Toisen työkielen rakenteet ja kielenhuolto 2 (1op)
Toteutuksen tunnus: SOS3101A12H-SOS3MS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 09.10.2017 - 17.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Toisen työkielen rakenteet ja kielenhuolto 2 SOS3101A12H-SOS3MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu rinnakkain Sosiaaliala tulkkausympÌ_risțnÌ_ -jakson kanssa. Jaksoilla on samanaikainen oppimisprosessi ja jaksojen sisÌ_ll̦t tukevat ja tÌ_ydentÌ_vÌ_t toisiaan syventÌ_en kielellistÌ_ osaamista. Muiden jaksojen tietoja sovelletaan kÌ_ytÌ_nn̦ssÌ_ osana opintojakson yhteistÌ_ pohjaa. Jokainen jakso tuo oman nÌ_k̦kulmansa ja oppimiskulmansa yhteiseen kokonaisuuteen. ,
Oppimateriaalit
,Terveys- ja sosiaalialan verkkolehtiÌ_ http://www.jelli.fi/aineisto/verkkolehtia/Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena, Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintÌ_. Helsinki: Edita. (Asiakasty̦viestintÌ_, kuunteleminen ja kysymyminen asiakasty̦viestinnÌ_ssÌ_, ohjauksen ja neuvonnan kieli.)Selkokeskuksen sivuthttp://www.papunet.net/selkokeskus/MeillÌ_ pÌ_in Suomea -verkkosivut https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/s2/mps/
Opetusmenetelmät
ymmÌ_rtÌ_Ì_ sosiaalialan keskeistÌ_ kÌ_sitteisțÌ_ ja terminologiaatuntee termejÌ_ ja kirjallisen viestinnÌ_n erityispiirteitÌ_ ja rakenteita, ns. "virkamieskieltÌ_"tuntee keskeisten dokumenttien sisÌ_lțjen periaatteeton tutustunut dokumentointi- ja viestintÌ_tapoihinon perehtynyt erilaisiin sosiaalialan tekstilajeihintuntee keskeiset lÌ_hteet, joista seurata sanastoa ja sen kehittymistÌ_osaa hakea tietoa ja soveltaa sitÌ_ itsenÌ_isestitutustuminen sanastoon puheen ja kirjoituksen kauttaymmÌ_rtÌ_Ì_ suomen kielen vaihteluaymmÌ_rtÌ_Ì_ alueellisten puhekielten eroja ja piirteitÌ_tuntee sosiaalialasta kertovia julkaisuja ja niiden kieltÌ_ ja tyyliÌ_osaa etsiÌ_ lisÌ_tietoa keskeisistÌ_ alan tietolÌ_hteistÌ_hallitsee itsenÌ_inen kirjoittamisen ja keskustelun sosiaalialan yleisimmistÌ_ aiheista ,Sosiaalialaan tutustuminen sanaston kauttaSosiaalialan kielen keskeiset rakenteetErilaiset asiakasryhmÌ_t ja heihin liittyvÌ_ kieliSuomen kielen alueellinen ja sosiaalinen vaihteluMonimuoto-opiskelua: EtÌ_jaksoilla verkkotehtÌ_vÌ_t ja lÌ_hijaksoilla kontaktiopetus.Suomen kieli:Sosiaalialaan liittyvÌ_t tekstilajit ja Kela-kieliKelan materiaalit yleiskielellÌ_ ja selkokielellÌ_Sosiaalialan tekstilajeihin tutustuminen (esim. hakemukset, pÌ_Ì_țkset, valitukset, lastensuojeluilmoitukset)Sosiaalialan viestinnÌ_n seuraaminenAsiakasty̦viestintÌ_ViestintÌ_ sosiaalialan asiakastapaamisissaViestintÌ_ erilaisten asiakasryhmien (esim. lapset, vanhukset, vammaiset)erityispiirteet huomioidenSelkokieliSelkokielen yleiset periaatteetSelkokielen lukeminenAsiatyyli ja asiakirjamalliSuomen kielen alueellinen ja sosiaalinen vaihteluToinen ty̦kieli EnnakkotehtÌ_vÌ_nÌ_ kirjoitetaan essee kielenvaihtelusta toisella ty̦kielellÌ_. Kirjoitelmien pohjalta opettaja laatii koosteen esille tulleista ongelmakohdista ja suunnittelee sen pohjalle seuraavan tapaamisen opetuksen. Opetuksessa voidaan kÌ_sitellÌ_ esim. kielioppia, sanastoa, lauserakenteita, tyylillisiÌ_ ongelmia, oikeinkirjoitusta. LisÌ_ksi lÌ_hiopetuksessa kÌ_sitellÌ_Ì_n toisen ty̦kielen alueellista ja sosiaalista vaihtelua ja ohjataan opiskelija tutustumaan vaihteluun itsenÌ_isesti sopivasta lÌ_hteestÌ_.LÌ_hiopetuksen jÌ_lkeen opiskelijat kirjoittavat kirjoitelman, joka liittyy suomalaiseen sosiaalipalveluun tai sosiaaliturvaan. Opiskelija saa kirjoitelmastaan kirjallista palautetta.Sosiaalialan sanastoty̦Opetus alkaa orientaatioluennolla, jolloin kerrataan terminologian perusteet ja ohjeistetaan tehtÌ_vÌ_. Sosiaalialan sanastoty̦n opetuksesta vastaa suomen kielen lehtori. ,Suomen kieliSelkokielisen tekstin kirjoittaminenAsiakirjamallin harjoittelu valituksen muodossaToinen ty̦kieliToisen opetuskerran jÌ_lkeen opiskelijat tekevÌ_t vielÌ_ yhden kirjoitelman, joka liittyy suomalaiseen sosiaalipalveluun tai sosiaaliturvaan. Aiheita voi olla esim. Asumisen tuki Suomessa, Ty̦tțmyystuki tai Vanhusten koti- ja laitoshoito Suomessa. Kirjoitelmassa pitÌ_Ì_ kÌ_yttÌ_Ì_ suomalaisia lÌ_hteitÌ_, mutta se ei kuitenkaan saa olla suora kÌ_Ì_nn̦s. Asiatiedon lisÌ_ksi opiskelija voi liittÌ_Ì_ mukaan omia nÌ_kemyksiÌ_ ja mielipiteitÌ_. Kirjoitelmaan liitetÌ_Ì_n lÌ_hdeluettelo kÌ_ytetyistÌ_ lÌ_hteistÌ_.Sosiaalialan sanastoty̦TehtÌ_vÌ_ suoritetaan parity̦nÌ_ kielikohtaisissa ty̦pareissa. Ty̦pari laatii sosiaalialan aiheesta termikartan ja termien mÌ_Ì_ritelmÌ_t molemmilla ty̦kielillÌ_. Ty̦pari liittÌ_Ì_ termity̦h̦n perusteelliset kommentit suomen kielellÌ_.Osa opintojakson tehtÌ_vistÌ_ toteutetaan Tulkkaustaidot 2 -opintojakson yhteydessÌ_. ,
Lisätiedot
Ennen osasuoritusta Sosiaalialan sanastoty̦ olisi suotavaa olla suoritettuna- JOT2402A12H Sanastoty̦n perusteet ja- TUP0302A12H Sanastoty̦n harjoitukset ,