AMM02PS18HKI (SOSKIR)Ammattialan kehittämistyön välineet II (2op)
Toteutuksen tunnus: AMM0202A15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.08.2018 - 20.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Opettajat
- Atte Kollanus
- Ari Nieminen
- Anna Liisa Karjalainen
- Elina Johansson
- Sami Ritokoski
- Ryhmät
-
A43sosdA43sosd
-
A43sosnA43sosn
- Opintojakso
- AMM0202A15S
Toteutukselle AMM02PS18HKI (SOSKIR)Ammattialan kehittämistyön välineet II AMM0202A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tulevaisuustutkimusta ja innovaatiotoimintaa
- tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä
- tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen
- osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
Sisältö
- tulevaisuustutkimus ja innovaatiotoiminta
- kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät
- kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
Oppimateriaalit
Hyväri, S. (2013). Palvelun käyttäjiä osallistava kehittämis- ja tutkimustoiminta. Teoksessa Nieminen, A.,Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus (s. 117-191). (Turun ammattikorkeakoulun raportteja 177). Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Moilanen, H. & Vilminko S. (2015). Yhteiskunnallista yrittäjyyttä rakentamassa - kokemuksia Etelä-Savosta ja Oulun seudulta. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 153-172). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Nisula, L. & Vuokila-Oikkonen, P. (2010). Työelämän kehittäminen muutostilanteessa: esimerkkinä kahden kunnan yhdistyminen. Työelämän tutkimus 8 (2), s. 201-207.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3. uud. p.). Helsinki: Sanoma Pro.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Onnela, A.M., Vuokila-Oikkonen, P., Ebeling, H. & Hurtig, T. (2014). Mental health promotion in comprehensive schools. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. 21 (7), s. 618-627. Saatavilla DOI: 10.1111/jpm.12135
Porkka,J.& Pentikäinen M. (eds.) 2013. Community of the future - Challenges and new Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE approach. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 57).Helsinki: Diaconia University of Applied Sciences.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Bradbury, H. (eds.) (2008 tai uudempi). The Sage Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. London: Sage.
Saatavuus Diakin kirjastossa (2008)
Saatavuus verkkoaineistona (2015)
Sahonen, P. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemuksia hyvinvoinnista. SOHVI -hankkeen loppuraportti. Turun ammattikorkeakoulun raportteja, 178.Turku: Turun ammattikorkeakoulu. (Luku 2: Kokemuksia hyvinvoinnista kertovan kokemustiedon keruusta, s. 14-40.)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. (2002). Making the most of it: Economic evaluation in the social welfare field. Iso-Britannia: Joseph Rowntree Foundation.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Suomeksi: Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. ( 2004). Taloudellinen arviointi sosiaalialalla. (FinSoc arviointiraportteja 6/2004). Helsinki: Stakes.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Seppänen-Järvelä,R. (2004). Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Opas käytäntöihin. (FinSocarviointiraportteja 4/2004). Helsinki: Stakes.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Toikko, T. (2011). Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa Ruuskanen P.T.; Savolainen K. & Suonio M. (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä (s. 103-112). Helsinki: UNIpress.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Vuokila-Oikkonen, P. & Hyväri, S. (2015). Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 65-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
-kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät
-kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
Opiskelija
-tuntee tutkimus- ja innovaatiotoimintaa
-tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä
-tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen
-osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
Opintojakso koostuu lähipäivästä, oppimateriaaleista ja ryhmätehtävästä.
Lähipäivän sisällön muodostavat seuraavat elementit:
-opintojakson orientaatio, aikataulut ja tehtävä
-tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan eettiset asiat.
-osallistuminen OSKE-torille (mahdollinen)
Näiden lisäksi opiskelijoilla on käytössään oppimateriaalia, johon tulee tutustua opintojakson aikana. Lisäksi opiskelijoilla on käytössään tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuuksista sekä Yhteisöpajoista Diakin ulkoisilla nettisivuilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija osallistuu OSKE -torille sekä työstää oppimistehtävää Diakin OSKE/Yhteisöpajojen puitteissa.
Opiskelija ymmärtää analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen merkityksen ammatillisessa kehittämistoiminnassa.
Mikäli AMM2 oppimistehtävä muodostaa tulevan opinnäytetyön suunnitelman, siirtyy opiskelija opinnäytetyö ohjausryhmiin (opinnäytetyöseminaarit, OSKE/Yhteisöpaja) ja opinnäytetyölle nimetään ohjaavat opettajat. OPO ja AMM2 vastuuopettaja koordinoivat siirtymistä.
Kansainvälisyys
Ammattialan kehittämistyön välineet I
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen prosessia sekä siihen liittyvää dokumentoinnin ja arvioinnin välineitä Diakin hankkeessa tai vastaavassa yhteydessä.
Esitietovaatimukset
Ammattialan kehittämistyön välineet I
Lisätiedot
AHOT
AHOT -prosessissa opiskelijan on osoitettava
1) tuntevansa Diakin hankkeet ja työelämäkumppanuudet
2) ymmärtävänsä Diakin opinnäytetyökäytännöt (OSKE -pajat, opinnäytetöiden julkaiseminen)
3) kykenevänsä tuottamaan opinnäytetyösuunnitelman