DKT11MS18OUL Uuden testamentin synty ja sisältö (2op)
Toteutuksen tunnus: DKT1102A15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.09.2018 - 20.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle DKT11MS18OUL Uuden testamentin synty ja sisältö DKT1102A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää kristinuskoa uskontona ja tutkimuskohteena
- tuntee Raamatun synnyn ja Uuden testamentin keskeisen sisällön
Sisältö
- uskonto ja teologia, usko ja tieto
- Uuden testamentin synty ja sisältö
Oppimateriaalit
Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. painos). Helsinki: Kirjapaja., s.179-299. (Osio Uusi testamentti).
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Myös vanhempi painos 2003 käy, s. 147-243.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
JA
Luomanen, P., Huttunen, N. & Virtanen, K. (toim.) (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. Helsinki: Kirjapaja, s. 11 - 34, 265 - 290.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-Kristinusko uskontona ja tutkimuksen kohteena: johdatus teologian peruskäsitteisiin ja tietolähteisiin
-Raamattu kirkon kirjana ja tieteellisen tutkimuksen kohteena
-Uuden testamentin kirjallisuuden synty ja keskeinen sisältö (erityisesti evankeliumit ja Paavalin kirjeet)
-Diakonian ja kristillisen kasvatuksen lähtökohdat Raamatussa (UT)
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus (pakollinen läsnäolo).
-Tavoitteena tutustuminen ja turvallisen, tutkivaan otteeseen ja avoimeen keskusteluun rohkaisevan ilmapiirin luominen.
-Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja kirkon alan osaamisvaatimuksiin.
-Johdantoluennot:
Kristinusko uskontona ja tutkimuskohteena: johdatus teologiaan
-Opiskelija saa välineitä suoritettavan kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen ja pystyy liittämään opiskeltavat asiat aiempiin tietoihinsa.
Johdatus Raamattuun, sen tutkimukseen ja tulkintaan
Tavoitteet:
-Lukupäiväkirjatehtävän käynnistäminen
-Opiskelija saa yleiskuvan Raamatusta ja erityisesti Uudesta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista.
-Opiskelija saa välineitä itsenäiseen tiedon hankintaan ja kriittiseen arviointiin.
-Opetuksessa suositaan keskustelua ja hyödynnetään myös toiminnallisia menetelmiä sekä raamatturyhmiä mahdollisuuksien mukaan.
Opetus toteutuu joko lähiopetuksena, verkossa tai molempia hyödyntäen.
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa opiskelijaesityksinä.
Lukupäiväkirjatyöskentely:
Tarkempi perehtyminen Uuden testamentin syntyyn ja sisältöön tapahtuu yksilö- tai parityönä suoritettavan oppimistehtävän avulla. Opiskelijat lukevat suoritettavan kirjallisuuden (ks. alla) ja kirjoittavat sen pohjalta lukupäiväkirjan, jossa käyvät keskustelua kirjojen esittämien tietojen kanssa ja pohtivat omaa suhdettaan Raamattuun ja sen tieteelliseen tutkimukseen. Tehtävä palautetaan oppimisalustalle. Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1-5. Tarkempi ohje oppimisalustalla.
Lukupäiväkirjatyöskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselväksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä reflektoidaan lopuksi yhdessä. Samalla käsitellään Raamattua kirkon kirjana ja sen hengellistä käyttöä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan (sovittava ennen kurssin alkua).
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista Johdatus Raamattuun (s. 179-299) ja Sisäänkäyntejä Raamattuun (s. 11 - 58, 137 - 180, 265 - 290).
Lisätiedot
AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka)