Siirry suoraan sisältöön

ASP02MK18PMK Asiakaslähtöinen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: ASP0205A15S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.02.2018 - 23.03.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Riitta-Liisa Rotinen
Pirkko Pätynen
Taina Kilpeläinen
Ryhmät
E39sos
E39sos
E39sosd
E39sosd
E39sosn
E39sosn
Opintojakso
ASP0205A15S

Toteutukselle ASP02MK18PMK Asiakaslähtöinen kehittäminen ASP0205A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja toimintatapoja
- osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi

Sisältö

- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit

Oppimateriaalit

Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi.
Opintosuorituksen kuvaus
Osasuorituksessa opiskelijat tekevät tiimeissä/hankkeessa tai muussa työelämä yhteydessä tehtävän. Tehtävän kautta opiskelijat tutustuvat olemassa olevaan kumppanuus- ja asiakaslähtöiseen sosiaali-, terveys-, kasvatus- tai kirkonalan saumattomaan palveluketjuun, jota he lähtevät kehittämään yhdessä työelämän kanssa.
Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin, asiakasnäkökulmasta.
Opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä. Tehtävä tehdään ryhmätyönä ja se esitetään tunneilla galleriakävelymenetelmän avulla, tiimin valitsemalla tavalla.
Osasuoritus toteutuu kahdella lähijaksolla (3pv + 2 pv.)
Opetus on teemoihin orientoivaa. Tehtävät käsitellään lähiopetuksessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

Kansainvälisyys

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Opinnot edellyttävät:
- HAR1 Sosiaaliohjauksen perusharjoittelun suorittamista (tai AHOT), suotavaa myös HAR2 suuntaavan harjoittelun suorittaminen (tai AHOT)
- Loppuvaiheen sosionomi AMK -opiskelijan ammatillisia yhteistyötaitoja, itsenäisen työskentelyn hallintaa sekä oma-aloitteisuutta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.Kirjallisuuskatsaus yksilötehtävänä soveltaen asiakaslähtöistä kehittymistä, jota voidaan hyödyntää työelämässä.

Lisätiedot

AHOT
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Siirry alkuun