Siirry suoraan sisältöön

DKT12MS18HKI (SOSKIR) Varhaiskirkon historia ja oppi (2op)

Toteutuksen tunnus: DKT1202A15S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
29.10.2018 - 14.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Mia Mäkinen
Ryhmät
A44sosd
A44sosd
A44sosn
A44sosn
A44sosv
A44sosv
Opintojakso
DKT1202A15S

Toteutukselle DKT12MS18HKI (SOSKIR) Varhaiskirkon historia ja oppi DKT1202A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee varhaisen kirkon historian ja teologisen ajattelun päälinjat ja niiden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- tietää sekä diakonian että kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat

Sisältö

- vanhemman ajan kirkon historia ja klassisen uskontulkinnan perusteet
- diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat

Oppimateriaalit

Kaikille pakollinen lähde:
-Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Helsinki: Edita, s. 9 - 69 (Tie roomalaisen maailman valtauskonnoksi). Myös muut painokset käyvät.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Seuraavista käytetään ainakin jompaakumpaa (aiheesta riippuen)
-Ensisijaisesti: McGrath, A., (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan (Helsinki: Kirjapaja, s. 25-44, 277-355 ja 368-398. Myös vanhemmat painokset käyvät. Tarkista sisällöllinen vastaavuus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Toissijaisesti: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. s. 97-189. Myös vanhemmat painokset käyvät. Tarkista sisällöllinen vastaavuus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Muu kirjallisuus vaihtelee tiimin perehtymisteemasta riippuen, ks. oppimisalustan tehtäväväohje / aihelista.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-saa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta (juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.)
-ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista ajattelua. Näin opiskelija saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa konteksteissa.
Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa.
Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia).
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus ja tehtävien jako (pakollinen läsnäolo)
Johdantoluennot varhaiskirkosta ja sen tutkimuksesta
Tiimien itsenäinen tiedonhankinta.
-Opiskelijat perehtyvät tiimeissä valitsemaansa aiheeseen suoritettavan kirjallisuuden ja muiden lähteiden avulla. Aiheet, kirjallisuus ja tarkemmat ohjeet oppimisalustalla.
Tiimien esitykset
-Opiskelijat opettavat toisille sen, mitä ovat aiheesta oppineet. Esityksessä on hyvä hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä (esim. draama tai videoklippi). Opettaja voi syventää teeman käsittelyä opetuksellaan. Seminaariin osallistuminen on pakollista.
Tuotosten viimeistely ja tallentaminen
-Opiskelijat arvioivat omaa työskentelyään ja antavat itselleen perustellun arvosanaehdotuksen huomioiden saamansa palautteen, osasuorituksen tavoitteet ja Diakin yhteiset arviointikriteerit. Osasuoritus arvioidaan numeerisesti 1 - 5.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus. Sovitaan opettajan kanssa viimeistään orientaation yhteydessä.

Lisätiedot

AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja systemaattinen teologia)

Siirry alkuun