Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: TKI0105Y15S-TKI01MS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 22.08.2017 - 11.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Susanna Hyväri
- Mikko Malkavaara
- Arja Suikkala
- Ryhmät
-
Y43sosayY43sosay
- Opintojakso
- TKI0105Y15S
Toteutukselle Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät TKI0105Y15S-TKI01MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Analysoida ja soveltaa sosiaali- ja terveysalan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmällisiä lähestymistapoja
- Suunnitella työelämälähtöisesti tutkimus- ja kehittämishankkeita
- Soveltaa kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
- Soveltaa aineistonhankinnan menetelmiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminannassa
Sisältö
- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmälliset lähestymistavat (esim toimintatutkimus arviointitutkimus jne)
- kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen soveltaminen sosiaali- ja terveysalan työssä
- tutkimus- ja kehittämishankkeen prosessi
- aineistonhankinnan menetelmät (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset)
Oppimateriaalit
Valinnaista menetelmäkirjallisuutta (hyödynnetään tehtävissä):Aaltola, Juhani & Raine Valli (toim.) 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineiston keruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus.Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) (2015) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.Alston, Margaret & Bowles, Wendy (eds.) 2013. Research for Social Workers. An Introduction to Methods. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge. Alkula, Tapani, Pöntinen, Seppo & Ylöstalo, Pekka 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Juva: WSOY.Burns, Nancy, Gray, Jennifer & Grove, Susan 2015 (6th edition). Understanding Nursing Research. Saunders: Pennsylvania, USA.Coghlan, David & Brannick, Teresa 2014. Doing Action Research in your own Organisation. Los Angeles, LA: Sage.Erätuuli, Matti & Leino, Jarkko & Yli-Luoma, Pertti (toim.) 1994. Kvantitatiiviset analyysimenetelmät ihmistieteissä. Helsinki: Kirjayhtymä.Eskola, Jari & Suoranta, Juha 2003 (tai uudemmat painokset). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Osuuskunta Vastapaino.Gothoni, Raili, Hyväri Susanna & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) 2015. Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-233-2Heikkilä, Tarja 2002 (tai uudemmat painokset). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: EditaHolopainen, Martti & Pulkkinen, Pekka (2003) Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY.Hirsjärvi, Sirkka, Holopainen, Martti & Pekka Pulkkinen 2009 (15. uudistettu painos, tai aikaisemmat painokset). Tuki ja kirjoita. Helsinki: Tammi,Jyrinki, Erkki (1977) Kysely ja haastattelu tutkimuksessa. 3. painos. Helsinki: Gaudeamus.Kananen Jorma 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä.Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 134. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.Ivankova, Nataliya V. 2015. Mixed Methods Applications in Action Research. LA: Sage.Kananen Jorma 2013. Design Research as Thesis Research (Applied Action Research). A Practical Guide for Thesis Research. Publications of Jamk University of Applied Sciences 146. Jyväskylä: Jyväslylän Ammattikorkeakoulu.Kananen, Jorma 2014. Toimintatutkimus kehittämistyön muotona. Miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 185. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.Käsikirja sosiaali- ja terveyspalveluiden käytäntöjen kehittämiseen, käyttöönottoon ja arviointiin tutkimusnäytön pohjalta 2015. Arcada Working Papers 3/2015. https://www.julkari.fi/handle/10024/129003Komulainen, Erkki & Karma, Kai 2002. Tilastollisen kuvauksen perusteet käyttäytymistieteissä. Toinen, uudistettu laitos. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitosKylmä, Jari & Juvakka, Taru 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.Metsämuuronen, Jari 2000. Laadullisen kuvauksen perusteet. Helsinki: Methelp.Metsämuuronen Jari 2002. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Helsinki: Methelp.McNiff, Jean & Whitehead, Jack 2006. All you need to know about action research. London: Sage.Nummenmaa, Lauri 2006. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.Ruusuvuori, Johanna & Tiittula, Liisa 2009. Haastattelu. Tutkimus, tilanteet, vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.Salonen, Kari 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun ammattikorkeakoulun puheenvuoroja 72. Turku: Turun Ammattikorkeakoulu. Saatavilla verkkojulkaisuna. Saatavilla verkkojulkaisuna:http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdfStenman.Silverman, David 2009. Doing Qualitative Research. London: sage.Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.Vilkka, Hanna 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.Viinamäki Leena & Saari Erkki (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.Menetelmäverkkosivustoja ja -materiaaleja:Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. Menetelmäopetuksen valtakunnallinen tietovaranto (MOTV). KvantiMOTV. Kvantitatiivisten menetelmien tietovaranto. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetusYhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. Menetelmäopetuksen valtakunnallinen tietovaranto (MOTV). KvantiMOTV. Kvalitatiivisten menetelmien tietovaranto. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetushttp://www.sosiaalityontutkimuksenseura.fi/Tutkiva_sosiaality%C3%B6
Opetusmenetelmät
Opintojakson keskeiset sisällöt:Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmälliset lähestymistavat (esim. toimintatutkimus arviointitutkimus jne.)kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen soveltaminen sosiaali- ja terveysalan työssätutkimus- ja kehittämishankkeen prosessiaineistonhankinnan menetelmät (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset)Tutkimus-,kehittämis- ja innovaatiomenetelmät jakaantuvat Diakin ylemmissä koulutuksissa kahteen viiden opintopisteen laajuiseen opintojaksoon, joista tämä on ensimmäinen. Opintojakso toteutetaan siten, että se tukee samanaikaisesti etenevää opinnäytetyön prosessia.Syyslukukaudella 2017 teoriaopetus jakaantuu kolmeen erilliseen lähiopetuskertaan (työpajaan) ja tehtäviin.Tehtävä 1:Ennakkotehtävä: Tutustu tieteellisiin artikkeleihin, jotka löytyvät jostakin seuraavista lehdistä: Janus, Yhteiskuntapolitiikka, Hoitotiede, Tutkiva hoitotyö. Valitse vuonna 2010 tai sen jälkeen julkaistu tutkimusartikkeli teemasta, joka liittyy oman alasi ajankohtaiseen tutkimukseen tai kehittämistyöhön. Palautus xx.x.2017.1. Lähiopetus:Välitehtävä 1: Lähipäivän jälkeen käy katsomassa muiden opiskelijoiden artikkeliyhteenvetoja. Valitse niistä kaksi, joihin tutustut ja joita kommentoi tiimikansion keskustelukansiossa. Vertaile ja kommentoi, millaisia aineiston keruutapoja artikkelissa käytettiin ja miten voisit hyödyntää niitä oman opinnäytetyön suunnittelussa. Käytä keskustelualueella vähintään yksi puheenvuoro xx.x. mennessä.2. Lähiopetus:Välitehtävä 2: tarkemmat tiedot fronterilla3. Lähiopetus:Tehtävä 2:Kuvaa yksi tutkimus- ja kehittämistyön aineiston hankintamenetelmä ja toinen täydentävä menetelmä. Voit kuvata menetelmää, jota itse käytät/suunnittelet käyttäväsi omassa opinnäytetyössäsi ja/tai vaihtoehtoista menetelmää, joka olisi mahdollinen. Tarkemmat tiedot fronterilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on sidottu opinnäytetyön prosessiin, jossa hyödynnetään osallistavan työelämäkehittämisen mallia.
Kansainvälisyys
Ei vaatimusta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot toisessa korkeakoulussa (esimerkiksi avoin korkeakoulu tai avoin yliopisto).
Lisätiedot
Lisätietoja antavat Susanna Hyväri ja Mikko Malkavaara (etunimi.sukunimi@diak.fi). Muut toteutuksessa mukana olevat opettajat ovat: Arja Suikkala ja Titta Riihimäki.Aikaisemmin hankittu osaaminen voidaan tunnustaa Diakin erillisten AHOT-ohjeiden mukaisesti. AHOT-ohjeet löytyvät virtuaalisista opiskelijapalveluista (Vopa). Ahot hakemus toimitetaan oman koulutuksen vastuuyliopettajalle.