Siirry suoraan sisältöön

VII1PK18TKU Suomalainen yhteiskunta ja asiakasryhmiä koskeva lainsäädäntö, 5 op *** (VII11 Suomalainen yhteiskunta ja lainsäädäntö) (3op)

Toteutuksen tunnus: VII1103A11H-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2018 - 31.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Turku
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opettajat
Riia Lamminmäki
Satu Elo
Tiina Saarijärvi-Kivelä
Ajoitusryhmät
pienryhmä A (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
pienryhmä B (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
G43vtk
G43vtk
Pienryhmät
pienryhmä A
pienryhmä B
Opintojakso
VII1103A11H

Toteutukselle VII1PK18TKU Suomalainen yhteiskunta ja asiakasryhmiä koskeva lainsäädäntö, 5 op *** (VII11 Suomalainen yhteiskunta ja lainsäädäntö) VII1103A11H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on osa 25 opintopisteen laajuista Viittomakieliala-opintokokonaisuutta, jossa perehdytään suomalaisen yhteiskuntaan yleisesti sekä erityisesti eri asiakasryhmiä koskevaan lainsäädäntöön, viittomakielialan ammattilaisten tehtäviin ja eri asiakasryhmiin sekä niiden erityistarpeisiin. Opintokokonaisuuden yhteinen oppimistehtävä on asiakasryhmistä ja heidän käyttämistä yhteiskunnan palveluista koostettava matriisi. Tästä opintojaksosta opiskelija saa tietoa, jota hän voi käyttää hyväkseen matriisin tekemisessä, vaikkei työstäminen varsinaisesti sisälly opintojakson oppimistehtäviin.
Opintojakso on ensimmäinen jakso, jolla käsitellään yhteiskunnallisia asioita rakenteellisesta näkökulmasta. Opintojakson punaisena lankana ovat yhteiskunnallisen toiminnan ja sen ilmiöiden tunteminen ja yhteiskunnan toimintaasäätelevät lait yleensä, asiakkaita ja palvelujärjestelmiä koskevat rakenteet ja niitä koskeva lainsäädäntö. Opintojaksolla kehitetään yhteiskunnallista osaamista ja tietämystäsekä tulkin työhön sisältyvien tyypillisten tilanteiden ja niihin liittyvien viittomien osaamista. Keskeisenä tavoitteena on yhteiskunnallisen tiedonhankinnan oppiminen ja ammatillinen hyödyntäminen jatkossa.
Opiskelija vahvistaa osaamistaan eri asiakaskunnista myöhemmissä harjoitteluissa 1 (3 op, 3 lk.) ja 2 (3 op 4 lk.). Sisällöt syvenevät 6. lukukauden teeman Asioimistulkkauseri jaksoissa, joissa keskitytään nimenomaan asioimistulkkina toimimiseen.
Opintojen vaihe
Ensimmäisen vuoden kevät.

Oppimateriaalit

Ks. Fronterilta.
Oheismateriaali
•Helsingin yliopiston Suomen poliittinen järjestelmä -verkkokirja
•Julkishallinnon portaali kansalaisille: suomi.fi
•Eduskunta
•Valtioneuvosto
•Valtion säädöstietopankki Finlex
•Euroopan unionin portaali
•Euroopan parlamentti, Suomen tiedotustoimisto
•Euroopan komissio
•Kuntatiedon keskus: kunnat.net
http://oppiminen.yle.fi (materiaalia yhteiskunnallisista liikkeistä, kansalaistoiminnasta, elämäntavasta, kulttuurista)
•Uskonnot suomessa
•Sosiaalitieto
Eduskunta: http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/tervetuloa/viittomakielinenesittely.htx
Suomen viittomakielten kielipoliittinen ohjelma, DVD
Ajankohtaiset videomateriaalilinkit: http://areena.yle.fi/video/1327147273434
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Viittomakielisten kielelliset oikeudet. Oikeusministeriö, mietintöjä ja julkaisuja 24/2011.
http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&blobkey=id&blobheadervalue1=inline;%20filename=24%202011%20Viittomakielisten%20kielelliset%20oikeudet.pdf&SSURIsscontext=Satellite%20Server&blobwhere=1296728496554&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf
Jokinen, Kimmo & Saaristo, Kimmo 2006. Suomalainen yhteiskunta. Helsinki: WSOY (soveltuvin osin)

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
-tuntee erilaisia näkökulmia tarkastella yhteiskuntaa ja sen ilmiöitä
-tuntee suomalaisen yhteiskunnan toimijat ja keskeiset toimintaperiaatteet
-osaa etsiä tietoa yhteiskunnasta sekä suomalaisesta päätöksenteko- ja hallintojärjestelmästä
-osaa käyttää löytämäänsä tietoa ammatillisesti
-ymmärtää, miten valtiolliset instituutiot toimivat
-ymmärtää, miten kunta ja paikallishallinto toimivat
-tietää kansalaisten ja viranomaisten oikeudet ja velvollisuudet
-osaa erotella yhteiskunnan yleiset palvelut sekä asiakasryhmien erityiset palvelujärjestelmät toisistaan
-ymmärtää asiakasryhmien palvelujärjestelmien perusteet, sisällön sekä vaikutuksen
-tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä Kelan asioimisympäristöt
-osaa kertoa alkeistasolla suomalaisen yhteiskunnan rakenteesta ja toiminnasta suomalaisella viittomakielellä
-osaa keskustella suomalaisella viittomakielellä keskeisistä palvelujärjestelmistä alkeistasolla
Tarkennetut ydinsisällöt
-parlamentarismi ja valtiolliset instituutiot
-hyvinvointivaltio yhteiskunnallisena instituutiona
-eduskunta, valtioneuvosto ja presidentti
-Euroopan unioni kansalaisen näkökulmasta
-valtiontalous ja valtionhallinto
-oikeuslaitos- ja oikeusjärjestelmän periaatteet
-Suomen poliittinen kenttä ja -kulttuuri
-puolueet ja muut poliittiset toimijat, etujärjestöt ja markkinavoimat
-joukkoviestimet
-kansalaisjärjestöt, yhteiskunnalliset liikkeet
-kansalaisen vaikuttamismahdollisuudet yhteiskunnassa
-opetuslait, päivähoito, perustuslain kielipykälä, YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus
-julkishallinto ja sen eri hallinnonalat, puolueet, kolmas sektori
-opintojakson keskeiset käsitteet viittomakielellä
Pedagoginen toteutus
Oppimisprosessi alkaa tutustumalla yhteiskunnalliseen tietoon ja sen erilaisiin näkökulmiin ja tulkintoihin yhteisöllisesti, nettilinkkien ja kirjallisuuden kautta. Asiakasryhmien palvelujärjestelmä ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat tulevat tutuiksi. Asiakasryhmiä koskeva lainsäädäntö käydään läpi luentojen ja niihin liittyvien ryhmätöiden kautta, ja asiat kertautuvat ja käydään läpi myös viittomakielellä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee yhteiskunnan keskeisimmät palveluympäristöt, palvelujärjestelmän sekä kansalaisjärjestöt sekä niiden sisällön ja prosessit. Opiskelija osaa myös kyseisissä toimintaympäristöissä tarvittavan sanaston ja viittomiston ja osaa keskustella aiheista molemmilla työkielillä. Keskusteluihin sisältyy myös viittomakielen kielioppiasioita, kuten paikantamista ja viittaussuhteita.
Opintojakso on jaettu kolmeen teemaan: Asiakasryhmiä koskeva lainsäädäntö, Suomalainen yhteiskunta ja Palveluympäristöt ja yhteiskunta suomalaisella viittomakielellä. Teemat etenevät lomittain ja yhtä aikaa. Suomalainen yhteiskunta -osion keskeisiä käsitteitä harjoitellaan myös viittomakielellä.
Asiakasryhmiä koskeva lainsäädäntö 1 op
Teema sisältää lähiopetusta sekä ryhmätyön asiakasryhmien palveluista. Ryhmätyö on kielistudiossa toteutettava tehtävä, joka sisältää tiedonhakua. Tavoitteena on etsiä käytännön esimerkkejä eri asiakasryhmien palveluista. Työt esitellään yhteisesti kaikille viimeisillä lähiopetustunneilla.
Lähiopetuksen aiheita ovat:
•Johdantoluento lainsäädännöstä
•Viittomakielten kielipoliittinen ohjelma
•Vammaispalvelut laissa
•Lakipykälät viittomakielellä
•Kielilait
Suomalainen yhteiskunta 2 op
Teema sisältää lähiopetusta sekä oppimistehtävän: väittely. Teeman kokoaa lopussa järjestettävä tentti.
Lähiopetuksen aiheita ovat:
•Näkökulmia yhteiskuntaan, Parlamentarismi ja Suomen päätöksentekojärjestelmä
•Valtionhallinto ja oikeusjärjestelmä, EU:n rooli suomalaisessa yhteiskunnassa ja päätöksenteossa
•Hyvinvointivaltio ja sosiaaliturva - Kelan rooli
•Kunta ja kunnalliset palvelut. Minä kuntalaisena
•Yhteiskunnalliset liikkeet ja kolmas sektori ja niiden tuottamat yhteiskunnalliset palvelut
•Suomalainen elämäntapa ja arkielämä
•Yhteiskunnallinen vaikuttaminen järjestötoiminnassa ja vammaisten ihmisoikeudet
Palveluympäristöt ja yhteiskunta suomalaisella viittomakielellä 2 op
Teeman lähiopetus lomittuu ja kietoutuu edellä mainittujen teemojen kanssa. Tässä teemassa käydään läpi termistöä ja asiasisältöjä suomalaisella viittomakielellä. Teeman suurin oppimistehtävä on opiskelijoiden tekemät esitelmät, jotka edellyttävät itsenäistä tiedonhankintaa.
Lähiopetuksen aiheita ovat:
•Eduskunta: viittomisto, orientoituminen viittomakielen paikantamiseen harjoituksien kautta, eduskunta-aiheinen ymmärtämistehtävä sekä keskusteluharjoitukset
•Kielipoliittinen ohjelma: Viittomakielisen yhteisöön liittyvät viittomat, vähemmistö-aiheinen ymmärtämistehtävä ja viittomakielen paikantamisharjoitukset sekä kaaviot.
•Palvelujärjestelmät: Viittomakielialan palvelujärjestelmien viittomat sekä tilastoluvut ja vertailut -harjoitukset
•Palveluympäristöt: Erilaiset palveluympäristöt (pankki, vakuutusyhtiö, Kela ym.), keskusteluharjoitukset ja asioimistilanteet. Paikantavat osoitukset -harjoitus
Oppimistehtävät
1. Asiakasryhmien palvelut, ryhmätyö
Kielistudiossa toteutettava ryhmätehtävä, jossa toteutetaan tiedonhakuja (Finlex, Edilex, STM, Kela). Ryhmätöiden tulokset esitellään lähitunneilla.
2. Väittely yhteiskunnallisista asioista
Oppimistehtävässä harjoitellaan tiedonhankintaa yhteiskunnallisista aiheista. Väittelyssä opitaan ottamaan kansaa sekä argumentoimaan faktoihin perustuen sekä pyrkien vaikuttamaan toisiin.
3. Tentti: asiakasryhmiä koskeva lainsäädäntö ja suomalainen yhteiskunta
4. Kansalaisjärjestöt ja yhdistystoiminta -esitelmä, ryhmätehtävä
Opiskelijat pitävät esitelmiäkansalaisjärjestöistä suomalaisella viittomakielellä pienryhmissä.
5. Tentti viittomakielellä.
Oppimistehtävien palautuspäivät
Ks. Fronterilta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

Aiemmat opinnot tai työkokemus, keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osasuoritus Suomalainen yhteiskunta 2 op on mahdollista suorittaa tenttimällä.

Esitietovaatimukset

Aiemmat opinnot tai työkokemus, keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Lisätiedot

Vastuuopettajilta Ulla Niittyinperä ja Tiina Saarijärvi-Kivelä (at) diak.fi
AHOT
Sovittava lehtoreiden ja opinto-ohjaajan kanssa.

Siirry alkuun