Siirry suoraan sisältöön

Vammaisuus (2op)

Toteutuksen tunnus: YHT3002A15S-YHT3VS17DIAK

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
25.09.2017 - 09.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Pori
Oulu
Pieksämäki
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Risto Koivumäki
Ryhmät
A42sos
A42sos
Opintojakso
YHT3002A15S

Toteutukselle Vammaisuus YHT3002A15S-YHT3VS17DIAK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää vammaisuuden osana ihmisen olemisen moninaisuutta
- ymmärtää vammaisuuden erilaisia ilmenemismuotoja, elämäntilanteita ja elämänkulkua
- osaa tukea toimintakykyä, osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta
- tuntee vammaispolitiikkaa ohjaavia arvoja
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen

Sisältö

- vammaisuus, esteettömyys ja osallisuus
- vammaispolitiikan kansalliset ja kansaiväliset linjaukset
- oman ammatillisen kasvun reflektio

Oppimateriaalit

Sjöblom, S. (2016). Suomen vammaispoliittisen ohjeman VAMPO 2010-2015 loppuraportti. (Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2016:14). (Sivut 1-42). Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3706-2Vehmas, S. (2013). Vammaisuus ja yhteiskunnallisesti luodut haitat. Juhlaesitelmä 4.12.2013 Helsingin yliopisto. Saatavilla www.vammaistutkimus.fi/tiedostot/Juhlaesitelma41213.pdfMahlamäki, P. (2012). YK:n varmmaissopimuksesta ja kokemuksia sen neuvottelemisesta. Teoksessa T. Oikarinen & H.-L. Pölkki (toim.), Näkökulmia vammaisuuteen (s. 41-45). Helsinki: Vammaisfoorumi.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaTeittinen, A. (2012). Vammaiskäsityksen kehityksestä Suomessa. Teoksessa T. Oikarinen & H.-L. Pölkki (toim.), Näkökulmia vammaisuuteen (s. 65-74). Helsinki: Vammaisfoorumi.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaRajala, P. (toim.) (2012). Saavu: Kirkon saavutettavuusohjelma. (Suomen ev.-lut. kirkon Kirkkohallituksen julkaisuja 2012:2). Helsinki: Suomen ev.lut. kirkko.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaVideot:Könkkölä K. [Kalle Könkkölä] (23.6.2013). Kallen nojatuoli ensimmäinen jakso (video). Saatavilla https://youtu.be/ruYCmMz-Xf0Könkkölä,K. &Saraste, H. [Kalle Könkkölä] (19.1.2015). Kallen nojatuolin viides jakso (video). Saatavilla https://youtu.be/1LYv8GsuPxAInvalidiliitto (14.1.2014). Ainon tarina (video). Saatavilla https://youtu.be/jHDweMcJOgUVamlas saatio (5.4.2013). Marikan päivä (video). Saatavilla https://youtu.be/wv4XVgJSa_kVammais Kumppanuus (27.1.2016). Myanmar - Nay Lin Soe (video). Saatavilla https://youtu.be/ylLnkWPG0tcKehitysvammaliitto (13.9.2011). Oikeus palkkatyöhön (video). Saatavilla https://youtu.be/wzUj_BXqEWw

Opetusmenetelmät

Ydinsisällötvammaisuus, esteettömyys ja osallisuusvammaispolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjauksetammatillisen persoonallisen kasvun reflektioOpiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.Opiskelija tuntee vammaisuuden ilmenemismuotoja ja syitä.Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa ohjaavia arvoja sekä sen nykyisiä kansallisia ja kansainvälisiä linjauksia ja osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.Opintojakso toteutuu verkko-opintoina.Opinnot alkavat AC -tapaamisella, johon osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Tapaamisen yhteydessä annetaan tarkennettu kuvaus ja ohjeistus verkkotehtävästä sekä tehdään ryhmäjako tehtävän suorittamista varten.Opintojakson alussa opiskelija laatii lyhyen omakohtaisen tavoitekuvauksen ja jakson lopussa arvioi sitä.Verkossa tehtävä oppimistehtävä edellyttää suoritettavanopiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä.Oppimistehtävä toteutuu noin 8 hengen ryhmissä kahdessa vaiheessa etenevinä puheenvuoroina.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Kansainvälisyys

Edellyttää Fronterympäristö- ja AC-työskentelyn tuntemusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hopsin mukaisesti, erikseen sovitusti.Tehtävä soveltuu myös yksilötyöksi.

Esitietovaatimukset

Opiskelu edellyttää Moodlerooms ja Collaborate-ympäristön tuntemusta.

Lisätiedot

Innovatiivinen tuottavuusohjelma:Noudatetaan voimassa olevia Diakin ahotointiohjeita

Siirry alkuun