Siirry suoraan sisältöön

EOSVK18OUL e-Osaaminen (4op)

Toteutuksen tunnus: EOS0004A15S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.05.2018 - 25.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Olli Vesterinen
Ryhmät
I42sosd
I42sosd
Opintojakso
EOS0004A15S

Toteutukselle EOSVK18OUL e-Osaaminen EOS0004A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa uudenlaisia e-palveluja asiakkaiden tarpeisiin
- osaa käyttää verkkoneuvontaa laaja-alaisesti kansalaisen palvelemiseksi
- osaa soveltaa ammatillisia vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä
- ymmärtää sähköisen asioinnin ja viestinnän oikeudellista sääntelyä ja periaatteita
- tuntee erilaisia sosiaalisen median työskentelyalustoja
- osaa käyttää sosiaalista mediaa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- osaa tunnistaa informaatioteknologian kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia työssään

Sisältö

- e-palvelut ja verkkoneuvonta
- ohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissä
- sähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettiset periaatteet
- erilaiset sosiaaliset mediat
- informaatioteknologia

Oppimateriaalit

Ryhmätyössä tulee hyödyntää ainakin toista seuraavista:
•Ohtonen, V. (2011). e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden verkkoneuvonnassa (Pro gradu -työ, Lapin yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta). Saatavilla http://urly.fi/qTq
•Hintsala, M., Kähkönen, E. &Pauha, T. (toim.) (2011). Verkkoa kokemassa: Hengellisyys ja vuorovaikutus verkkoyhteisöissä. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B Raportteja 46) Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Lisäksi oppimateriaalina ovat luentonauhoitteet ja materiaali, jonka opintokokonaisuuden opettaja määrittelee ryhmätyössä välttämättömäksi hyödyntää (ks. Fronter). Näiden lisäksi ryhmätyössä tulee hyödyntää muita ryhmän hyödylliseksi katsomia lähteitä.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-e-palvelut ja verkkoneuvonta
-ohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissä
-sähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettisen periaatteet
-erilaiset sosiaaliset mediat
-informaatioteknologia
Opiskelija tulee tietoiseksi sähköisen asioinnin kehittämisestä sekä sitä koskevista oikeudellisista, eettisistä ja ammatillisista periaatteista.
Opintosuorituksen kuvaus
Toteutus alkaa verkkokeskustelulla, jonka tarkoituksena on selvittää opiskelijoiden mielenkiinnon kohteita ja e-osaamista. Tämän jälkeen jakaudutaan ryhmiin.
Ryhmät valitsevat ja muotoilevat itse oman tavoitteensa, esimerkiksi sosiaalialan e-osaamisen kartoittaminen, älylaitteiden ammatillinen hyödyntäminen, olemassa olevien palveluiden kartoittaminen ja havainnointi, olemassa olevien palveluiden kehittäminen, jonkin tietyn sovelluksen tai alustan havainnointi ja testaaminen, oman sovelluksen tai palvelun kehittäminen, verkkopalvelut luku- ja kirjoitustaidottomien näkökulmasta jne. Tuotokseen kuuluu oikeudellisten ja oman alan ammattieettisten periaatteiden pohtiminen suhteessa sähköisiin palveluihin.
Ennen työskentelyn käynnistymistä ryhmät tekevät työskentelysuunnitelman, jota täydennetään kurssin aikana. Työskentely tapahtuu useita sosiaalisen median eri työkaluja hyödyntäen.
Tuotoksena voi olla esimerkiksi blogi, videomateriaali, ohjeistus, raportti, artikkeli, esitys, sovellus jne.
Opiskelijat raportoivat oppimisprosessiaan ja edistymistään opintojakson vastuuopettajalle esimerkiksi pitämällä oppimispäiväkirjaa, blogia, vlogia tai wikiä. Kurssin aikana järjestetään myös pakollisia ac-ohjauksia kurssin vastuuopettajan johdolla.
Opintojakson lopuksi pidetään yhteinen ac-seminaari, jossa ryhmät esittelevät työtään. Tuotokset talletetaan muodossa, jossa ne ovat myös myöhempien kurssien hyödynnettävissä, jatkettavissa ja muokattavissa (esim. wiki tai blogi).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson voi suorittaa myös yhteistyössä työelämän kanssa esim. kehittämällä jotain sosiaalisen median sovellusta/ideoimalla jotain e-palvelua työelämälähtöisesti.

Kansainvälisyys

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työelämän kanssa toteutettu projekti, joka raportoidaan erikseen sovitusti. Raportin tulee sisältää myös suoritettavan materiaalin käyttö sekä eettinen arviointi.
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa tai harjoittelussa. Hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Esitietovaatimukset

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Lisätiedot

Opintojakso toteutuu etänä/verkossa, joten sen suorittaminen vaatii tietoteknistä laitteistoa: Internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa kaiuttimet ja mikrofoni tai kuulokemikrofoni.
AHOT
Ammatillinen verkkopalvelu- ja informaatioteknologiaosaaminen.

Siirry alkuun