OPI2MS18DIAK Puheviestintä, 2 op *** (2op)
Toteutuksen tunnus: OPI2002A12H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Toteutukselle OPI2MS18DIAK Puheviestintä, 2 op *** OPI2002A12H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta: esiintymisvarmuus ja äänenkäyttö, yksilöviestintä, ryhmäviestintä ja seminaariesiintyminen
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa tarkkailla omaa esiintymistään ja äänenkäyttöään ja saa varmuutta esiintyä ensin toisten edessä, sitten ryhmässä ja suuren yleisön edessä. ,
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa opiskelussa tarvittavat suullisen viestinnän perusteet
- ymmärtää suullisia ohjeita
- osaa havainnoida vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa
- osaa kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa hyvän äänenkäytön perusperiaatteet ja osaa artikuloida ja ääntää selkeästi
- osaa valmistella ja pitää tavoitteellisen asiapuhe-esityksen
Sisältö
Ydinsisällöt
- suulliset ohjeet
- ryhmäviestintä
- äänenkäyttö, artikulaatio ja ääntäminen
- puhe-esitys
- esiintymisjännitys
Oppimateriaalit
Oheismateriaali
Aalto, Anna-Liisa & Parviainen, Kati 1998. Auta ääntäsi. Äänenkäyttäjän käsikirja. 8.painos. Helsinki: Otava.
- Kansanen, Anneli 2000. Puheviestinnän perusteet. Markkinointi-instituutin kirjasarja n:o 52. 20. painos. Helsinki: WSOY.
- Koistinen, Mari 2008. Tunne kehosi - vapauta äänesi. Äänitimpurin käsikirja. Helsinki: Sulasol.
- Mattila, Heli; Ruusunen, Tuula & Uola, Kirsi 2006. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: Wsoy Oppimateriaalit.
- Mikluha, Arja 1998: Kommunikointi eri maissa. Helsinki: Kauppakaari.
- Sala, Eeva 2003: Ääniergonomia. Toimiva ääni työvälineenä. Helsinki: Työterveyslaitos.
- Sihvo, Marketta 2006. Terve ääni. Äänen hoidon ABC. Helsinki: Kirjapaja.
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
-osaa opiskelussa tarvittavat suullisen viestinnän perusteet
-ymmärtää suullisia ohjeita
-osaa havainnoida vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa?ymmärtää sanattoman viestinnän merkityksen ja sen kulttuurisidonnaisuuden
-osaa kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan?tunnistaa oman viestijäkuvansa, osaa realistisesti arvioida omaa viestijyyttään, tietää keinoja, joilla omaa viestintää voi kehittää
-osaa antaa ja ottaa vastaan kehittävää palautetta suullisesta viestinnästä
-osaa hyvän äänenkäytön perusperiaatteet ja osaa artikuloida ja ääntää selkeästi?tuntee erilaisia äänenkäytön tekniikoita ja osaa huoltaa ääntään
-osaa valmistella ja pitää tavoitteellisen asiapuhe-esityksen?ymmärtää valmistautumisen merkityksen puhe-esityksessä
-osaa käyttää puhe-esityksensä tukena tarkoituksenmukaisia havainnollistamiskeinoja
Tarkennetut ydinsisällöt
suulliset ohjeet
- ryhmäviestintä
- keskustelu, väittely
- oheisviestintä eri kulttuureissa
- äänenkäyttö, artikulaatio ja ääntäminen
- puhe-esitys
- sanaton viestintä
- esiintymisjännitys
Pedagoginen toteutus
Opintojakso koostuu lähijaksoilla tapahtuvasta toiminnasta sekä etäjaksoilla tapahtuvasta itsenäisestä työskentelystä.
1. Esiintymisvarmuus ja äänenkäyttö
luennoilla keskitytään esiintymiseen, esiintymisjännitykseen, äänenkäyttöön sekä artikulointiin. Huomiota keskitetään myös sanattomaan viestintään sekä keskusteluun.
Etäjakson tehtävät:
-Tulkin äänenlämmittelypaketti itselle
-Tekstin luenta
2. Yksilöviestintä
luennoilla käydään läpi puhe-esityksen valmistaminen sekä havainnollistaminen sekä ohjeistetaan valmisteltu puhe-esitys, joka pidetään seuraavalla opetuskerralla.
3. Ryhmäviestintä
luennoilla käsitellään ryhmäviestinnän perusteita sekä väittelyä ja argumentointia. Lisäksi opetuksessa keskitytään seminaariesityksen valmistamiseen: seminaariesityksen rakenne, PowerPoint-esityksen tekeminen sekä yleisön aktiovinti.
Puheviestinnän kurssiin kuuluu myös osallistuminen JOT1-opintojakson seminaariin (tarkempi ohjeistus JOT1-kurssin opettajalta), jossa opiskelijat pitävät esitelmän. Suomen kielen opettajatarkastelee esitystä puheviestinnän näkökulmasta. Pidettyyn seminaariesitelmään liittyy vielä itsearvio, joka on opiskelijan itsenäisen työn tehtävä.
Oppimistehtävät
Tulkin äänenlämmittelypaketti
Tekstin luenta -tehtävä
Valmisteltu puhe-esitys
Lisätiedot
,