AMM01PK18HKI (SOS) Ammattialan kehittämistyön välineet I (3op)
Toteutuksen tunnus: AMM0103A15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2018 - 30.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Anna Liisa Karjalainen
- Sami Kivelä
- Sami Ritokoski
- Ryhmät
-
A43sosA43sos
- Opintojakso
- AMM0103A15S
Toteutukselle AMM01PK18HKI (SOS) Ammattialan kehittämistyön välineet I AMM0103A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tiedon eri lajeja
- tunnistaa tiedontarpeensa ja osaa hakea ja käyttää oman alansa tutkimustietoa
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellisen ajattelun ja työelämän kehittämisen periaatteita
- tuntee työelämälähtöistä kehittämistutkimusta
- tuntee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina
Sisältö
- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- kehittämistutkimus
- tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet
- tutkimusraportti tekstilajina
Oppimateriaalit
Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Tiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Hyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.), Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Keskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Piirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Vuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
-tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
-kehittämistutkimus
-tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet
-tutkimusraportti tekstilajina
Opiskelija
-hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin
-tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen
-tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua
-ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa
-osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet
Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla
Prosessi
1) Opiskelijaryhmä (esim. 4 opiskelijaa) valitsee yhteistyökumppanikseen yhden Diakin hankkeen ja/tai yhteistyökumppanuuden.
2) Ryhmä määrittelee edellisen perusteella (a) kohderyhmän (esim. lapset ja nuoret, aikuisten kanssa tehtävä työ, ikäihmiset) sekä (b) lähestymistavan / ammatillisen menetelmän (esim. ennaltaehkäisevä työ / korjaava työ).
3) Ryhmä työstää työelämälähtöisen tehtävän.
4) Työvälineitä tehtävää varten löytyy tiedonhaun ohjeistuksesta ja tuote-, hanke-, palvelu,- ja liikeideasivuilta.
5) Hanke-, tuote- palvelu- tai liikeidea tallennetaan oppimisalustalle jossa sitä kommentoi vastuuopettaja ja suomen kielen lehtori. Opintojakson vastuuopettaja valitsee erillisten kriteerien mukaan innovaatiset hanke-, tuote-, palvelu tai liikeideat ja ko. opiskelija tiimit voivat tallentaa tekstit OSKE -blogiin. OSKE -blogissa tekstejä kommentoivat Diakin TKI asiatuntijat ja mahdollisesti myös hanketoimijat ja/tai Diakin työelämäkumppanit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja. Opiskelija osoittaa tuntevansa Diakin opinnäytetyöprosessin. Opiskelija esittelee ja perustelee oman, Diakin hankkeeseen tai työelämäkumppanuuteen jo hyväksytyn opinnäytetyöideansa.
Lisätiedot
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.
AHOT -prosessissa opiskelijan on osoitettava
1) tuntevansa Diakin hankkeet ja työelämäkumppanuudet
2) ymmärtävänsä Diakin opinnäytetyökäytännöt (OSKE -pajat, opinnäytetöiden julkaiseminen)
3) kykenevänsä muotoilemaan tuote-, hanke-, palvelu- tai liikeidean