ASI01MK18OUL Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (3op)
Toteutuksen tunnus: ASI0103A15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.01.2018 - 18.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle ASI01MK18OUL Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ASI0103A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat ja eettiset haasteet
- ymmärtää väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisöjen tasolla
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait ja ohjelmat
Sisältö
- terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
- terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
- terveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissä
- terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
- terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat
Oppimateriaalit
TENTTIKIRJALLISUUS
-Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K.(toim.) (2013)Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. (Sivut 1-67)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Saatavilla 12.12.2017 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1
-Kauhanen, J., Erkkilä, A., Korhonen, M., Myllykangas, M. & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro. (Sivut 9-14, 81-177 ja 260-278)
Saatavuus Diakin kirjastossa
-L 1326/2010. Terveydenhuoltolaki. Saatavilla 12.12.2017 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326
- Motivoiva keskustelu. Verkkokurssi. Duodecim Oppiportti.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Lisäksi lähiopetuksen materiaali
OHEISMATERIAALI:
-Pietilä, A-M., Hakulinen T., Hirvonen, E., Koponen, P., Salminen, E-M. & Sirola, K. (2002). Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät. Helsinki: WSOY. (Sivut 35-146 ja 219-238).
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Elintavat ja ravitsemus. Elintavat. Saatavilla 12.12.2017 https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/elintavat
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Saatavilla 12.12.2017 https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot
-Vaarama, M., Karvonen, S., Kestilä, L., Moisio, P., & Muuri, A. (toim.) (2014). Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavilla Diakin kirjastossa
Saatavilla verkkoaineistona
-Sosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (2008). Terveyden edistämisen eettiset haasteet (ETENE-julkaisuja 19).
Saatavilla 12.12.2017 http://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edist%C3%A4misen+eettiset+haasteet.pdf/8b7f4fb9-71ef-4811-bc06-8d117222d049
-Pietilä, A-M. (toim.) (2010) (tai uudempi). Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Helsinki: WSOY.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveytemme.fi. Tilasto- ja seurantatietoja alueittain ja väestöryhmittäin. Saatavilla 12.12.2017 http://www.terveytemme.fi/
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt:
-Terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
-Terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
-Kansanterveystiede, epidemiologia
-Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
-Terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
-Opiskelija osaa kuvata terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä asiakaslähtöisesti
-Opiskelija osaa selittää terveyden edistämisen promotiivisen ja preventiivisen toiminnan sekä primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tasot
-Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kansallisesta terveyden eriarvoisuudesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä sekä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden toteutumisesta.
-Opiskelija osaa tulkita terveyden prosessimallia ja salutogeneettistä mallia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
-Opiskelija osaa antaa esimerkkejä sairauksien esiintyvyyteen vaikuttavista sosiaalisista, yhteiskunnallisista ja kulttuurisesta tekijöistä sekä tautien ehkäisemisestä ja sairauksien sosiaalisista vaikutuksista
-Opiskelija osaa kuvata hoitotieteen näkökulman terveyden edistämisessä
-Opiskelija osaa etsiä ja tietää Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL) asiakirjoista keskeiset terveyttä ja hyvinvointia ohjaavat lait ja ohjelmat
-Opiskelija tietää suomalaisten hyvinvointia ja terveytä kuvaavan THLn Terveytemme -tiedoston.
-Opiskelija tietää Terveydenhuoltolain sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.
Opintosuorituksen kuvaus:
Tentti arvioidaan arvosanalla 1-5.
Kansainvälisyys
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritettavan materiaalin kirjallisuustentti
Esitietovaatimukset
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Lisätiedot
Innovatiivinen tuottavuusohjelma: arvioitava mahdollisuutta suorittaa tenttinä koordinoidusti suoritettavasta oppimateriaalista.
AHOT
Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.