Seurakunnan työn kehittäminen (2op)
Toteutuksen tunnus: SEU0202A15S-SEU02PS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 22.08.2017 - 07.09.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Ryhmät
-
A39sosdA39sosd
-
D39sosnD39sosn
- Opintojakso
- SEU0202A15S
Toteutukselle Seurakunnan työn kehittäminen SEU0202A15S-SEU02PS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä
Sisältö
- seurakunnan diakoniatyön, nuorisotyön ja varhaiskasvatuksen toiminta- ja taloussuunnitelmat
- kirkon virka ja kirkon työntekijän identiteetti ja ammatillinen kasvu
Oppimateriaalit
Suoritettava kirjallisuusKirkon hengellisen työn ammattien ydinosaaminen 2010.Saatavana verkkojulkaisunaLaunonen, P. (2008). Kasvattava ja palveleva kirkko - Kristillinen lapsi ja nuorisotyö historian murrosvaiheissa. Teoksessa J. Porkka (toim.)Johdatus kristilliseen kasvatukseen. Helsinki: Lasten Keskus. (s. 221-234)Saatavuus Diakin kirjastossaMalkavaara, M. (2015). Diakonia ja diakonivirka. Helsinki: Kirkkohallitus. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 26,Kirkko ja toiminta).Saatavilla http://sakasti.evl.fi/julkaisut.nsf/020A6402AC464E4EC2257E6E004415C4/$FILE/255445_KH_Diakonia_ja_diakonivirka.pdf.Piispainkokous (2015). Uutta diakonivirkaa koskevien säännösten lisääminen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Piispainkokouksen lausunto 2/2015 kirkkolliskokoukselle. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/43B2EF6DD6C22ABFC2257703003FAE79/$FILE/Lausunto-2-2015-kirkolliskokoukselle-diakonivirka.pdfMuu ajankohtainen keskustelu kirkon virasta, vihkimyksestä ja kelpoisuusehdoista.OheismateriaaliTallenteet:Porkka, J.& Hietala, K.J. (i.a.) Seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma ja tasekirja seurakuntatyön kehittämisen välineenä. https://connect.funet.fi/p1wrmy8p7cl/Malkavaara, M. (i.a.). Kirkon ja seurakunnan olemus: kirkko-opin perusteita [Luentotallenne]. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu(tallenteen kohdasta 1 tunti 10 minuuttia). Saatavilla fronter.com/diak/links/url_redirect.phtml?id=768734Henttonen, K., Malinen, A. & Hirvonen, J.(2012). Diakonian teologia ja sen merkitys. http://echo.diak.fi:8080/ess/echo/presentation/016c3418-a4d5-4425-a214-6dd979d23691Kirjallisuus:Kallio, U., Jolkkonen, J., & Lehtola, H. (2008). Diakoninvirka: Kirkkohallituksen 15.8.2007 asettaman työryhmän mietintö.(Sarja C 2008:9).Helsinki: Kirkkohallitus. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=julkaisu&tit=Diakoninvirka-eLatvus K. (2009). Diakonian virka uusimman tutkimuksen valossa. Väärinkäsityksiä ja tosi rakkautta. Diakonian tutkimus1/2009, s. 36-46.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaJolkkonen J. (2008).Diakonian tehtävä ja virka. Kari Latvuksen tutkimuksen arviointia. Diakonian tutkimus 2/2008, s. 170-178.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona
Opetusmenetelmät
,Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisen ja hengellisen toimintaympäristön muutokset ja osaa suunnitella ja kehittää oman työalan toimintaa seurakunnassa strategialähtöisesti.Opiskelija oppii kirkon viran teologiset perusteet ja syventää omaa virkateologista ajatteluaan osana ammatillista identiteettiään. ,Päivätoteutus, johon kuuluu lähiopetusta, oppimistehtävä ryhmässä sekä itsenäinen oppimistehtävä. Opintojakso päättyy yhteiseen seminaaripäivään, jossa oppimistehtäviä käsitellään.1) Osallistuminen lähiopetukseenLähiopetuksessa käsitellään opintojakson keskeisiä sisältöjä seurakunnan toiminnan kehittämiseen, kirkon virkaan ja ammatilliseen kasvuun liittyen.2) Oppimistehtävä ryhmässä: Seurakunnan toiminnan kehittäminen strategisen suunnittelun ja Jäsen 360 -ohjelman avulla Oppimistehtävässä tarkastellaan yhden seurakunnan toimintaa ja sen kehittämistä strategisen suunnittelun ja Jäsen 360 - ohjelman avulla.Valitkaa yksi seurakunta, jonka tunnette (tai jonka joku teistä tuntee) kohtuullisen hyvin.Tehkää analyysi Jäsen 360 -ohjelmalla seurakunnan alueella asuvasta väestöstä.Tutustukaa seurakunnan strategiaan ja toimintasuunnitelmaan. Kokonaiskatsauksen lisäksi voitte valita jonkin työalan, johon perehdytte paremmin.Pohtikaa, miten seurakunta on kohdannut uudet haasteet, mihin se painottaa toimintaansa ja mihin se näyttää kiinnittävän vähemmän huomiota. Millaisista perusteista nämä ratkaisut nousevat? Peilatkaa seurakunnan toiminnan painotuksia kokonaiskirkon strategisiin asiakirjoihin.Ideoikaa, millainen seurakunnan toiminta voisi palvella paikkakuntansa väestöä. Sanoittakaa näitä strategian tai toimintasuunnitelman tapaan.Kootkaa lopuksi huomionne esseeksi, josta näkyvät em. tiedon ja pohdinnan keskeiset osat. Esseen pituus on vapaavalintainen, suositus 5-7 sivua. Tarkemmat ohjeet oppimisalustalla ja lähiopetuksessa. Tehtävä arvioidaan 1-5 / hylätty.Jos ryhmä kaipaa lisätietoa seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelmasta sekä tasekirjasta seurakuntatyön kehittämisen välineinä, se voi katsoa tallenteen Jouko Porkka ja talousjohtaja Kari J. Hietala: Seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma ja tasekirja seurakuntatyön kehittämisen välineenä https://connect.funet.fi/p1wrmy8p7cl/. Jäsen 360 -ohjelman käyttö opetetaan lähiopetuksessa.3) Itsenäinen oppimistehtävä: virkateologia ja kirkon työntekijän identiteetti Oppimistehtävässä pohditaan perustellen omaa identiteettiä kirkon työntekijänä. Tarkastelunäkökulmia voivat olla esimerkiksi seuraavatoma asiantuntijuus suhteessa kirkon hengellisten virkojen ydinosaamiskuvauksiinoman hengellisen työntekijän identiteetin kehitys tähän saakkaammatillinen kasvu tästä eteenpäindiakonaattiuudistus omassa työssäsi - mitä virkaan vihkiminen tuo/toisi lisää virkaasi ja siihen liittyviin merkityksiin?aikaisemmissa opinnoissa työstetty pohdinta omasta nuorisotyön, diakonian tai varhaiskasvatuksen teologiastasi - mitä ajattelet nyt kirjoittamastasi / kuvaamastasi suhteessa itseesi kirkon työntekijänä?Osoita tekstissäsi perehtymisesi opintojakson kirjallisuuteen viittaamalla siihen Diakin ohjeiden mukaan. Tekstin pituus 2-3 sivua. Tehtävä arvioidaan suoritettu / hylätty.Voit halutessasi katsoa aiemmasta opintojaksosta tutun tallenteen Mikko Malkavaara: Kirkon olemus ja virka sekä toisen videotallenteen: Kai Henttonen, Anette Malinen ja Jari Hirvonen: Diakonian teologia ja sen merkitys.4) Seminaaripäivä, jossa keskustellaan molemmista oppimistehtävistä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seminaari voidaan järjestää oske-pajassa, yhteisöpajassa tai seurakunnassa. Erityisesti sellainen seurakunta, johon ryhmätehtävässä on paneuduttu, soveltuu hyvin seminaaripaikaksi.
Kansainvälisyys
Aikaisemmat kirkolliset opinnot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan
Lisätiedot
,Portfolio, josta ilmenevät:seurakunnan strategia ja toiminnan kehittäminen, vastikään suoritettu vastaava työskentelyvirkateologia: vastikään suoritetut opinnot, jotka kattavat saman sisällön