Siirry suoraan sisältöön

YKT03MS18HKI Terveydenhoitajan ammattieettinen toiminta (3op)

Toteutuksen tunnus: YKT0303A15S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2018 - 09.11.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Inga Klen
Ryhmät
A40th-lh
A40th-lh
A38th
A38th
Opintojakso
YKT0303A15S

Toteutukselle YKT03MS18HKI Terveydenhoitajan ammattieettinen toiminta YKT0303A15S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa perustella ja arvioida omaa toimintaansa suhteessa terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- osaa työskennellä kumppanuusperustaisesti rohkeasti ja vastuullisesti puolustaen heikoimmassa asemassa olevia
- osaa analysoida yhteiskunnallisen päätöksenteon ja päätösten eettisiä perusteluja ja vaikutuksia
- osaa ottaa osaa eettiseen keskusteluun yhteiskunnassa oman alansa asiantuntijana ja vaikuttaa päätöksentekoon
- osaa tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja kehittää eettisesti peruteltua toimintaansa
- osaa kehittää jatkuvasti omaa osaamistaan väestön ja yhteiskunnan tarpeita vastaamaan

Sisältö

- ammattilaisen ja asiantuntijan vastuu ja vastuullisuus
- terveyden edistämisen etiikka ja moraali
- arvojohtaminen ja päätöksenteko
- näyttö ja arvot eettisen päätöksenteon perustana yhteiskunnassa
- moninaisuus, kumppanuus ja tarpeisiin vastaaminen
- vaikuttamisen kanavat
- globaalit eettiset ongelmat

Oppimateriaalit

L785/1992 Laki potilaan asemasta ja oikeuksistaSaatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. (2009 tai 2003). Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Oikeudenmukaisuus ja ihmisarvo suomalaisessa terveydenhuollossa 2001. Sosiaali- ja terveysministeriö. ETENE.
Saatavilla http://etene.fi/documents/1429646/1559098/2001+julkaisu+Oikeudenmukaisuus+ja+ihmisarvo+suomalaisessa+terveydenhuollossa.pdf/5aba3674-c031-44c7-a20b-074b07b85a9c
Pietilä, A-M., Halkoaho, A., Matveinen, M., Länsimies-Antikainen, H., Häggman-Laitila, A. & Kangasniemi, M. (2013). Terveyden tasa-arvo ohjaavana periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva hoitotyö 11(1), 35-43.
Saatavilla Diakin kirjastoissa
Sairaanhoitajaliitto. Sairaanhoitaja eettiset ohjeet. Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Terveyden edistämisen eettiset haasteet. (Etene-julkaisuja 19).Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Saatavilla http://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edist%C3%A4misen+eettiset+haasteet.pdf/8b7f4fb9-71ef-4811-bc06-8d117222d049
Terveydenhoitajaliitto. Terveydenhoitajan eettiset suositukset. Saatavilla https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/ammatti/terveydenhoitajan_eettiset_suositukset
Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja yhteiset periaatteet: (Etene julkaisuja 1). Sosiaali- ja terveysministeriö.
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225746

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija osaa analysoida terveydenhoitajatyöhön liittyviä ajankohtaisia ja työelämälähtöisiä eettisiä kysymyksiä, jotka liittyvät erilaisten asiakkaiden, kollegoiden ja moninaisten tiimien kanssa toimimiseen tai yhteiskunnan rakenteisiin ja niiden merkitykseen terveydenhoitajatyössä.
Opiskelija osaa reflektoida terveydenhoitajatyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä suhteessa terveyden edistämisen arvoihin, eettisiin periaatteisiin sekä omiin henkilökohtaisiin arvoihin ja asenteisiin.
Opiskelija osaa analysoida omaa ammatillisuutta, asiantuntijuuttaan ja päätöksentekoaan toiminnassaan ja osaa perustella niitä eettisten teorioiden ja eri hoitokäytäntöjen avulla.
Opiskelija osaa viestiä terveydenhoitajatyön eettisistä kysymyksistä sekä perustella toimintaansa ja ajatuksiansa erilaisilla eettisillä näkökulmilla.
Opintosuorituksen kuvaus
-Orientaatio-opinnot
-Ryhmätyöskentely / toteutus työelämäkumppaneiden kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana

Kansainvälisyys

Kuusi ensimmäistä temanttista kokonaisuutta on suoritettu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops - keskustelua: Vaihtoehtoiset suoritustavat: Perehtyminen terveyden edistämisen etiikan teoreettisiin perusteisiin ja oman videoesityksen sekä blogikirjoituksen tekeminen terveyden edistämisen etiikkaan liittyvästä aihe-alueesta.

Esitietovaatimukset

Kuusi ensimmäistä temanttista kokonaisuutta on suoritettu

Lisätiedot

AHOT: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Siirry alkuun