Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyöprosessi (2op)

Toteutuksen tunnus: TUT2102A11H-TUT2PS17TKU

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
28.08.2017 - 20.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kati Huhtinen
Pauliina Seppä
Ryhmät
G39vtk
G39vtk
Opintojakso
TUT2102A11H

Toteutukselle Opinnäytetyöprosessi TUT2102A11H-TUT2PS17TKU ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan suunnittelu ja menetelmÌ_t. OpinnÌ_ytety̦n suunnitelman vahvistaminen. (5. lukukausi)TÌ_mÌ_ jakso rakentuu verkkokurssin Tutkimus ja kehittÌ_minen1 pohjalle. Kurssin alussa kerrataan toisella lukukaudella olleen jakson sisÌ_lț lyhyesti ja palautetaan mieleen opinnÌ_ytety̦n alkulÌ_hțkohdat. Kurssin aikana opiskelijat pÌ_Ì_ttÌ_vÌ_t opinnÌ_ytety̦nsÌ_ aihealueen ja alkavat ty̦stÌ_Ì_ tekstiÌ_ aikomastaan aiheesta. Opiskelijat tutustuvat Diakin aikaisempiin projekteihin ja hankkeisiin. Kurssin aikana valitaan ty̦pari tai perustetaan tuleva opinnÌ_ytety̦ryhmÌ_.Tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n opinnot muodostuvat Diakissa neljÌ_stÌ_ opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaen toisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n opintojen yhteydessÌ_ opinnÌ_ytety̦nsÌ_. Opintojaksosta toiseen siirryttÌ_essÌ_ on tÌ_rkeÌ_Ì_, ettÌ_ edellisen opintojakson sisÌ_lțjÌ_ kerrataan ja syvennetÌ_Ì_n. Erityisesti kahden ensimmÌ_isen opintojakson vÌ_linen prosessi on keskeinen.Seuraavat tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n opinnot (TUT3 ja TUT4) toteutuvat 7. ja 8. lukukautena, joiden aikana opiskelija toteuttaa opinnÌ_ytety̦nsÌ_. Opintojaksoissa keskitytÌ_Ì_n opinnÌ_ytety̦n prosessin laadukkaaseen toteutumiseen, kuitenkin niin, ettÌ_ opetuksessa ja ohjauksessa huomioidaan my̦s tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n yleisten ammatillisten valmiuksien saavuttaminen.Tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisÌ_ltyvÌ_n opinnÌ_ytety̦n vaiheet opintojaksoina:Tutkimus ja kehittÌ_minen1, 5 op (2. lukukausi):Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lÌ_hțkohdatTutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan sekÌ_ tieteellisen tutkimuksen perusteetAiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.Tutkimus ja kehittÌ_minen2, 5 op (5. lukukausi)Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan suunnittelu ja menetelmÌ_t.OpinnÌ_ytety̦n ideapaperi ja suunnitelman vahvistaminen.Tutkimus ja kehittÌ_minen III 5 op (7. lukukausi):Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan toteutus.OpinnÌ_ytety̦n valmistelu- ja tekovaihe.Tutkimus ja kehittÌ_minen IV 5 op (8. lukukausi):Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan raportointi, esittÌ_minen ja julkistaminen.OpinnÌ_ytety̦n raportin kirjoittaminen, esittÌ_minen ja julkistaminen. ,

Oppimateriaalit

Omaan opinnÌ_ytety̦n suunnitelmaan liittyvÌ_n materiaalin kÌ_ytț (aihekohtainen lÌ_hdemateriaali). ,Katso my̦s Fronterin opinnÌ_ytety̦huoneen materiaaleista.Mm.1) tutkimus- ja kehittÌ_misprosessista, tieteellisestÌ_ kirjoittamisesta sekÌ_ eettisistÌ_ kysymyksistÌ_:Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikÌ_ytÌ_nțÌ_. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnÌ_ytețitÌ_ varten. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_17_ISBN_9789524930994.pdfHirsjÌ_rvi, Sirkka, Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.Hurtig, Johanna, Laitinen, Merja & Uljas-Rautio, Katriina (toim.) 2010. Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. JyvÌ_skylÌ_: PS-kustannus.MetsÌ_muuronen, Jari 2006. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissÌ_: opiskelijalaitos. Helsinki: International Methelp.PietilÌ_, Anna-Maija & LÌ_nsimies-Antikainen, Helena (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti: pohdintaa ja kysymyksiÌ_. Kuopio: Kuopin yliopisto.Vanhanen-Nuutinen, Liisa & Lambert, Pirjo 2005. Hankkeesta julkaisuksi: kirjoittaminen ammattikorkeakoulun ja ty̦elÌ_mÌ_n kehityshankkeissa. Helsinki: Edita.2) tutkimusmenetelmistÌ_Alasuutari, Pertti2007. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitÌ_ aloittelevalle tutkijalle JyvÌ_skylÌ_: PS-kustannus.Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. NÌ_k̦kulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lÌ_hțkohtiin ja analyysimenetelmiin. JyvÌ_skylÌ_: PS-kustannus.Eskola, Jari & Suoranta, Juha 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.HeikkilÌ_, Tarja 2008. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.Holopainen, Martti & Pulkkinen, Pekka 2008. Tilastolliset menetelmÌ_t. Helsinki: WSOYKananen, Jorma 2008. Kvantti : kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. JyvÌ_skylÌ_: JyvÌ_skylÌ_n ammattikorkeakoulu.MetsÌ_muuronen, Jari 2001. Metodologian perusteet ihmistieteissÌ_. Helsinki: International Methelp.MetsÌ_muuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.Tuomi, Jouni & SarajÌ_rvi, Anneli 2002. Laadullinen tutkimus ja sisÌ_ll̦nanalyysi. Helsinki: Tammi.3) kehittÌ_misty̦stÌ_Anttila, Pirkko 2007. Realistinen evaluaatio ja tuloksellinen kehittÌ_misty̦. Hamina: Akatiimi.Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittÌ_mistoiminta. Tampere: Tampere University Press.Vilkka, Hanna & Airaksinen, Tiina 2003. Toiminnallinen opinnÌ_ytety̦. Helsinki: Tammi.Vilkka, Hanna 2005. Tutki ja kehitÌ_. Helsinki: Tammi.Vilkka, Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi.Tutkimus ja kehittÌ_minen 1-opintokokonaisuuden materiaali on kÌ_ytettÌ_vissÌ_ Fronter-alustalla. LisÌ_ksi opinnÌ_ytety̦huoneessa (OpinnÌ_ytety̦huone, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus) on kÌ_ytettÌ_vissÌ_ muitakin opinnÌ_ytety̦prosessia tukevia videotallenteita sekÌ_ hyviÌ_ menetelmÌ_linkkejÌ_.

Opetusmenetelmät

Opiskelijatuntee ty̦elÌ_mÌ_lÌ_hțisen tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan lÌ_hțkohdat ja perusteetosaa rajata ja perustella kielten vÌ_lisen tulkkauksen / kielensisÌ_isen tulkkauksen ammattikÌ_ytÌ_nțihin ja asiantuntijuuteen liittyviÌ_ haasteita kehittÌ_misteemoiksituntee erilaisia tutkimus- ja kehittÌ_misstrategioita ja -menetelmiÌ_ (haastattelu, kysely, havainnointi)osaa lukea tutkimusraporttejaosaa argumentoida sekÌ_ kirjoittaa loogista ja perusteellista asiatekstiÌ_ sekÌ_ hallitsee lÌ_hteistÌ_misenosaa tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n suunnitteluprosessin keskeiset vaiheet sekÌ_ osaa laatia opinnÌ_ytety̦n suunnitelmantuntee oman ammattialansa keskeiset tiedonlÌ_hteetosaa arvioida tutkimuksia, selvityksiÌ_ ja kartoituksia niiden tavoitteiden nÌ_k̦kulmasta ,Opiskelijan oppimisprosessi alkaa kontaktiopetuksessa ja etenee ohjatun seminaarity̦skentelyn avulla oman opinnÌ_ytety̦n yhÌ_ itsenÌ_isempÌ_Ì_n tekemiseen. Opiskelija saa prosessin aikana tukea ja ohjausta sekÌ_tiedonhakuun, ettÌ_kirjoittamiseen ja my̦s teknisiin ty̦n yksityiskohtiin. Aiheen valintaan opiskelija saa vinkkejÌ_ lehtoreilta, toisilta opiskelijoilta ja ty̦elÌ_mÌ_stÌ_. Seminaareissa ohjataan țiden sisÌ_ll̦llistÌ_ toteutusta ja tutkimuksen tekoa. Seminaarimainen ty̦skentelytapa on opiskelijoille tÌ_ssÌ_ vaiheessa opintoja uutta, joten alussa my̦s itse menetelmÌ_n ohjaamiseen tulee kÌ_yttÌ_Ì_ aikaa.Opiskelija tuottaa ideapaperin sekÌ_ opinnÌ_ytety̦n suunnitelman (joko tutkimussuunnitelman, ty̦elÌ_mÌ_n kehittÌ_missuunnitelman, projektisuunnitelman tai tuotekehityssuunnitelman), jonka liitteenÌ_ tulee olla tiedonhankinnan suunnitelma sekÌ_ mahdollinen tutkimuslupa/tutkimuskirje. OpinnÌ_ytety̦n suunnitelma perustuu tutkittavan ilmi̦n, ty̦elÌ_mÌ_n kehittÌ_miskohteen, projektin tai tuotteen kehittÌ_miseen liittyvÌ_n ilmi̦n analyysiin. Suunnitelmassa esitetÌ_Ì_n perustellusti tutkimussuunnitelmaan, ty̦elÌ_mÌ_n kehittÌ_mishankkeeseen, projektity̦h̦n tai tuotteen kehittÌ_miseen olennaisesti liittyvÌ_t osiot.Opiskelija toteuttaa opinnÌ_ytety̦n suunnitelman itsenÌ_isesti tai sovitussa ryhmÌ_ssÌ_. MikÌ_li opinnÌ_ytety̦n suunnitelma tehdÌ_Ì_n pari- tai ryhmÌ_ty̦nÌ_, niin opiskelijoiden tulee tiedostaa siihen liittyvÌ_t mahdollisuudet ja haasteet.Opiskelija osallistuu tiedonhankinnan opetukseen ja tiedonhankinnan ty̦pajaan (informaatikon vetÌ_mÌ_nÌ_), jonka aikana tehdÌ_Ì_n tiedonhankinnan suunnitelma.Opiskelija osallistuu suomen kielen opetukseen ja ohjaukseen, ja tekee tutkimuskirjeen.OpinnÌ_ytety̦n suunnitelmia kÌ_sitellÌ_Ì_n seminaareissa. Seminaariin osallistuminen edellyttÌ_Ì_ seminaarissa kÌ_siteltÌ_vÌ_Ì_n ty̦h̦n perehtymistÌ_ etukÌ_teen.Seminaarit perustuvat reflektiiviseen opetusmenetelmÌ_Ì_n. Opiskelijat ilmoittautuvat Fronterille ennen seminaarikokoontumista ja jÌ_ttÌ_vÌ_t samalla oman esitettÌ_vÌ_n ty̦nsÌ_ Fronterille. TÌ_mÌ_n jÌ_lkeen seminaaria vetÌ_vÌ_t opettajat jakavat opponoinnit. Opiskelijat nÌ_kevÌ_t opponointijÌ_rjestyksen Fronterilta ja saavat samasta paikasta opponoitavat paperit.Ohjelma lukukauden alussa ja yhteinen kontaktiopetus:LÌ_hiopetus: opinnÌ_ytety̦ssÌ_ kÌ_ytettÌ_vÌ_t metodit, opinnÌ_ytety̦n ideointi, suomen kieli, informaation haku sekÌ_ opinnÌ_ytety̦n asettelu.ItsenÌ_inen ty̦skentely: tutkimuskirjeiden laadintaItsenÌ_inen ty̦skentely: tiedonhankinnan suunnitelmaItsenÌ_inen ty̦skentely: opinnÌ_ytety̦n idepaperiOpinnÌ_ytety̦n ohjausprosessi ja opinnÌ_ytety̦sunnitelma:Yhteisen opetuksen jÌ_lkeen opiskelijat jatkavat opinnÌ_ytety̦idean tÌ_smentÌ_mistÌ_ ohjatuissaTUT-seminaareissa.Seminaarissa esitetÌ_Ì_n ensin opinnÌ_ytety̦n idepaperi. HyvÌ_ksytyn ideapaperin jÌ_lkeen esitetÌ_Ì_n seminaarissa opinnÌ_ytety̦n suunnitelma. Suunnitelman hyvÌ_ksymisen jÌ_lkeen opiskelija voi jatkaa opinnÌ_ytety̦n tekemistÌ_ suunnitelman mukaisesti.Metodiohjausta saa Diakin yhteisissÌ_ menetelmÌ_pajoissa.Ohjelma lukukauden loppuvaiheessa ja kontaktiopetus:- suomen kieli ja viestintÌ_: kyselytunti suomen kielen opettajalle (opettaja paikalla kielenohjausta varten ja tutkimuskirjeiden tarkastusta varten). ,Opintojakson alussa ensimmÌ_inen oppimistehtÌ_vÌ_ on Tutkimus ja kehittÌ_minen1 -opintojaksolla tapahtuneen oppimisen sisÌ_istÌ_minen ja kertaaminen. Osallistuminen lÌ_hiopetukseen.Kurssin varsinaiset oppimistehtÌ_vÌ_t:OpinnÌ_ytety̦prosessi 2 op (sis. idepaperin laatimisen ja esittelemisen TUT-seminaarissa): Kati HuhtinenOpinnÌ_ytety̦seminaarit 3 op (sis. opinnÌ_ytety̦n suunnitelman laatimisen ja esittelemisen sekÌ_ toisen suunnitelman opponoinnin seminaarissa: Kati HuhtinenA) Tutkimuspainotteissa ty̦ssÌ_ oppimistehtÌ_vÌ_n keskeiset osat ovat seuraavat:Tutkimuksen johdanto ja taustaTutkimuksen teoreettiset lÌ_hțkohdat eli tietoperustaTutkimuksen tarkoitus ja tavoitteet: tutkimusongelmat/-tehtÌ_vÌ_tTutkimusaineiston keruun ja analysoinnin suunnitteluTutkimuksen luotettavuus, eettisyys ja merkitys omalle ammattialalleTutkimuksen aikataulu ja kustannuksetTutkimussuunnitelman kirjoittaminen tieteellisen viestinnÌ_n kielellÌ_ ja tyylillÌ_, sen esittÌ_minen sekÌ_ opponointoiB) KehittÌ_mispainotteisessa ty̦ssÌ_ oppimistehtÌ_vÌ_n keskeiset osat ovat seuraavat:Ty̦n lÌ_hțkohdat ja yhteisty̦tahotTy̦n teoreettiset lÌ_hțkohdatTavoitteetHankkeen toteutus ja mahdolliset riskitAikataulu ja resurssitRaportointi, ja julkistaminenKehittÌ_mis- eli hankesuunnitelman kirjoittaminen tieteellisen viestinnÌ_n kielellÌ_ ja tyylillÌ_, sen esittÌ_minen sekÌ_ opponointi ,

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Isommissa Diakin koulutusohjelmissa opinnÌ_ytety̦seminaarit jakautuvat oppimisympÌ_risțjen mukaan, mutta Viittomakielen ja tulkkauksen koulutuksessa tÌ_mÌ_ ei ole vielÌ_ mahdollista (vain yksi TOP, DiakOppi). Seminaarit ovat yhteisiÌ_ kaikille opinnÌ_ytety̦prosessissa mukana oleville opiskelijoille.OpinnÌ_ytety̦n aiheet liittyvÌ_t kuitenkin useimmiten suoraan ty̦elÌ_mÌ_Ì_n ja DIAKin oppimisympÌ_risțihin tai hankkeisiin/tutkimusohjelmiin. OpinnÌ_ytety̦llÌ_ on yleensÌ_ ty̦elÌ_mÌ_n edustaja antamassa tukea ja ohjausta opinnÌ_ytety̦h̦n (opinnÌ_ytety̦n toinen ohjaaja, ns. ty̦elÌ_mÌ_nohjaaja).Opiskelija tekee ty̦elÌ_mÌ_n yhteisty̦kumppanin kanssa sopimuksen, jonka pohja l̦ytyy esim. Fronterin opinnÌ_ytety̦huoneesta TUT2-materiaaleista. LisÌ_ksi kustakin opinnÌ_ytety̦stÌ_ tehdÌ_Ì_n sopimus ty̦n tekijÌ_n/tekij̦iden, Diakin ja mahdollisen tilaajan vÌ_lillÌ_.OpinnÌ_ytety̦n seminaareissa voivat ty̦elÌ_mÌ_n edustajat olla mukana mahdollisuuksien mukaan.

Lisätiedot

, OpinnÌ_ytety̦prosessi ei kuulu varsinaisesti AHOT-menettelyn piiriin, ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnÌ_ytety̦tÌ_, josta voidaan lukea hyvÌ_ksi esim. joitain osia. NÌ_in opinnÌ_ytety̦n ty̦mÌ_Ì_rÌ_Ì_ voidaan vÌ_hentÌ_Ì_ ja opiskelija voi tehdÌ_ opinnÌ_ytety̦n pienemmÌ_llÌ_ (tai jo valmiilla aineistolla). Opintojen hyvÌ_ksilukeminen tapahtuu Diakissa sovittujen periaatteiden mukaisesti.

Siirry alkuun