Siirry suoraan sisältöön

OPI4MS18DIAK Suomi I, 3 op *** (3op)

Toteutuksen tunnus: OPI4003A12H-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2018 - 26.10.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettajat
Katri Huovinen
Ryhmät
A45astu
A45astu
Opintojakso
OPI4003A12H

Toteutukselle OPI4MS18DIAK Suomi I, 3 op *** OPI4003A12H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja tekee kurssin suorittamiseen vaadittavat tehtävät.
Opiskelija voi halutessaan ottaa kurssin aluksi osaa kielitestiin yleisenä tenttipäivänä. Jos kielitestin onnistuu suorittamaan kiitettävällä arvosanalla, sillä voi korvata Suomi 1 -opintojaksoon kuuluvat kieliopinnot. Jos opiskelija on vapautettu ruotsin opiskelusta, hän voi suorittaa myös Suomi 2 -opintojakson suorittamalla kielitestin kiitettävällä arvosanalla.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa lukea erilaisia tekstejä
- osaa hahmottaa tekstien rakenneseikkoja
- osaa hahmottaa lauseitten rakentumista
- osaa kirjoittaa asiatekstejä
- osaa käyttää tiettyjä kielioppirakenteita teksteissään

Sisältö

Ydinsisällöt
- tekstin ymmärtäminen ja tuottaminen
- tekstin ja virkkeen rakenne
- objekti
- kongruenssi

Oppimateriaalit

White, Leila 2010. Suomen kielioppia ulkomaalaisille. 8. painos. Helsinki: Finn Lectura. (soveltuvin osin)
Bessonoff, Salli-Marja & Hämäläinen, Eila 2007. Kielitaitoa kirjoittamalla. Kirjoitusharjoituksia suomea toisena ja vieraana kielenä opiskeleville. 2. painos. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos.
Lehtonen, Ulla & Ruohonen, Tarja 2005. Suomen kieli kuntoon 2. S2-harjoituskirja lukioon ja ammatilliseen koulutukseen. Helsinki: WSOY.,

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
-pystyy vaivatta ymmärtämään yleisiä aihepiirejä käsitteleviä tekstejä
-osaa käyttää erilaisia lukutekniikoita tekstejä lukiessaan
-osaa jäsentää lukemiaan asioita käsitekartan avulla
-osaa tiivistää teksteistä ydinajatukset
-osaa löytää kappaleiden ydinvirkkeet
-osaa erottaa päälauseet ja sivulauseet toisistaan
-osaa eri konjunktioiden merkityserot
-osaa erottaa suomen kielen lausetyypit toisistaan
-osaa kirjoittaa sisällöltään loogisia ja sidosteisia tekstejä
-osaa kirjoittaa aikamuodoltaan loogisia tekstejä
-osaa käyttää erilaisia lausetyyppejä omissa teksteissään
-osaa laittaa pilkun pää- ja sivulauseiden välille
-osaa subjektin ja predikaatin kongruenssin
-osaa käyttää oikeita objektin sijamuotoja
-osaa käyttää omistusliitteitä
-osaa käyttää pronomineja
-osaa käyttää yhdyssanoja.
Tarkennetut ydinsisällöt
-tekstin ymmärtäminen ja tuottaminen
-lukustrategiat
-käsitekartta
-tekstin rakenne
-sivulausetyypit
-rinnastuskonjunktiot
-alistuskonjunktiot
-lauseidenvälinen pilkutus
-suomen kielen lausetyypit
-transitiiviset ja intransitiiviset verbit
-objektin sijat
-kongruenssi
-omistusliitteet
-pronominien taivutus
-sanojen yhdistäminen
Pedagoginen toteutus
Jakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jolloin se koostuu lähijaksojen kontaktiopetuksesta sekä itsenäisesti tehtävistä luku- ja kirjoitusharjoituksista. Jakson tavoitteena on erityisesti kehittää opiskelijoiden lukemisen ja kirjoittamisen taitoja. Tämän lisäksi jaksolla käydään läpi olennaisia kielioppiasioita, joista on jakson lopuksi tentti. Keskeiset kielioppiasiat valitaan ryhmän kielitaidon tason sekä kurssin alussa tehtävän kielitestin perusteella.
Oppimistehtävä: tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin alussa suoritettava kielikoe

Lisätiedot

,

Siirry alkuun