ASP02MK18PMK Asiakaslähtöinen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: ASP0205A15S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.02.2018 - 23.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Riitta-Liisa Rotinen
- Pirkko Pätynen
- Taina Kilpeläinen
- Ryhmät
-
E39sosE39sos
-
E39sosdE39sosd
-
E39sosnE39sosn
- Opintojakso
- ASP0205A15S
Toteutukselle ASP02MK18PMK Asiakaslähtöinen kehittäminen ASP0205A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja toimintatapoja
- osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi
Sisältö
- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi.
Opintosuorituksen kuvaus
Osasuorituksessa opiskelijat tekevät tiimeissä/hankkeessa tai muussa työelämä yhteydessä tehtävän. Tehtävän kautta opiskelijat tutustuvat olemassa olevaan kumppanuus- ja asiakaslähtöiseen sosiaali-, terveys-, kasvatus- tai kirkonalan saumattomaan palveluketjuun, jota he lähtevät kehittämään yhdessä työelämän kanssa.
Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin, asiakasnäkökulmasta.
Opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä. Tehtävä tehdään ryhmätyönä ja se esitetään tunneilla galleriakävelymenetelmän avulla, tiimin valitsemalla tavalla.
Osasuoritus toteutuu kahdella lähijaksolla (3pv + 2 pv.)
Opetus on teemoihin orientoivaa. Tehtävät käsitellään lähiopetuksessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Kansainvälisyys
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Opinnot edellyttävät:
- HAR1 Sosiaaliohjauksen perusharjoittelun suorittamista (tai AHOT), suotavaa myös HAR2 suuntaavan harjoittelun suorittaminen (tai AHOT)
- Loppuvaiheen sosionomi AMK -opiskelijan ammatillisia yhteistyötaitoja, itsenäisen työskentelyn hallintaa sekä oma-aloitteisuutta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.Kirjallisuuskatsaus yksilötehtävänä soveltaen asiakaslähtöistä kehittymistä, jota voidaan hyödyntää työelämässä.
Lisätiedot
AHOT
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.