AJA01VS22DIAK 1 Suomen kirkon lähihistoria (2op)
Toteutuksen tunnus: AJA0102A15S-3042
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2022 - 18.03.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.08.2022 - 23.09.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Opettajat
- Sanna Jattu
- Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
A47sosdA47sosd
-
A47sosnA47sosn
-
E47sosdE47sosd
- Opintojakso
- AJA0102A15S
Toteutukselle AJA01VS22DIAK 1 Suomen kirkon lähihistoria AJA0102A15S-3042 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta
Sisältö
- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset
Oppimateriaalit
- Pakollinen lähde: Kakkuri, T. (2014) Suomalainen herätys. Kirjapaja.
- Lisäksi joko Kristinuskon historia 2000. Osa 3. (2000) Kristinusko Suomessa. W & G.
- Tai: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Edita. Myös vanhemmat painokset nimellä Suomen kirkkohistoria käyvät.
Kirjoista käytettävät sivut sekä lisämateriaali tarkentuvat tehtävän rajauksen mukaan.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
•herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
•Tutustuminen ja orientaatio
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin
Luento-opetus Diaklessa olevien tallenteiden ja tehtävien avulla
Suomen kirkollisen elämän tärkeimmät virtaukset ja muutosprosessit erityisesti valistuksesta nykyaikaan
•Opiskelija saa yleiskuvan suomalaisen kirkollisen elämän muutosprosesseista
•Opiskelija tunnistaa muutosten vaikutukset nykykirkossa ja hänen omassa elämänpiirissään
•Opiskelija hahmottaa hengellisten liikkeiden ja yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksen kirkollisessa elämässä
Luento-opetuksen perusteella tehdään kokonaisuutta jäsentävä aikajanajulkaisu verkkokeskusteluun.
Oppimistehtävä: Ryhmätehtävä herätysliikkeistä, hiljaisuuden liikkeestä tai karismaattisesta liikkeestä.
Muodostetut 3-5 opiskelijan ryhmät tutustuvat eri herätysliikkeisiin ja luovat niiden taustasta ja nykyisyydestä yleiskuvan osallistumalla niiden tilaisuuksiin, haastatteluin ja kirjallisuuden avulla. Ryhmät esittelevät tutustumiskohteensa koko ryhmälle oppimisalustalle tallennetun työn avulla. Herätysliikkeistä käydään Erätauko-keskustelu, joista yhteen on pakollinen osallistuminen.
Tarkemmat ohjeet annetaan orientaatiossa ja oppimisalustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa voidaan toteuttaa opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta.
Kirjatentti, jossa suoritetaan
• JOKO Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös. S. 98-263.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• TAI: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy. S. 95-225.
Saatavuus Diakin kirjastossa
SEKÄ:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja. S. 109-237.