OPI2PS18TKU Ihmiskuva ja kulttuuritietoisuus, 5 op *** (OPI21 Elämänkaariessee) (1op)
Toteutuksen tunnus: OPI2101A11H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Turku
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Opettajat
- Karoliina Kivimies
- Ulla Niittyinperä
- Riia Lamminmäki
- Tiina Saarijärvi-Kivelä
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ohjaus 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ohjaus 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
G45vtkG45vtk
- Pienryhmät
- pienryhmä A
- pienryhmä B
- ohjaus 1
- ohjaus 2
- Opintojakso
- OPI2101A11H
Toteutukselle OPI2PS18TKU Ihmiskuva ja kulttuuritietoisuus, 5 op *** (OPI21 Elämänkaariessee) OPI2101A11H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu erilaisiin ihmiskuviin ja tunnistaa oman ihmiskuvansa. Hän jäsentää minäkuvaansa ja identiteettiään ymmärtäen niiden merkityksen ammatillisen kasvun lähtökohtana. Opintojakson aikana opiskelijanoman ammatillisuuden ja ammatti-identiteetin kehittyminen alkaa.
Opiskelija tutustuu monikulttuurisuuden käsitteisiin, Suomessa eläviin kieli- ja kulttuurivähemmistöihin, tiedostaa kulttuuritietoisuuden merkityksen ihmisten kohtaamisessa ja peilaa kulttuuritietoisuutta suhteessa minäkuvaansa, käsityksiinsä yhdenvertaisuudesta ja puolueettomuudesta. Kulttuurien vaikutusta ja kulttuuritietoutta syvennetään 3. lukukaudella Kulttuuritieto-opintojaksolla.
Opiskelija ymmärtää itsereflektoinnin merkityksen oppimisen välineenä ja osallistuu tuutorointiin työnohjauksellisissa pienryhmissä. Opiskelija tutustuu yhteistoiminnallisen prosessin aikana ryhmädynamiikkaan ja reflektoi omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä.
Opiskelija kertoo itsestään, perheestään ja taustastaan suomalaisella viittomakielellä (sukupuu)muodostaen nominaalilauseita. Opiskelija tuottaa perustasolla olo- ja liikeverbejä sekä ruumiintilaverbejä sekä kehoon kiinnittyviä nominaaliviittomia, kuten henkilöihin viittaavia viittomia. Opiskelija tuottaa ja paikantaa yksinkertaisia peruslauseita, harjoitellen monikon muodostamisen alkeita. Opiskelija tutustuu ja tuottaa paikannimiä viittoen, sormittaa erisnimiä ja tuottaa kuukaudet viittoen. Opiskelija tuottaa numerot 1 - 100 viittomakielellä. Tämä jakso on ensimmäinen viittomakielen jakso ja se jatkuu jaksolla Työkielet 1 Viittomiston kartuttaminen.
Opiskelija osaa kuurojen visuaalisen kulttuurin peruselementtejä (esim. viittomiston ja kieliopin ikoniset piirteet, kuten nimeäminen yksilöllisten piirteiden mukaan tai toisto monikon ilmaisuissa.
Aika ja paikka
Osallistuminen lähiopetukseen: tunneilla ei ole läsnäolopakkoa, mutta tehtävät tulee tehdä ja asioista pitää ottaa itse selvää (lukea Moodlesta, kysyä kavereilta). Kaikki materiaali tulee oppimisalustalle sitä mukaa kun opetus etenee.
Oppimateriaalit
Dunderfelt, T. 2004. Elämänkaaripsykologia: Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY
Tai
• Lyytinen, P., Korkiakangas, M. & Lyytinen, H. (toim.) 1995 tai uudempi. Näkökulmia kehityspsykologiaan: Kehitys kontekstissaan. Porvoo: WSOY.
• Colliander, A., Ruoppila, I. et al 2009. Yksilöllisyys sallittu. Moninaisuus voimaksi työpaikalla. Jyväskylä: PS-kustannus. (soveltuvin osin) ja
• Talib, M., Löfström, J. ja Meri, M. 2004. Kulttuurit ja koulu. Avaimia opettajille. WSOY. s. 17-20.
• suvi.viittomat.net
Lammi, O. 2007. PowerPoint 2007 - tehoa viestintään. Jyväskylä: WSOY.
• Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. Diakonia-ammattikorkeakoulu, C Katsauksia ja aineistoja 17.
• Lindberg, J. 1998. Oppimaan oppiminen - opas oppimistaitojen kehittämiseen. Turku: Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
• Niemistö, R. 2000 tai uudempi. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
• Kylmänen, M. 1994. (toim.) Me ja muut: kulttuuri, identiteeti ja toiseus. Tampere: Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Opiskelija
- tietää ihmiskäsitykseen, identiteettiin ja minäkuvaan liittyvät keskeiset käsitteet sekä niiden merkityksen osana ammatillista kasvua
- tunnistaa omat kieli- ja kulttuuritaustansa ja osaa reflektoida vahvuuksiaan sekä kehittämishaasteitaan ammatillisen kasvun lähtökohtana
- tiedostaa persoonallisuuden ja ammatti-identiteetin merkityksen työtä ohjaavana tekijänä
- osaa määritellä enemmistö- ja vähemmistökulttuurien ominaispiirteet
- osaa määritellä tulkin ammattikuvan
- ymmärtää etiikan ja ammattietiikan perusteet
- tuntee identiteettiä ja ammatillista kasvua vahvistavia työtapoja ja ymmärtää ryhmäytymisen merkityksen
- osaa tuottaa yksinkertaisia itseensä ja lähipiiriinsä liittyvä peruslauseita suomalaisella viittomakielellä
__________________________________________________________________________________________
Opiskelija
- tietää ihmiskäsitykseen, identiteettiin ja minäkuvaan liittyvät keskeiset käsitteet sekä niiden merkityksen osana ammatillista kasvua
- tunnistaa omat kieli- ja kulttuuritaustansa ja osaa reflektoida vahvuuksiaan sekä kehittämishaasteitaan ammatillisen kasvun lähtökohtana
- tiedostaa persoonallisuuden ja ammatti-identiteetin merkityksen työtä ohjaavana tekijänä
- osaa määritellä enemmistö- ja vähemmistökulttuurien ominaispiirteet
- osaa määritellä tulkin ammattikuvan
- ymmärtää etiikan ja ammattietiikan perusteet
- tuntee identiteettiä ja ammatillista kasvua vahvistavia työtapoja ja ymmärtää ryhmäytymisen merkityksen
- osaa tuottaa yksinkertaisia itseensä ja lähipiiriinsä liittyvä peruslauseita suomalaisella viittomakielellä.
Viittomakielen tavoitteet: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään, perheestään ja taustastaan suomalaisella viittomakielellä
- osaa nominaalilauseita viittoen
- osaa perustasolla olo- ja liikeverbejä sekä ruumiintilaverbejä
- osaa tuottaa kehoon kiinnittyviä nominaaliviittomia
- osaa tuottaa ja paikantaa yksinkertaisia peruslauseita
- osaa monikon muodostamisen alkeita
- osaa tuottaa henkilöihin viittaavia viittomia
- osaa tuottaa viittomakielisen sukupuun itsestään
- osaa tuttuja paikannimiä viittoen
- osaa viittoa kuukausien nimet
- osaa sormittaa aakkoset
- osaa tuottaa erisnimiä sormiaakkosten avulla
- osaa sorminumerot 1 - 100
- keskeiset ihmiskäsitykset
- identiteetti ja minäkuva
- eettinen päätöksenteköjärjestelmä ja ammattietiikka
- ammatillisen kasvun lähtökohdat
- puolueettomuus ja yhdenvertaisuus
- ryhmädynamiikka
- enemmistö- ja vähemmistökulttuuri
- työnohjaus
- reflektointitaidot ja palaute
- minä ja lähiympäristöni viittomakielellä
perustason olo- ja liikeverbejä
perustason ruumiintilaverbejä
kehoon kiinnittyvät vs. neutraalitilassa viitottavat perusviittomat
- viittomakielen lauseopin perusteet
yksikkö vs. monikko alkeet
paikantamisen alkeet
sormiaakkoset
numeroiden alkeet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa vaihtoehtoisista suoritustavoista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Elämänkaariessee ja tiedonhaku 1 op
•Lähiopetus: Tiedonhankinta 2h
•Itsenäinen työskentely: Lähdekirjallisuuteen perehtyminen ja esseen kirjoittaminen
Kulttuuritietoisuus 2 op
•Lähiopetus: Kulttuurin määrittely, enemmistö- ja vähemmistökulttuuri, kulttuurien välinen kohtaaminen ja suvaitsevaisuus sekä erilaisuuden kokeminen
•Ryhmätehtävä, powerpoint-esityksen tekeminen kaunokirjallisesta teoksesta
Tuutorointi ja työnohjauksellinen pienryhmätyöskentely 1 op
•Lähiopetus: Minäkuva, ammatillinen kasvu, keskeisten käsitteiden määrittely
•Opettajatuutorointi pienryhmissä
Viittomakielinen sukupuu 1 op
•Lähiopetus
•Oman sukupuun esittely-tehtävä
Lisätiedot
•Elämänkaariessee ja tiedonhaku 1 op
Opiskelija opettelee tiedonhakutaitoja, hahmottaa oman identiteettinsä kehittymistä peilaamalla kokemuksiaan kirjallisuuteen kirjoittamalla Elämänkaariesseen omasta elämästään.
•Kulttuuritietoisuus 2 op
Opiskelijat tutustuvat kieli- ja kulttuurivähemmistöihin ryhmätöissä: aloitustunnilla ryhmä valitsee yhden kaunokirjallisuusteoksen lehtorin antamista vaihtoehdoista ja lukevat teoksen sekä keskustelevat ja valmistelevat ryhmänsä kanssa esityksen. Ryhmä tekee aiheestaan powerpoint-esityksen, ja esittelee sen koko muulle opiskelijaryhmälle.
•Tuutorointi ja työnohjauksellinen pienryhmätyöskentely 1 op
Opiskelija osallistuu työnohjauksellisiin pienryhmäistuntoihin.
•Viittomakieli 1 op
Opiskelija tekee oman sukupuunsa viittomakielellä lähitunneilla opitun perusteella. Opiskelija esittelee sen muulle opiskelijaryhmälle.
•Tarkista palautuspäivät verkkoalustalta.