Siirry suoraan sisältöön

Suomi III (3op)

Toteutuksen tunnus: SUO3003A12H-SUO3MS17HKI

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
28.08.2017 - 15.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Mari Vainikka
Ryhmät
A41astu
A41astu
Opintojakso
SUO3003A12H

Toteutukselle Suomi III SUO3003A12H-SUO3MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Suomi III -opintojakso syventÌ_Ì_ ja tukee Suomi I ja II -opintojaksoilla opittuja asioita. PainopisteenÌ_ on oman kielitaidon syventÌ_misen ja kehittÌ_misen lisÌ_ksi varmistaa, ettÌ_ opiskelija tuntee ja osaa kÌ_yttÌ_Ì_ Diakonia-ammattikorkeakoulussa kÌ_ytettÌ_viÌ_ lÌ_hteistÌ_misen periaatteita sekÌ_ osaa kirjoittaa referoivaa tekstiÌ_. Opintojaksolla syvennetÌ_Ì_n kielioppiosaamista ja autetaan opiskelijaa tunnistamaan oman kielitaitonsa taso sekÌ_ etsitÌ_Ì_n keinoja oman kielitaidon jatkuvaan kehittÌ_miseen ja yllÌ_pitÌ_miseen.Opintojakso linkittyy sisÌ_lțjensÌ_ puolesta my̦s Tutkimus ja kehittÌ_minen 1 -opintojaksoon sekÌ_ KirjoitusviestintÌ_ -opintojaksoon syventÌ_mÌ_llÌ_ niillÌ_ opittuja asioita suomen kielen ja kieliosaamisen nÌ_k̦kulmasta. Opintojakson aikana pyritÌ_Ì_n varmistamaan, ettÌ_ opiskelijalla on suomen kielen nÌ_k̦kulmasta tarvittavat taidot ja valmiudet opinnÌ_ytety̦prosessia varten. ,

Tavoitteet

Opiskelija
- syventää omaa kielioppiosaamistaan
- kertaa lähteistämisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään
- osaa kirjoittaa referoivaa tekstiä
- syventää osaamistaan oikeakielisyydessä
- osaa kirjoittaa sujuvaa lähteisiin pohjautuvaa tekstiä
- tunnistaa oman kielitaitonsa tason ja osaa kehittää kielitaitoaan

Sisältö

- kielioppiosaamisen syventäminen
- viittaustekniikan kertaaminen ja taitojen syventäminen
- referointi ja referointitekniikat
- kielenhuolto
- tekstin sujuvuus ja koheesio

Oppimateriaalit

,

Opetusmenetelmät

syventÌ_Ì_ omaa kielioppiosaamistaankertaa lÌ_hteistÌ_misen periaatteet ja osaa soveltaa niitÌ_ omassa tekstissÌ_Ì_nosaa kirjoittaa referoivaa tekstiÌ_syventÌ_Ì_ osaamistaan oikeakielisyydessÌ_tunnistaa yleisimmÌ_t oikeakielisyysvirheet ja osaa korjata omaa ja toisten kirjoittamaa tekstiÌ_osaa kirjoittaa sujuvaa, lÌ_hteisiin pohjautuvaa tekstiÌ_tunnistaa oman kielitaitonsa tason ja osaa kehittÌ_Ì_ kielitaitoaantietÌ_Ì_ omat vahvuutensa suomen kielen kÌ_yttÌ_jÌ_nÌ_tunnistaa kehityskohteensa suomen kielen kÌ_yttÌ_jÌ_nÌ_tietÌ_Ì_ keinoja, joiden avulla voi kehittÌ_Ì_ omaa kielitaitoaan ,Jakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jolloin se koostuu lÌ_hijaksojen kontaktiopetuksesta sekÌ_ itsenÌ_isesti tehtÌ_vistÌ_ harjoituksista.kontaktijakso, teematoman kielitaidon tason kartoitus, itsereflektiopassiivisanojen johtaminenEtÌ_tehtÌ_vÌ_t:kielioppitehtÌ_viÌ_ passiivista ja sanojen johtamisesta (palautus Fronterille)vinkkejÌ_ kielitaidon yllÌ_pitÌ_miseen ja kehittÌ_miseen -verkkokeskustelu Fronterilla. Opiskelijat kirjoittavat omia kokemuksiaan kielen oppimisesta, kielitaidon kehittÌ_misestÌ_ ja antavat neuvoja, miten omaa kielitaitoaan voi parantaa. Opiskelijat kommentoivat toistensa tekstejÌ_ ja neuvoja. Jokainen kirjoittaa Fronterille oman tekstin ja vÌ_hintÌ_Ì_n yhden kommentin.2. kontaktijakso, teematkÌ_ydÌ_Ì_n yhdessÌ_ lÌ_pi etÌ_tehtÌ_vÌ_ssÌ_ esiin nousseita kielen oppimisen tapoja ja vinkkejÌ_ oman kielitaidon kehittÌ_miseenkielioppia: aikamuodot, aikamuodot tutkimustekstissÌ_viittauskÌ_ytÌ_nteiden kertaus ja harjoituksiareferoivat verbit ja referointiEtÌ_tehtÌ_vÌ_t:kielioppitehtÌ_viÌ_ aikamuodoista (palautus Fronterille)referointiharjoitus: opiskelijat kirjoittavat pienet referaatit (noin puoli sivua) kolmesta lyhyestÌ_ tekstistÌ_. TehtÌ_vÌ_n tarkoituksena on varmistaa, ettÌ_ opiskelijat osaavat tehdÌ_ oikein lÌ_hdeviittausmerkinnÌ_t ja osaavat kirjoittaa sujuvaa referoivaa tekstiÌ_ (palautus Fronterille)3. kontaktijakso, teematkielenhuolto: virkkeen rakentuminen, vÌ_limerkit, tekstin koheesio ja sujuvuuskielenhuollon harjoituksiatekstin tuottamisen harjoitus: opiskelijat kirjoittavat annetusta aiheesta tekstin ilman apuvÌ_lineitÌ_. Kirjoittamiseen on aikaa 60 minuuttia.EtÌ_tehtÌ_vÌ_tmuotoile teksti sujuvammaksi -harjoitus (opiskelijat lukevat esimerkkitekstin/-tekstit ja kirjoittavat tekstin uudestaan siten, ettÌ_ teksti tulee sujuvammaksi ja helpommin ymmÌ_rrettÌ_vÌ_ksi. Palautus Fronterille.oman tekstin uudelleen kirjoittaminen: opiskelija kirjoittaa uudelleen 3. lÌ_hijaksolla kirjoittamansa tekstin opettajien kommenttien perusteella. Tekstin palautus Fronterille. Opiskelija kirjoittaa my̦s kommentin tehtÌ_vÌ_stÌ_: kokemuksia oppimisesta, auttoiko tehtÌ_vÌ_ l̦ytÌ_mÌ_Ì_n omia heikkouksia/ vahvuuksia, mitÌ_ taitoja opiskelijan omasta mielestÌ_Ì_n tulisi kehittÌ_Ì_ jatkossa jne. ,Oman tekstin uudelleen kirjoittaminen -harjoitus ,

Lisätiedot

,

Siirry alkuun