OPI4MS18DIAK Suomi I, 3 op *** (3op)
Toteutuksen tunnus: OPI4003A12H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.08.2018 - 26.10.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Toteutukselle OPI4MS18DIAK Suomi I, 3 op *** OPI4003A12H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja tekee kurssin suorittamiseen vaadittavat tehtävät.
Opiskelija voi halutessaan ottaa kurssin aluksi osaa kielitestiin yleisenä tenttipäivänä. Jos kielitestin onnistuu suorittamaan kiitettävällä arvosanalla, sillä voi korvata Suomi 1 -opintojaksoon kuuluvat kieliopinnot. Jos opiskelija on vapautettu ruotsin opiskelusta, hän voi suorittaa myös Suomi 2 -opintojakson suorittamalla kielitestin kiitettävällä arvosanalla.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa lukea erilaisia tekstejä
- osaa hahmottaa tekstien rakenneseikkoja
- osaa hahmottaa lauseitten rakentumista
- osaa kirjoittaa asiatekstejä
- osaa käyttää tiettyjä kielioppirakenteita teksteissään
Sisältö
Ydinsisällöt
- tekstin ymmärtäminen ja tuottaminen
- tekstin ja virkkeen rakenne
- objekti
- kongruenssi
Oppimateriaalit
White, Leila 2010. Suomen kielioppia ulkomaalaisille. 8. painos. Helsinki: Finn Lectura. (soveltuvin osin)
Bessonoff, Salli-Marja & Hämäläinen, Eila 2007. Kielitaitoa kirjoittamalla. Kirjoitusharjoituksia suomea toisena ja vieraana kielenä opiskeleville. 2. painos. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos.
Lehtonen, Ulla & Ruohonen, Tarja 2005. Suomen kieli kuntoon 2. S2-harjoituskirja lukioon ja ammatilliseen koulutukseen. Helsinki: WSOY.,
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
-pystyy vaivatta ymmärtämään yleisiä aihepiirejä käsitteleviä tekstejä
-osaa käyttää erilaisia lukutekniikoita tekstejä lukiessaan
-osaa jäsentää lukemiaan asioita käsitekartan avulla
-osaa tiivistää teksteistä ydinajatukset
-osaa löytää kappaleiden ydinvirkkeet
-osaa erottaa päälauseet ja sivulauseet toisistaan
-osaa eri konjunktioiden merkityserot
-osaa erottaa suomen kielen lausetyypit toisistaan
-osaa kirjoittaa sisällöltään loogisia ja sidosteisia tekstejä
-osaa kirjoittaa aikamuodoltaan loogisia tekstejä
-osaa käyttää erilaisia lausetyyppejä omissa teksteissään
-osaa laittaa pilkun pää- ja sivulauseiden välille
-osaa subjektin ja predikaatin kongruenssin
-osaa käyttää oikeita objektin sijamuotoja
-osaa käyttää omistusliitteitä
-osaa käyttää pronomineja
-osaa käyttää yhdyssanoja.
Tarkennetut ydinsisällöt
-tekstin ymmärtäminen ja tuottaminen
-lukustrategiat
-käsitekartta
-tekstin rakenne
-sivulausetyypit
-rinnastuskonjunktiot
-alistuskonjunktiot
-lauseidenvälinen pilkutus
-suomen kielen lausetyypit
-transitiiviset ja intransitiiviset verbit
-objektin sijat
-kongruenssi
-omistusliitteet
-pronominien taivutus
-sanojen yhdistäminen
Pedagoginen toteutus
Jakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jolloin se koostuu lähijaksojen kontaktiopetuksesta sekä itsenäisesti tehtävistä luku- ja kirjoitusharjoituksista. Jakson tavoitteena on erityisesti kehittää opiskelijoiden lukemisen ja kirjoittamisen taitoja. Tämän lisäksi jaksolla käydään läpi olennaisia kielioppiasioita, joista on jakson lopuksi tentti. Keskeiset kielioppiasiat valitaan ryhmän kielitaidon tason sekä kurssin alussa tehtävän kielitestin perusteella.
Oppimistehtävä: tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin alussa suoritettava kielikoe
Lisätiedot
,