Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön käsikirjoitus (4op)

Toteutuksen tunnus: TUT3104A11H-TUT3PS17TKU

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
28.08.2017 - 20.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kati Huhtinen
Ryhmät
G37nvtk
G37nvtk
Opintojakso
TUT3104A11H

Toteutukselle Opinnäytetyön käsikirjoitus TUT3104A11H-TUT3PS17TKU ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan toteutus. OpinnÌ_ytety̦n valmistelu- ja tekovaihe.Opiskelija on esitellyt Tutkimus ja kehittÌ_minen2 -opintojaksolla oman opinnÌ_ytety̦nsÌ_ idepaperin ja suunnitelman seminaarissa ja tehnyt tiedonhankintasuunnitelman ty̦tÌ_Ì_n varten. Seminaarity̦skentely jatkuu ja limittyy opetuksen kanssa yhteisiin sessioihin AC:lla tai lÌ_snÌ_osallistumisena. Opiskelijan ty̦ opintojen tÌ_ssÌ_ vaiheessa on ensisijaisesti itsenÌ_istÌ_ ty̦skentelyÌ_ ja opinnÌ_ytety̦n toteutusta (aineiston keruu, aineiston analyssi), johon annetaan yksil̦llistÌ_ ohjausta erityisesti suomen kielen tutkimuskirjoittamisessa sekÌ_ ryhmÌ_ohjausta. Tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n aineistojen keruuseen liittyviÌ_ asioita (tutkimusluvat, sopimukset, kenttÌ_ty̦n pelisÌ_Ì_nn̦t) kerrataan tÌ_llÌ_ jaksolla.Jakso sisÌ_ltÌ_Ì_ lÌ_hiopetusta opinnÌ_ytety̦n aineiston keruusta ja analyysimenetelmistÌ_ (mentelmÌ_pajat), suomen kielen kirjoittamisprosessin ohjausta, suomen kielen vÌ_lipalautteen sekÌ_ seminaarity̦skentelyÌ_.OpinnÌ_ytety̦n toteutusvaiheessa pienryhmÌ_muotoinen ohjaus seminaareissa on keskeistÌ_. Opiskelijoiden tulee hy̦dyntÌ_Ì_ my̦s vertaisohjausta ja keskustella ty̦stÌ_Ì_n opponoijien kanssa. Ohjausta jÌ_rjestetÌ_Ì_n prosessina, jolloin ohjaustilanteessa kÌ_sitellÌ_Ì_n aina kunkin opiskelijan esille tuomaa ja kirjallisesti tuottamaa tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n vaihetta tai ongelmaa.Opiskelijoita kannustetaan tutkimusaineistojen pienryhmÌ_ty̦nÌ_ tapahtuvaan kerÌ_Ì_miseen ja/tai yhteisten opinnÌ_ytețiden tuottamiseen, esimerkiksi Diakin sisÌ_llÌ_ toisen koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa. PienryhmÌ_ty̦skentelyn ja/tai yhteisen opinnÌ_ytety̦n tuottamisen pelisÌ_Ì_nn̦istÌ_ keskustellaan opiskelijoiden kanssa etukÌ_teen.TÌ_mÌ_ jakso rakentuu aiempien Tutkimus ja kehittÌ_minen 1 ja 2 pohjalle. Kurssin alussa kerrataan TUT2 jakson sisÌ_lț lyhyesti ja palautetaan mieleen metodiopetuksen sisÌ_ll̦t. Kurssin aikana opiskelijat tekevÌ_t opinnÌ_ytety̦tÌ_Ì_n.Tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n opinnot muodostuvat Diakissa neljÌ_stÌ_ opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaen toisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n opintojen yhteydessÌ_ opinnÌ_ytety̦nsÌ_. Opintojaksosta toiseen siirryttÌ_essÌ_ on tÌ_rkeÌ_Ì_, ettÌ_ edellisen opintojakson sisÌ_lțjÌ_ kerrataan ja syvennetÌ_Ì_n.Seuraava tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n jakso (TUT4) toteutuu 8. eli viimeisenÌ_ lukukautena, jonka aikana opiskelija toteuttaa ja viimeistelee opinnÌ_ytety̦nsÌ_. Opintojaksoissa keskitytÌ_Ì_n opinnÌ_ytety̦n prosessin laadukkaaseen toteutumiseen, kuitenkin niin, ettÌ_ opetuksessa ja ohjauksessa huomioidaan my̦s tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n yleisten ammatillisten valmiuksien saavuttaminen.Tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisÌ_ltyvÌ_n opinnÌ_ytety̦n vaiheet opintojaksoina:Tutkimus ja kehittÌ_minen1, 5 op (2. lukukausi):Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lÌ_hțkohdatTutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan sekÌ_ tieteellisen tutkimuksen perusteetAiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.Tutkimus ja kehittÌ_minen2, 5 op (5. lukukausi)Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan suunnittelu ja menetelmÌ_t.OpinnÌ_ytety̦n suunnitelman vahvistaminen.Tutkimus ja kehittÌ_minen3, 5 op (7. lukukausi):Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan toteutus.OpinnÌ_ytety̦n valmistelu- ja tekovaihe.Tutkimus ja kehittÌ_minen4, 5 op (8. lukukausi):Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittÌ_mistoiminnan raportointi, esittÌ_minen ja julkistaminen.OpinnÌ_ytety̦n raportin kirjoittaminen, esittÌ_minen ja julkistaminen.OpinnÌ_ytety̦seminaareista yleistÌ_OpinnÌ_ytety̦seminaari on ryhmÌ_ opiskelijoita, joka kokoontuu sÌ_Ì_nn̦llisesti ja joka ty̦stÌ_Ì_ opinnÌ_ytețitÌ_Ì_n. Seminaaria ohjaa yksi tai useampi opettaja. Seminaareihin ilmoittaudutaan Fronterin opinnÌ_ytety̦huoneessa aina viikkoa ennen seminaaria palauttamalla seminaarissa esiteltÌ_vÌ_ ty̦ seminaarin palautuskansiooon. Seminaarit kokoontuvat noin kerran kuukaudessa (ks. Fronter tai lukujÌ_rjestys). OpinnÌ_ytețiden ohjaus tapahtuu pÌ_Ì_asiassa seminaareissa. Erityisesti ty̦n ollessa loppuvaiheessa on kuitenkin usein tarvetta henkil̦kohtaiseen ohjaukseen. Seminaarity̦skentely kestÌ_Ì_ noin kolme lukukautta. Seminaariin liittyvÌ_t suoritukset ja vaiheet ovat jÌ_rjestyksessÌ_ 1) ideapaperi, 2) opinnÌ_ytety̦n suunnitelma, 3) opinnÌ_ytety̦n kÌ_sikirjoitus, 4) esitarkastukseen tuotava OT (julkistamisseminaari) sekÌ_ 5) lopullinen valmis ty̦ tulostettuna ja sÌ_hk̦isessÌ_ muodossa.Diakin opas Kohti tutkivaa ammattikÌ_ytÌ_nțÌ_ on tÌ_rkeÌ_ opas seminaareissa. Oppaan ohjeet kuuluvat seminaarissa esiteltÌ_vien țiden vaatimuksiin. Asetteluissa noudatetaan Tutkivan ja kehittÌ_vÌ_n osaamisen opasta. Oletusarvona on, ettÌ_ opiskelija tutustuu itse omatoimisesti oppaisiin. Niiden herÌ_ttÌ_mÌ_t kysymykset voidaan kÌ_ydÌ_ lÌ_pi seminaaritapaamisissa tai Fronterin -keskustelupalstalla. Opiskelijan oman oikeusturvan kannalta on tÌ_rkeÌ_Ì_ tutustua Diakin opinto-oppaaseen ja tutkintosÌ_Ì_nț̦n. Ne mÌ_Ì_rittelevÌ_t paitsi vaatimuksia, my̦s opiskelijan oikeuksia. ,NeljÌ_nnen vuoden syksy.

Oppimateriaalit

Ei varsinaisesti yhteistÌ_ suoritettavaa kirjallisuutta, aihekohtainen materiaali. ,OpinnÌ_ytety̦ssÌ_ kÌ_ytettÌ_vÌ_Ì_ kirjallisuudessa tulee olla lÌ_hteitÌ_ seuraavilta osa-alueilta:tutkimuskirjallisuusammattikirjallisuustutkimus- ja kehittÌ_misty̦n kirjallisuusprojektity̦n kirjallisuustuotekehittelyn kirjallisuustutkimus- ja kehittÌ_misty̦n menetelmÌ_ttutkimuksen luotettavuuteen liittyvÌ_ kirjallisuustutkimusetiikkaTutkimus ja kehittÌ_minen I -opintokokonaisuuden materiaali on kÌ_ytettÌ_vissÌ_ Fronter-alustalla. LisÌ_ksi opinnÌ_ytety̦huoneessa on kÌ_ytettÌ_vissÌ_ muitakin opinnÌ_ytety̦prosessia tukevia videotallenteita sekÌ_ hyviÌ_ menetelmÌ_linkkejÌ_.

Opetusmenetelmät

osaa perustaa esittÌ_mÌ_nsÌ_ vÌ_itteetÌ_ lÌ_hdekirjallisuudessa esitettyyn tutkittuun tietoonosaa toimintatutkimuksen perusperiaatteetosaa perustella vÌ_itteet laadullisin ja/tai mÌ_Ì_rÌ_llisin kriteereinosaa tilastoinnin perusperiaatteetosaa laatia realistisen aikataulutuksen ty̦lleen ja pitÌ_ytyÌ_ siinÌ_osaa dokumentoida ty̦tÌ_Ì_n siten, ettÌ_ se etenee selvÌ_sti istuntojen vÌ_lillÌ_osaa valmistautua ryhmÌ_muotoisiin ohjauskeskusteluihin ja keskittyÌ_ olennaisiin asioihinosaa keskustella ty̦stÌ_Ì_n ja sen etenemisestÌ_ selkeÌ_sti ohjaajan kanssa ja tehdÌ_ omia johtopÌ_Ì_țksiÌ_ sekÌ_ ratkaisuja ,Opiskelijan ty̦ opintojen tÌ_ssÌ_ vaiheessa on ensisijaisesti itsenÌ_istÌ_ ty̦skentelyÌ_ ja opinnÌ_ytety̦n toteutusta, johon annetaan yksil̦llistÌ_ ohjausta erityisesti suomen kielen tutkimuskirjoittamisessa sekÌ_ ryhmÌ_ohjausta. Tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n aineistojen keruuseen (tutkimusluvat, sopimukset, kenttÌ_ty̦n pelisÌ_Ì_nn̦t) kerrataan tÌ_llÌ_ jaksolla.Jakso sisÌ_ltÌ_Ì_ lÌ_hiopetusta opinnÌ_ytety̦n aineiston analyysimenetelmistÌ_ (Diakin yhteiset menetelmÌ_pajat), suomen kielen kirjoittamisprosessin ohjausta, suomen kielen vÌ_lipalautteen sekÌ_ seminaarity̦skentelyÌ_.OpinnÌ_ytety̦n toteutusvaiheessa pienryhmÌ_muotoinen ohjaus seminaareissa on keskeistÌ_. Opiskelijoiden tulee hy̦dyntÌ_Ì_ my̦s vertaisohjausta ja keskustella ty̦stÌ_Ì_n opponoijien kanssa.Ohjausta jÌ_rjestetÌ_Ì_n prosessina, jolloin ohjaustilanteessa kÌ_sitellÌ_Ì_n aina kunkin opiskelijan esille tuomaa ja kirjallisesti tuottamaa tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n vaihetta tai ongelmaa.Opiskelijoita kannustetaan tutkimusaineistojen pienryhmÌ_ty̦nÌ_ tapahtuvaan kerÌ_Ì_miseen ja/tai yhteisten opinnÌ_ytețiden tuottamiseen, esimerkiksi Diakin sisÌ_llÌ_ toisen koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa. PienryhmÌ_ty̦skentelyn ja/tai yhteisen opinnÌ_ytety̦n tuottamisen pelisÌ_Ì_nn̦istÌ_ keskustellaan opiskelijoiden kanssa etukÌ_teen.LÌ_hiopetuksen sisÌ_ll̦t:Aloitusistunnossa annetaan ohjeistukset ja kerrataan tutkimusetiikkaan, -lupiin, -sopimuksiin- ja -aineiston keruuseen liittyvÌ_t asiat.Opiskelija osallistuu joihonkin viidestÌ_ menetelmÌ_pajasta ty̦nsÌ_ luonteen mukaisesti. Pajoissa kÌ_sitellÌ_Ì_n joko kirjallisuuskatsausta, tilastollisten aineistojen kÌ_ytțÌ_& kyselyjÌ_, havainnointia & haastatteluja, valokuvá,n & videon kÌ_ytțÌ_ (=tekijÌ_noikeudet) tai toiminallisten opinnÌ_ytețiden toteuttamista. Pajoista saa ohjausta aineiston hankintaan ja analysointiin. Opiskelijat saavat my̦s atk-puolelta opetusta ja tukea mm. tekstin asemointiin ja sivunumerointien oikeaan merkitsemiseen. Opintojaksolla opiskelijat saavat ohjausta suomen kielen kirjoittamisprosessiin, ja tuotettuaan n. 20 sivua tekstiÌ_ opinnÌ_ytety̦tÌ_Ì_n varten jakson aikana, he saavat vÌ_lipalautteen ja osviittaa kirjoittamisen jatkamiseen suomen kielen lehtorilta. TÌ_ssÌ_ vaiheessa on my̦s hyvÌ_ esitellÌ_ opinnÌ_ytety̦n kÌ_sikirjoitus seminaarissa.MenetelmÌ_pajat ovat koko Diakin yhteiset ja kukin paja toteutetaan useamman kerran lukukaudessa. Pajoihin voi osallistua ac:lla. Omia kysymyksiÌ_/kommentoitavia aineistoja voi lÌ_hettÌ_Ì_ pajojej nvetÌ_jille viimeistÌ_Ì_n viikkoa ennen pajaa.Atk, sivunumerointiklinikkaAtk-opettaja jÌ_rjestÌ_Ì_ sivunumerointiklinikan, jossa kerrataan sivunumeroinnin periaatteet ja ohjeet. LisÌ_ksi opiskelijat saavat ohjausta oman opinnÌ_ytety̦nsÌ_ sivunumerointiin. Sivunumerointiklinikan aikataulusta ilmoitetaan lukujÌ_rjestyksessÌ_.Suomen kielen kirjoittamisprosessi ja vÌ_lipalauteOpinÌ_ytety̦n tekijÌ_t saavat suomen kielen lehtoreilta kirjoittamisprosessin aloittamiseen ja yllÌ_pitoon ohjausta, sillÌ_ pelkÌ_n inspiraation odottamiseen ei opinnÌ_ytety̦n kirjoittamisessa voi turvautua. LisÌ_ksi suomen kielen lehtori antaa ty̦stÌ_ vÌ_lipalautetta, opiskelija voi palauttaa opinnÌ_ytety̦n kÌ_sikirjoituksen tarkastukseen my̦s suomen kielen lehtorille. VÌ_lipalautetta annetaan 5-10 tekstisivusta, ja palautekeskustelun kesto on tunti /opinnÌ_ytety̦.YleistÌ_LisÌ_ksi opiskelijoita ohjataan kÌ_yttÌ_mÌ_Ì_n erilaisia ty̦elÌ_mÌ_n ympÌ_risțjÌ_ tutkimus- ja kehittÌ_mistehtÌ_vÌ_n toteuttamisessa. Opiskelija voi vierailla ty̦elÌ_mÌ_Ì_n kuuluvan tutkimuskohdeympÌ_risțn lisÌ_ksi esim. erilaisissa tieteellisissÌ_ kirjastoissa, tutkimuslaitoksissa ja julkisen hallinnon toimipaikoissa.TekijÌ_noikeudet kuuluvat eettiseen osaamiseen, ja niihin saadaan opastusta tÌ_llÌ_ jaksolla.OpinnÌ_ytety̦n toteutuessa opiskelijan ty̦paikalla on syytÌ_ tarkistaa tutkimusetiikkaan liittyvÌ_t kysymykset ja opiskelijan mahdollisesta opiskelija/ty̦ntekijÌ_roolista aiheutuvat seuraukset tutkimus- ja kehittÌ_misty̦n toteutukselle.Opiskelijat saavat tarvittaessa lisÌ_Ì_ ohjausta tiedonhankintaan informaatikolta sekÌ_ mahdollisuuksien mukaan my̦s tieteelliseen/tutkimusviestintÌ_Ì_n, tietotekniikkaan ja eri menetelmiin opettajilta oppituntien yhteydessÌ_ sopimalla. ,OpinnÌ_ytety̦n kÌ_sikirjoitusOpinnÌ_ytety̦n kÌ_sikirjoitus on opinnÌ_ytety̦n suunnitelmaa seuraava suoritus. Sen on tarkoitus olla valmiin opinnÌ_ytety̦n kaksi tai useampi lukua. Tekstisivuja on noin 20, ty̦n kokonaisrakenne on hahmottunut, vaikkei kaikissa luvuissa olisi vielÌ_ valmista tekstiÌ_. OpinnÌ_ytety̦n kÌ_sikirjoitusseminaarissa kerrotaan, missÌ_ vaiheessa OT-prosessi on, mitÌ_ ongelmia sillÌ_ hetkellÌ_ on vastassa, sekÌ_ mihin kysymyksiin erityisesti halutaan keskustelua ja palautetta seminaarissa. OpinnÌ_ytety̦stÌ_ kannattaa seminaarissa esitellÌ_ ne luvut, jotka kÌ_sittelevÌ_t oman aineiston kerÌ_Ì_mistÌ_ ja analyysiÌ_. My̦s kehittÌ_misty̦h̦n suuntautuneet opinnÌ_ytety̦t sisÌ_ltÌ_vÌ_t usein jonkin aineistonkeruun (haastattelut, kyselylomakkeet) ja aineiston kÌ_sittelyn. NÌ_mÌ_ asiat ovat harvoin opiskelijoille tuttuja ja seminaarity̦skentely ja menetelmÌ_pajat antavat tukea juuri nÌ_ihin haastaviin kohtiin.Ty̦h̦n tulee aina liittÌ_Ì_ kansilehti, sisÌ_llysluettelo ja lÌ_hdeluettelo. SisÌ_llysluettelo ei ole tÌ_ssÌ_ vaiheessa lopullinen, mutta se antaa lukijoille viitteitÌ_ ty̦n rakenteesta ja opinnÌ_ytety̦n kokonaisuudesta.OpinnÌ_ytety̦kÌ_sikirjoitus palautetaan Fronterilla ohjaajalle, opponenteille ja suomen kielen lehtoreille tarkistettavaksi ja kommentoitavaksi.Osallistuminen lÌ_hiopetukseen ja ty̦pajoihinOsallistuminen menetelmÌ_pajoihinOsallistuminen ot-seminaariin- hyvÌ_ksyttÌ_vÌ_n opinnÌ_ytety̦kÌ_sikirjoituksen esittÌ_minen (n. 20 sivua) seminaarissa- hyvÌ_ksyttÌ_vÌ_n opinnÌ_ytety̦kÌ_sikirjoituksen osan opponointi seminaarissa- osallistuminen suomen kielen ohjaukseen ja vÌ_lipalautteeseen ,Ks. Fronterilta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OpinnÌ_ytety̦n aiheet liittyvÌ_t useimmiten suoraan tulkkausalan ty̦elÌ_mÌ_Ì_n ja DIAKin oppimisympÌ_risțihin tai hankkeisiin/tutkimusohjelmiin. OpinnÌ_ytety̦llÌ_ on yleensÌ_ ty̦elÌ_mÌ_n edustaja antamassa tukea ja ohjausta opinnÌ_ytety̦h̦n. Opiskelija on tehnyt ty̦elÌ_mÌ_n yhteisty̦kumppanin kanssa opinnÌ_ytety̦n ty̦elÌ_mÌ_sopimuksen, jonka pohja l̦ytyy esim. Fronterin Ohjeet ja lomakkeet -kohdasta.

Kansainvälisyys

Ks. sisÌ_ll̦t.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltava vastuulehtorin kanssa.

Lisätiedot

,Ei varsinaisesti aiemmin opitun tunnistamista ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnÌ_ytety̦tÌ_, josta voidaan hyvÌ_ksilukea esim. jotain osia. NÌ_in opinnÌ_ytety̦n ty̦mÌ_Ì_rÌ_Ì_ voidaan vÌ_hentÌ_Ì_ ja opiskelija voi tehdÌ_ opinnÌ_ytety̦n pienemmÌ_llÌ_ (tai jo valmiilla aineistolla).

Siirry alkuun