvallisuuskeskus.Saatavuus Diakin kirjastossaNiemelä, K., Mikkola, T., Petterson, J., Gothoni, R., & Kumpulainen, I. (2006). Urbaani usko: Nuoret aikuiset, usko ja kirkko. Tampere: Kirkon tutkimuskeskus.Saatavuus Diakin kirjastossaNieminen, R. T., Vallenius, L., & Tähkänen, M. (2005). Seurakuntarakenne murroksessa: Yhdistyvien seurakuntien organisaation ja toimintayhteisön muutosprosessi. Tampere: Kirkon tutkimuskeskus.Saatavuus Diakin kirjastossaTurunen, R. (2001). Johtaminen seurakunnassa. Helsinki: Edita.Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
,Opiskelija oppii tuntemaan sekä kokonaiskirkon että paikallisseurakunnan organisaation ja hallinnon toiminnan ja niitä ohjaavat lait, strategiat ja johtosäännötOpiskelija oppii ymmärtämään esimies- ja alaistaitojen merkityksen ja luottamushenkilöorganisaatioiden arvon sekä keskushallinnon roolin kirkon ja paikallisseurakunnan toiminnassa. Jaksot toteutuvat parhaiten limittäin niin, että jakso alkaa organisaatioon ja hallintoon liittyvällä orientoivalla tehtävällä, jatkuu seurakunnan työn kehittämisen tehtävillä ja päättyy kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto -jakson ryhmätehtävällä. Opintojaksoa tuetaan seminaareilla ja luento-opetuksella.Tehtävä 1.Tehtävässä perehdytään kirkon strategisiiin aineistoihin ja tulevaisuusvisioihin. Perehdy em. aineistojen avulla kirkon tulevaisuuden visioihin ja strategisen ajattelun päälinjoihin. Nosta niistä esiin muutamia ajatuksia, jotka ovat mielestäsi tärkeitä. Perustele valintasi. Kirjoita ajatuksesi 2-3 sivun pohdinnaksi ja palauta ses oppimisalustalle.Tehtävä 2: Ryhmä- tai paritehtävä opintojakson lopussa pidettävää seminaaripäivää varten:Opiskelijaryhmä tai opiskelijapari valitsee tarkasteltavaksi yhden seuraavista teema-alueista, niin että kullekin ryhmälle/parille tulee oma aihe. Kirjallisuuden avulla sekä valinnan mukaan erilaisia tiedonhankintamenetelmiä (haastattelut, tutustumiskäynnit, netti, omat kokemukset ja havainnot) käyttäen tehdään vähintään 10 sivun laajuinen raportti,Tehtävässä toiminnan ja hallinnon käytännöt asetetaan kriittiseen tarkasteluun ja kehittämishaasteita arvioidaan kirkon strategioiden ja tuoreimpien toimintaraporttien (esim. kirkon nelivuotiskertomukset) valossa.Työt käsitellään seminaarissa, jossa tekijät antavat vertaispalautetta toistensa töistä. Tehtävän esittämisessä käytetään havainnollistamista (esim. PowerPoint). Lopullinen essee kirjoitetaan vasta seminaarin ja siellä käydyn keskustelun jälkeen.Teema-alueet (tarkempi ohjeistus oppimisalustalla):Johtajana seurakunnassaStrategian ja toiminnan suunnittelu seurakunnissaTyöalakohtainen johtaminen seurakunnassaSeurakuntayhtymän hallinto ja työn kehittäminen sekä sen suhde yhtymän yksittäisen seurakunnan hallintoonHiippakuntahallinto ja sen tehtävätKirkolliskokouksen jäsenet, tehtävät ja työtavatKirkon yleishallinto ja kirkon työn kehittäminenKirkon työsuhteen ehdot: virkaehtosopimusjärjestelmä, työaika, palkkausPerehdyttäminen, jatko- ja täydennyskoulutus, työnohjaus mentorointi ja työntekijän hengellinen ohjaus seurakunnissaSeurakuntarakenneuudistus haasteena toiminnan kehittämiselleSeurakunnan luottamushenkilön asema ja rooli ja siitä käyty keskusteluJokin muu opettajan kanssa sovittu aiheTehtävät palautetaan oppimisalustalle. Ryhmät esittelevät työnsä seminaaripäivässä. Esityksistä keskustellaan ja niiden virhetulkinnat ja väärinkäsitykset korjataan. Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla. Keskustelun ja palautteen jälkeen ryhmät kirjoittavat tekstin valmiiksi ja jättävät arvioitavaksi. Arviointi 1-5/hylätty
Kansainvälisyys
Aikaisemmat opinnot, joissa on suoritettu kirkon hallintoon ja strategiseen johtamiseen liittyvät opinnot. aikaisemmat opinnot kirkon virkateologiasta, jotka kattavat saman sisältö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
,Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Lisätiedot
Portfolio, josta ilmenevätSeurakunnan strategia ja toiminnan kehittäminen: vastikään suoritettu vastaava työskentelyVirkateologia: vastikään suoritetut opinnot, jotka kattavat saman sisällön