AIK01MS24OUL Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3032
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2024 - 13.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Opettajat
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Harriet Tervonen
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
- 
                        OUL-K24sosOUL-K24sos
- 
                        OUL-K24sosdOUL-K24sosd
- Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Opintojakso
- AIK0105A20S
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ma 09.09.2024  klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) | AIK01 / Tiimitehtävien ohjaus | Zoom | 
| Ti 17.09.2024  klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) | AIK01 / Luento | OUL-225
                                    225 Opetustila OUL-222 222 Opetustila | 
| Ke 18.09.2024  klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) | AIK01 / Luento | OUL-WEG
                                    Wegelius-sali | 
| To 26.09.2024  klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) | AIK01 / Tiimitehtävien ohjaus | Zoom | 
| To 10.10.2024  klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) | AIK01 / Seminaari / Pienryhmä 2 | OUL-219
                                    219 Opetustila | 
| To 10.10.2024  klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) | AIK01 / Seminaari / Pienryhmä 1 | OUL-222
                                    222 Opetustila | 
Arviointiasteikko
0-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja 
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä 
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä  
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
                    
Sisältö
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus 
- sosiaaliset ongelmat 
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit 
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat 
- arkielämän hallinta ja osallisuus 
- ihmisoikeudet
                    
Oppimateriaalit
Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja: 
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:
 
Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus. 
tai
Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230 
sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.
                    
Opetusmenetelmät
Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa  sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana. 
Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja 
 nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä.
                    
Kansainvälisyys
Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle
                    
Lisätiedot
Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin. 
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.