Siirry suoraan sisältöön

YHT4VS18HKI (SOS) Vanhuus (2op)

Toteutuksen tunnus: YHT4002A15S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.08.2018 - 21.09.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 53
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Seija Utriainen
Ryhmät
A43sos
A43sos
A43sosd
A43sosd
A43sosn
A43sosn
Opintojakso
YHT4002A15S

Toteutukselle YHT4VS18HKI (SOS) Vanhuus YHT4002A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhuspolitiikkaa ohjaavia arvoja
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa toimintakyvyn edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen

Sisältö

- vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
- vanhuspolitiikan kansalliset ja kansaiväliset linjaukset
- toimintakyvyn tukeminen
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio

Aika ja paikka

Opintojakso toteuteutuu verkko-opiskeluna.
Opintojakson orientaatio toteutetaan lukujärjestyksessä mainittuna aikana (Collaboration tai luokassa lähiopintoina).
Jaksolle osallistuminen edellyttää orientaatioon osallistumista.

Oppimateriaalit

-Danielsbacka, Mirkka; Tanskanen, Antti; Hämäläinen, Hans; Pelkonen, Inka; Haavio-Mannila, Elina; Rotkirch, Anna; Karisto, Antti ja J.P. Roos. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä. (sivut 39-92)Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D 58/2013. ISBN 978-952-226-129-8 (painettu), ISBN 978-952-226-130-4 (pdf).http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/502cc6b57a5b9538d04618f660664081/1502104058/application/pdf/2900705/Sukupolvien%20Vuorovaikutus_net.pdf
-Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina. 2013. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim. (LUVUT 1,2 ja 3) Huom. useita painoksia, kaikki käyvät.
-Heimonen, Sirkka-Liisa ja Pohjolainen, Pertti (toim.) 2009.Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja toimintakyvyn tukeminen.
-Kivelä, Sirkka-Liisa. 2012. Hyviä vuosia – arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki, Kirjapaja.
-Kirkon vanhustyön strategia 2015. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/DF0ABA2ACB69098AC225770A0037182B/$FILE/kirkonvanhustyonstrategia.pdf
-Näslindh-Ylispangar, Anita. 2012 Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäminen. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Vanhuspalvelulaki ja laatusuositus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhustyötä ohjaavia arvoja, tavoitteita ja sisältöjä
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja laatusuositukset
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen ja moninaisuuteen
Ydinsisällöt
-vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
-vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
-vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
-Vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset
Opintojakso sisältää Oppimistehtävän 2 op, joka arvioidaan suoritettu (S) / täydennettävä (kaikki vaiheet suoritettuna)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Kansainvälisyys

Ei tarvita aikaisempaa osaamista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hopsin mukaisesti, erikseen sovitusti. Tehtävä soveltuu myös yksilötyöksi.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita aikaisempaa osaamista.

Lisätiedot

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen ilman lainsäädäntöosuutta voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.

Siirry alkuun