PERPK18HKI (SOSKIR) Perhetyö ja lastensuojelu (5op)
Toteutuksen tunnus: PER0005A15S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.03.2018 - 13.04.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Satu Keisala
- Aino-Elina Pesonen
- Tarja Isomäki
- Sanna-Liisa Liikanen
- Ryhmät
-
A43sosdA43sosd
-
A43sosnA43sosn
- Opintojakso
- PER0005A15S
Toteutukselle PERPK18HKI (SOSKIR) Perhetyö ja lastensuojelu PER0005A15S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen lapsen ja nuoren tukemisessa sekä kasvuolojen riskitekijöiden merkityksen lastensuojelua aiheuttavina tekijöitä
- ymmärtää perhetyön ja lastensuojelun ja merkityksen ylisukupolvisen huono-osaisuuden katkaisemisessa
- osaa tunnistaa yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset syrjäytymisriskit nuoruudessa
- tuntee lapsi- ja perhetyön ja lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tietää keskeisen lastensuojelua ja perhetyötä ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa dokumentoida ja arvioida suunnitelmallisen perhetyön prosessin
Sisältö
- kasvuolojen riskitekijät
- perhetyö ja lastensuojelu
- nuoruuden syrjäytymisriskit
- perhe- ja lastensuojelun toimintaympäristöt
- lastensuojelua ja perhetyötä koskeva lainsäädäntö
- perhetyön suunnitelmallinen dokumentaatio
Oppimateriaalit
Paritehtävässä tulee hyödyntää sekä lastensuojelu- että sosiaalihuoltolakia ja ajankohtaista lähdemateriaalia lastensuojelu- ja perhetyöstä. Tarkempi lähdemateriaali löytyy Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-opiskelija osaa tunnistaa osallisuutta lisäävät / syrjäytymistä ennaltaehkäisevät tekijät
-opiskelija tuntee lastensuojelun ja perhetyön osa-alueet
-opiskelija ymmärtää lastensuojeluprosessin monimuotoisuuden ja hahmottaa lastensuojelun eri tasot
-opiskelija ymmärtää perhetyön osana lastensuojeluprosessia
-opiskelija osaa soveltaa lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia lastensuojeluprosessin eri vaiheissa
-opiskelija ymmärtää sosiaalisen verkoston ja viranomaisverkoston merkityksen lastensuojeluprosessissa
-opiskelija tuntee osallistavan dokumentoinnin mahdollisuudet lastensuojelussa
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso koostuu luennoista, seminaarista ja menetelmätorista. Jaksoon kuuluu paritehtävä, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Moodlesta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat ensimmäisessä tehtävässä haastatella työntekijöitä tai asiakkaita.
Kansainvälisyys
Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Paritehtävän voi perustelluista syistä tehdä yksin. Menetelmätorin osalta suoritustapa katsotaan erikseen.
Valinnaisesta suoritustavasta tulee aina hyvissä ajoin etukäteen keskustella opintojakson vastaavan lehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Esitietovaatimukset
Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.
Lisätiedot
Edellyttää Moodlen ja Collaboraten hallintaa
AHOT
AHOT toteutetaan DIAK:n yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Osaamisen perusteluissa on hyödynnettävä lastensuojelun ja perhetyön ajankohtaista lähdekirjallisuutta sekä lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia.