Siirry suoraan sisältöön

OSA01PK18HKI (SHD/TH) Auttava vuorovaikutus ja ohjaus (4op)

Toteutuksen tunnus: OSA0104A15S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.01.2018 - 16.03.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Erja Eskelinen
Anna Liisa Karjalainen
Ajoitusryhmät
Ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
A43th
A43th
A43shd
A43shd
Pienryhmät
Ryhmä A
Ryhmä B
Opintojakso
OSA0104A15S

Toteutukselle OSA01PK18HKI (SHD/TH) Auttava vuorovaikutus ja ohjaus OSA0104A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää auttavan vuorovaikutuksen teoreettiset perusteet sekä osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- tietää verkkoneuvonnan ja terveysteknologian merkityksen asiakkaiden itsehoidon keinona terveyden edistämisessä
- tietää sosiaalisen median käytön kansalaisten tiedonvälittäjänä
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ohjauksessa
- osaa soveltaa hoitotieteellistä tietoa ohjauksessa

Sisältö

- auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
- verkkoneuvonta ja terveysteknologia
- tieto- ja viestintätekniikka, e-osaaminen
- näyttöön perustuva ohjaus
- hoitotieteellinen tieto ohjauksessa sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta

Oppimateriaalit

Drake,M. (2009). Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Jyväskylästudies in humanities, 127. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Sivut 11-55, 78-164.
Saatavilla urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3714-0
Góthoni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 24-140.
Saatavuus Diakin kirjastoissa.
Saatavuus verkkoaineistona
Kankare, H., Hautala-Jylhä, P-L. & Munnukka, T. (toim.) (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Helsinki: Tammi, 56-121.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. Acta Universitatis Ouluensis D 1236. Oulu: Oulun yliopisto (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset)
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf
Sairaanhoitajaliitto. Sähköisten palveluiden strategia käytännön työvälineeksi 2016.
Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/SÄHKÖISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf. Viitattu 3.2.2016
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. Saatavilla www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media
KIRJALLISUUTTA KÄYTETÄÄN SOVELTUVIN OSIN AINAKIN KOLMESTA SEURAAVASTA TEOKSESTA:
Helasvuo, M-L., Johansson, M. &Tanskanen, S-K. (toim.) (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Holopainen, A., Korhonen T., Miettinen, M., Pelkonen, M. & Perälä, M-L. (2010). Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi.
Premissi 5 (1), s. 38-45.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Saatavuus verkkoaineistona
Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta.Vaikuttavuutta tereydenhoitoon.
Saatavilla http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. (toim.) (2012). Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, 63. Turku: Turun yliopisto. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Junnila, R., Koskinen, S., Stolt, M. & Salminen, L. (toim.) (2011). Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, A 62. Turku: Turun yliopisto. (135 s.)
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Kääriäinen, M. (2007). Potilasohjauksen laatu: Hypoteettisen mallin kehittäminen. Acta Universitatis Ouluensis D 937. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789514284984/isbn9789514284984.pdf
Taipale, T. (2005). Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Helsinki: Kansan Sivistystyön Liitto.
Saatavilla www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf
Purola, H. (2000). Kotona asuvan aivoverenkiertohäiriöpotilaan ja hänen omaisensa kokemuksia selviytymisestä. Oulu: Oulun yliopisto. Väitöskirjasta osa tutkimuksessa tuotettu malli.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9514255550/isbn9514255550.pdf
Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T. & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26 (4), s. 239-249.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Saatavuus verkkoaineistona
Salmela, S., Kettunen, T. & Poskiparta, M. (2010). Vaikuttavan elintapaohjausintervention suunnittelu - helpommin sanottu kuin tehty? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 47 (2),s. 209-218.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Saatavuus verkkoaineistona
Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla urn.fi/urn:isbn:9789526207520

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt:
-auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
-ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
-verkkoneuvonta ja terveysteknologia
-tieto- ja viestintätekniikka, e-osaaminen
-näyttöön perustuva ohjaus
-hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
Opiskelija
-tietää teoreettisen ja tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttäätietoa toimintansa perustana suunnitellessaan ja toteuttaessaan asikas-/potilaslähtöisen ryhmäohjaustapahtuman
-tietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, hengelliset, toiminnalliset ja yhteisölliset menetelmät potilaiden/asiakkaiden eri elämäntilanteissa; hengellinen tukeminen, ryhmä- ja vertaistuki, kansalaistoiminta, selviytymisen tukeminen,
-ymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito-suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen ja osaa soveltaa tietoja asiakas-/potilaslähtöisessä osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa ja elintapamuutoksiin liittyvässä ohjauksessa.
-osaa tunnistaa potilasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.
-tietää tieto- ja viestintätekniikan asiakaslähtöisessä ohjauksessa itsehoidon/omaseurannan keinona ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan, terveysteknologian käytössä.
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu verkkoanalyysitehtävästä (1op) ja ryhmäohjaustehtävästä (3op). Ryhmäohjaustehtävä tehdään pienryhmissä. Ryhmäohjaustehtävään kuuluu seminaari, joka pakollinen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmäohjaus-tapahtuma toteutetaan toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä/hankkeissa.

Kansainvälisyys

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkkoanalyysitehtävä suoritetaan yksilötehtävänä.
Ryhmäohjaus-tapahtuma ja seminaari voidaan erikseen sovitusti korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.

Esitietovaatimukset

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

Orientaatiotuntiin osallistuminen pakollista
Aktiivinen osallistuminen verkkotyöskentelyyn ja seminaariin. Seminaariin osallistuminen pakollinen
Verkkoanalyysitehtävä, toiminnallinen tapahtuma ja seminaarityöskentely toteutetaan pienryhmätyöskentelynä
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.

Siirry alkuun