Vanhuus (2op)
Toteutuksen tunnus: YHT4002A15S-YHT4TERVS17PMK
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 10.08.2017 - 01.09.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Vanhuus YHT4002A15S-YHT4TERVS17PMK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhuspolitiikkaa ohjaavia arvoja
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa toimintakyvyn edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen
Sisältö
- vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
- vanhuspolitiikan kansalliset ja kansaiväliset linjaukset
- toimintakyvyn tukeminen
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta käytetään soveltuvin osin oppimistehtävässä, mutta vähintään kolmea lähdettä.Danielsbacka, Mirkka, Tanskanen, Antti, Hämäläinen, Hans, Pelkonen, Inka, Haavio-Mannila, Elina, Rotkirch, Anna, Karisto, Antti& Roos, J.P. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä. Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D 58/2013). Helsinki: Väestöliitto. Saatavuus Diakin kirjastossa.Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina (toim.).2013. Gerontologia. Helsinki: Duodecim. (sivut määrittyvät lähiopetukssa) Saatavuus Diakin kirjastossa.Kivelä,Sirkka-Liisa 2012. Hyviä vuosia - arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki: Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa.Kirkon vanhustyön strategia 2015.Näslindh-Ylispangar, Anita 2012. Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäminen. Helsinki: Edita. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Opetusmenetelmät
Ydinsisällötvanhuus monitieteellisenä elämänvaiheenavanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjauksettoimintakyvyn tukeminenammatillisen persoonallisen kasvun reflektioOpiskelijatietää ikääntymiseen liittyen eri ikäkäsitteet ja gerontologian, geriatrian, sosiaaligerontologian, geropsykologian ja hoitotieteen keskeisimmät näkemykset vanhenemisen prosessistatietää eri vanhustyön ja sitä ohjaavien lakien keskeiset sisällöt ja eettiset ohjeettoimii ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä osallisuutta vahvistaenarvioi ja analysoi omia arvojaan ja asenteitaan suhteessa monimuotoiseen vanhuskäsitykseen.Opintojakso toteutuu verkko-opintoina. Opinnot alkavat lähiopetuksena tai AC -tapaamisellaTo 10.8.16 klo 10 - 11.30, johon osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle.Verkko-opetus tukee opiskelijan oppimisprosessia niin, että verkkoperustaiset vuorovaikutustilanteet aktivoivat opiskelijoiden vertaistyöskentelyä yksin ja pienryhmässä. Opetuksen sisällöt (AC-työskentely, videoklipit) linkittyvät oppimistehtävän tavoitteisiin ja sisältöihin ja suoritettavaan kirjallisuuteen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.Ikääntynyt haastateltava etsitään työelämästä/hanketoiminnasta ja oppimistehtävä palautetaan työelämän kommentoitavaksi.
Kansainvälisyys
Ei tarvita aikaisempaa osaamista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hopsin mukaisesti, erikseen sovitusti. Tehtävä soveltuu myös yksilötyöksi.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita aikaisempaa osaamista.
Lisätiedot
Edellyttää Fronter-sähköisen oppimympäristön ja AC-videoalustan käyttöä.Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen ilman lainsäädäntöosuutta voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojakso voidaan toteuttaa suurryhmänä, mutta oppimistehtävä käsitellään pienryhmäopetuksena AC:llä.Diakin AHOT- periaatteiden mukaisesti.