TUT2PS18TKU Tutkimus ja kehittäminen 2, 5 op *** (TUT21 Opinnäytetyöprosessi) (2op)
Toteutuksen tunnus: TUT2102A11H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Turku
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Opettajat
- Katri Huovinen
- Ulla Niittyinperä
- Hanna Saario
- Leena Sundqvist
- Riia Lamminmäki
- Kati Huhtinen
- Ryhmät
-
G41vtkG41vtk
- Opintojakso
- TUT2102A11H
Toteutukselle TUT2PS18TKU Tutkimus ja kehittäminen 2, 5 op *** (TUT21 Opinnäytetyöprosessi) TUT2102A11H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät. Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen. (5. lukukausi)
Tämä jakso rakentuu verkkokurssin Tutkimus ja kehittäminen1 pohjalle. Kurssin alussa kerrataan toisella lukukaudella olleen jakson sisältö lyhyesti ja palautetaan mieleen opinnäytetyön alkulähtökohdat. Kurssin aikana opiskelijat päättävät opinnäytetyönsä aihealueen ja alkavat työstää tekstiä aikomastaan aiheesta. Opiskelijat tutustuvat Diakin aikaisempiin projekteihin ja hankkeisiin. Kurssin aikana valitaan työpari tai perustetaan tuleva opinnäytetyöryhmä.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot muodostuvat Diakissa neljästä opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaen toisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittämistyön opintojen yhteydessä opinnäytetyönsä. Opintojaksosta toiseen siirryttäessä on tärkeää, että edellisen opintojakson sisältöjä kerrataan ja syvennetään. Erityisesti kahden ensimmäisen opintojakson välinen prosessi on keskeinen.
Seuraavat tutkimus- ja kehittämistyön opinnot (TUT3 ja TUT4) toteutuvat 7. ja 8. lukukautena, joiden aikana opiskelija toteuttaa opinnäytetyönsä. Opintojaksoissa keskitytään opinnäytetyön prosessin laadukkaaseen toteutumiseen, kuitenkin niin, että opetuksessa ja ohjauksessa huomioidaan myös tutkimus- ja kehittämistyön yleisten ammatillisten valmiuksien saavuttaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisältyvän opinnäytetyön vaiheet opintojaksoina:
Tutkimus ja kehittäminen1, 5 op (2. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet
Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.
Tutkimus ja kehittäminen2, 5 op (5. lukukausi)
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.
Opinnäytetyön ideapaperi ja suunnitelman vahvistaminen.
Tutkimus ja kehittäminen III 5 op (7. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus.
Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.
Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (8. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.
Oppimateriaalit
Omaan opinnäytetyön suunnitelmaan liittyvän materiaalin käyttö (aihekohtainen lähdemateriaali).
Oheismateriaali
Katso myös Fronterin opinnäytetyöhuoneen materiaaleista.
Mm.
1) tutkimus- ja kehittämisprosessista, tieteellisestä kirjoittamisesta sekä eettisistä kysymyksistä:
-Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_17_ISBN_9789524930994.pdf
-Hirsjärvi, Sirkka; Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
-Hurtig, Johanna; Laitinen, Merja & Uljas-Rautio, Katriina (toim.) 2010. Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
-Metsämuuronen, Jari 2006. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: opiskelijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Pietilä, Anna-Maija & Länsimies-Antikainen, Helena (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti: pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopin yliopisto.
-Vanhanen-Nuutinen, Liisa & Lambert, Pirjo 2005. Hankkeesta julkaisuksi: kirjoittaminen ammattikorkeakoulun ja työelämän kehityshankkeissa. Helsinki: Edita.
2) tutkimusmenetelmistä
-Alasuutari, Pertti2007. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
-Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle Jyväskylä: PS-kustannus.
-Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
-Eskola, Jari & Suoranta, Juha 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
-Heikkilä, Tarja 2008. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
-Holopainen, Martti & Pulkkinen, Pekka 2008. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY
-Kananen, Jorma 2008. Kvantti : kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Metsämuuronen, Jari 2001. Metodologian perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
-Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
3) kehittämistyöstä
-Anttila, Pirkko 2007. Realistinen evaluaatio ja tuloksellinen kehittämistyö. Hamina: Akatiimi.
-Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
-Vilkka, Hanna & Airaksinen, Tiina 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
-Vilkka, Hanna 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
-Vilkka, Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi.
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Tutkimus ja kehittäminen 1-opintokokonaisuuden materiaali on käytettävissä Fronter-alustalla. Lisäksi opinnäytetyöhuoneessa (Opinnäytetyöhuone, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus) on käytettävissä muitakin opinnäytetyöprosessia tukevia videotallenteita sekä hyviä menetelmälinkkejä.
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
-tuntee työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat ja perusteet
-osaa rajata ja perustella kielten välisen tulkkauksen / kielensisäisen tulkkauksen ammattikäytäntöihin ja asiantuntijuuteen liittyviä haasteita kehittämisteemoiksi
-tuntee erilaisia tutkimus- ja kehittämisstrategioita ja -menetelmiä (haastattelu, kysely, havainnointi)
-osaa lukea tutkimusraportteja
-osaa argumentoida sekä kirjoittaa loogista ja perusteellista asiatekstiä sekä hallitsee lähteistämisen
-osaa tutkimus- ja kehittämistyön suunnitteluprosessin keskeiset vaiheet sekä osaa laatia opinnäytetyön suunnitelman
-tuntee oman ammattialansa keskeiset tiedonlähteet
-osaa arvioida tutkimuksia, selvityksiä ja kartoituksia niiden tavoitteiden näkökulmasta
Tarkennetut ydinsisällöt
-tutkimus- ja kehittämistehtävän rajaus?työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta: erilaiset työelämän tutkimus- ja kehittämisen traditiot ja suuntaukset sekä keskeiset sovellutusalueet
-riittävän tarkka opinnäytetyön rajaus
-tutkimusaineiston hankkimisen menetelmät
-kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusprosessi, tutkimus ja sen kulku
-tutkivan ammattikäytännön ja informaatiolukutaidon soveltaminen ammatillisessa käytännössä
-tutkimuksellinen ote kehittämistyössä
-tutkimustekstin tyyli ja rakenne
-tutkimusraportti tekstilajina, rakenne ja tieteellisen tekstin ominaispiirteet
-argumentoinnin keinot
-opinnäytetyön ideapaperi ja suunnitelma
-opinnäytetyön tuotekehitysprosessi ja projektinomaisen työskentelynperusteet
-kotimainen ja kansainvälinen oman alan tutkimustieto ja tiedonhaku
-tiedonhankinnan suunnitelma ja tutkimuskirje
-seminaarityöskentelyn periaatteet ja tavoitteet
-kriittinen ja kehittävä palaute, tiedon julkisuusperiaatteet
- yhden ideapaperin esittely, yhden opinnäytetyösuunnitelman esittely, sekä yhden opinnäytetyösuunnitelman kirjallinen ja suullinen opponointi
Pedagoginen toteutus
Opiskelijan oppimisprosessi alkaa kontaktiopetuksessa ja etenee ohjatun seminaarityöskentelyn avulla oman opinnäytetyön yhä itsenäisempään tekemiseen. Opiskelija saa prosessin aikana tukea ja ohjausta sekätiedonhakuun, ettäkirjoittamiseen ja myös teknisiin työn yksityiskohtiin. Aiheen valintaan opiskelija saa vinkkejä lehtoreilta, toisilta opiskelijoilta ja työelämästä. Seminaareissa ohjataan töiden sisällöllistä toteutusta ja tutkimuksen tekoa. Seminaarimainen työskentelytapa on opiskelijoille tässä vaiheessa opintoja uutta, joten alussa myös itse menetelmän ohjaamiseen tulee käyttää aikaa.
Opiskelija tuottaa ideapaperin sekä opinnäytetyön suunnitelman (joko tutkimussuunnitelman, työelämän kehittämissuunnitelman, projektisuunnitelman tai tuotekehityssuunnitelman), jonka liitteenä tulee olla tiedonhankinnan suunnitelma sekä mahdollinen tutkimuslupa/tutkimuskirje. Opinnäytetyön suunnitelma perustuu tutkittavan ilmiön, työelämän kehittämiskohteen, projektin tai tuotteen kehittämiseen liittyvän ilmiön analyysiin. Suunnitelmassa esitetään perustellusti tutkimussuunnitelmaan, työelämän kehittämishankkeeseen, projektityöhön tai tuotteen kehittämiseen olennaisesti liittyvät osiot.
Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman itsenäisesti tai sovitussa ryhmässä. Mikäli opinnäytetyön suunnitelma tehdään pari- tai ryhmätyönä, niin opiskelijoiden tulee tiedostaa siihen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Opiskelija osallistuu tiedonhankinnan opetukseen ja tiedonhankinnan työpajaan (informaatikon vetämänä), jonka aikana tehdään tiedonhankinnan suunnitelma.
Opiskelija osallistuu suomen kielen opetukseen ja ohjaukseen, ja tekee tutkimuskirjeen.
Opinnäytetyön suunnitelmia käsitellään seminaareissa. Seminaariin osallistuminen edellyttää seminaarissa käsiteltävään työhön perehtymistä etukäteen.Seminaarit perustuvat reflektiiviseen opetusmenetelmään. Opiskelijat ilmoittautuvat Fronterille ennen seminaarikokoontumista ja jättävät samalla oman esitettävän työnsä Fronterille. Tämän jälkeen seminaaria vetävät opettajat jakavat opponoinnit. Opiskelijat näkevät opponointijärjestyksen Fronterilta ja saavat samasta paikasta opponoitavat paperit.
Ohjelma lukukauden alussa ja yhteinen kontaktiopetus:
-Lähiopetus: opinnäytetyössä käytettävät metodit, opinnäytetyön ideointi, suomen kieli, informaation haku sekä opinnäytetyön asettelu.
-Itsenäinen työskentely: tutkimuskirjeiden laadinta
-Itsenäinen työskentely: tiedonhankinnan suunnitelma
-Itsenäinen työskentely: opinnäytetyön idepaperi
Opinnäytetyön ohjausprosessi ja opinnäytetyösunnitelma:
Yhteisen opetuksen jälkeen opiskelijat jatkavat opinnäytetyöidean täsmentämistä ohjatuissaTUT-seminaareissa.Seminaarissa esitetään ensin opinnäytetyön idepaperi. Hyväksytyn ideapaperin jälkeen esitetään seminaarissa opinnäytetyön suunnitelma. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen opiskelija voi jatkaa opinnäytetyön tekemistä suunnitelman mukaisesti.
Metodiohjausta saa Diakin yhteisissä menetelmäpajoissa.
Ohjelma lukukauden loppuvaiheessa ja kontaktiopetus:
- suomen kieli ja viestintä: kyselytunti suomen kielen opettajalle (opettaja paikalla kielenohjausta varten ja tutkimuskirjeiden tarkastusta varten).
Oppimistehtävät
Opintojakson alussa ensimmäinen oppimistehtävä on Tutkimus ja kehittäminen1 -opintojaksolla tapahtuneen oppimisen sisäistäminen ja kertaaminen. Osallistuminen lähiopetukseen.
Kurssin varsinaiset oppimistehtävät:
1.Opinnäytetyöprosessi 2 op (sis. idepaperin laatimisen ja esittelemisen TUT-seminaarissa): Kati Huhtinen
2.Opinnäytetyöseminaarit 3 op (sis. opinnäytetyön suunnitelman laatimisen ja esittelemisen sekä toisen suunnitelman opponoinnin seminaarissa: Kati Huhtinen
A) Tutkimuspainotteissa työssä oppimistehtävän keskeiset osat ovat seuraavat:
1.Tutkimuksen johdanto ja tausta
2.Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat eli tietoperusta
3.Tutkimuksen tarkoitus ja tavoitteet: tutkimusongelmat/-tehtävät
4.Tutkimusaineiston keruun ja analysoinnin suunnittelu
5.Tutkimuksen luotettavuus, eettisyys ja merkitys omalle ammattialalle
6.Tutkimuksen aikataulu ja kustannukset
7.Tutkimussuunnitelman kirjoittaminen tieteellisen viestinnän kielellä ja tyylillä, sen esittäminen sekä opponointoi
B) Kehittämispainotteisessa työssä oppimistehtävän keskeiset osat ovat seuraavat:
1.Työn lähtökohdat ja yhteistyötahot
2.Työn teoreettiset lähtökohdat
3.Tavoitteet
4.Hankkeen toteutus ja mahdolliset riskit
5.Aikataulu ja resurssit
6.Raportointi, ja julkistaminen
7.Kehittämis- eli hankesuunnitelman kirjoittaminen tieteellisen viestinnän kielellä ja tyylillä, sen esittäminen sekä opponointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Isommissa Diakin koulutusohjelmissa opinnäytetyöseminaarit jakautuvat oppimisympäristöjen mukaan, mutta Viittomakielen ja tulkkauksen koulutuksessa tämä ei ole vielä mahdollista (vain yksi TOP, DiakOppi). Seminaarit ovat yhteisiä kaikille opinnäytetyöprosessissa mukana oleville opiskelijoille.
Opinnäytetyön aiheet liittyvät kuitenkin useimmiten suoraan työelämään ja DIAKin oppimisympäristöihin tai hankkeisiin/tutkimusohjelmiin. Opinnäytetyöllä on yleensä työelämän edustaja antamassa tukea ja ohjausta opinnäytetyöhön (opinnäytetyön toinen ohjaaja, ns. työelämänohjaaja).Opiskelija tekee työelämän yhteistyökumppanin kanssa sopimuksen, jonka pohja löytyy esim. Fronterin opinnäytetyöhuoneesta TUT2-materiaaleista. Lisäksi kustakin opinnäytetyöstä tehdään sopimus työn tekijän/tekijöiden, Diakin ja mahdollisen tilaajan välillä.
Opinnäytetyön seminaareissa voivat työelämän edustajat olla mukana mahdollisuuksien mukaan.
Lisätiedot
AHOT
Opinnäytetyöprosessi ei kuulu varsinaisesti AHOT-menettelyn piiriin, ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnäytetyötä, josta voidaan lukea hyväksi esim. joitain osia. Näin opinnäytetyön työmäärää voidaan vähentää ja opiskelija voi tehdä opinnäytetyön pienemmällä (tai jo valmiilla aineistolla). Opintojen hyväksilukeminen tapahtuu Diakissa sovittujen periaatteiden mukaisesti.