Siirry suoraan sisältöön

PERMS18HKI (SOSKIR) Perhetyö ja lastensuojelu (5op)

Toteutuksen tunnus: PER0005A15S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
03.09.2018 - 02.11.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Keisala
Aino-Elina Pesonen
Tarja Isomäki
Ryhmät
A44sosd
A44sosd
A44sosn
A44sosn
A44sosv
A44sosv
Opintojakso
PER0005A15S

Toteutukselle PERMS18HKI (SOSKIR) Perhetyö ja lastensuojelu PER0005A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen lapsen ja nuoren tukemisessa sekä kasvuolojen riskitekijöiden merkityksen lastensuojelua aiheuttavina tekijöitä
- ymmärtää perhetyön ja lastensuojelun ja merkityksen ylisukupolvisen huono-osaisuuden katkaisemisessa
- osaa tunnistaa yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset syrjäytymisriskit nuoruudessa
- tuntee lapsi- ja perhetyön ja lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tietää keskeisen lastensuojelua ja perhetyötä ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa dokumentoida ja arvioida suunnitelmallisen perhetyön prosessin

Sisältö

- kasvuolojen riskitekijät
- perhetyö ja lastensuojelu
- nuoruuden syrjäytymisriskit
- perhe- ja lastensuojelun toimintaympäristöt
- lastensuojelua ja perhetyötä koskeva lainsäädäntö
- perhetyön suunnitelmallinen dokumentaatio

Oppimateriaalit

Tehtävissä tulee hyödyntää luentoja, lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia sekä ajankohtaista lähdemateriaalia lastensuojelu- ja perhetyöstä. Tarkempi lähdemateriaali löytyy Moodlesta.

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen lapsen ja nuoren tukemisessa sekä kasvuolojen riskitekijöiden merkityksen lastensuojelua aiheuttavina tekijöitä
- ymmärtää perhetyön ja lastensuojelun ja merkityksen ylisukupolvisen huono-osaisuuden katkaisemisessa
- osaa tunnistaa yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset syrjäytymisriskit nuoruudessa
- tuntee lapsi- ja perhetyön ja lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tietää keskeisen lastensuojelua ja perhetyötä ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa dokumentoida ja arvioida suunnitelmallisen perhetyön prosessin
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-opiskelija osaa tunnistaa osallisuutta lisäävät / syrjäytymistä ennaltaehkäisevät tekijät
-opiskelija tuntee lastensuojelun ja perhetyön osa-alueet
-opiskelija ymmärtää lastensuojeluprosessin monimuotoisuuden ja hahmottaa lastensuojelun eri tasot
-opiskelija ymmärtää perhetyön osana lastensuojeluprosessia
-opiskelija osaa soveltaa lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia lastensuojeluprosessin eri vaiheissa
-opiskelija ymmärtää sosiaalisen verkoston ja viranomaisverkoston merkityksen lastensuojeluprosessissa
-opiskelija tuntee osallistavan dokumentoinnin mahdollisuudet lastensuojelussa
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista sekä kahdesta tehtävästä. Ensimmäisessä tehtävässä opiskelijat tarkastelevat tiimeinä sovittuja keskeisiä lastensuojelun ja perhetyön ilmiöitä. Niistä saadut tuotokset käsitellään pienryhmittäin toteutettavassa seminaarissa./Helsingin kampuksella tämä tehtävä toteutuu menetelmätorina, jossa tiimit esittelevät erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä.
Toinen tehtävä on paritehtävä, jossa opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin osa-alueisiin.
Tarkempi tehtävien esittely Moodlessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat tiimitehtävien osalta haastatella työntekijöitä tai asiakkaita.

Kansainvälisyys

Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Paritehtävän voi perustelluista syistä tehdä yksin. Lastensuojelun ja perhetyön ilmiöt / Menetelmätori tehtävän osalta suoritustapa katsotaan erikseen.
Valinnaisesta suoritustavasta tulee aina hyvissä ajoin etukäteen keskustella opintojakson vastaavan lehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.

Esitietovaatimukset

Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.

Lisätiedot

Edellyttää Moodlen ja Collaboraten hallintaa
AHOT
AHOT toteutetaan DIAK:n yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Osaamisen perusteluissa on tultava esille lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolain tuntemus sekä ajankohtaisen perhetyöhön ja lastensuojeluun liittyvä osaaminen.

Siirry alkuun