Erityiskasvatus ja neuropsykiatriset pulmat (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02507-SO220009-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.04.2025 - 10.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.10.2025 - 15.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-02507-SO220009
Toteutukselle Erityiskasvatus ja neuropsykiatriset pulmat C-02507-SO220009-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Ks. TimeEdit-kalenterista.
Tavoitteet
Syventyminen neuropsykiatrisiin pulmiin sekä niihin liittyviin erityiskysymyksiin kuten tyttöjen ja naisten erilaiseen oirekuvaan ja PDA-tyyppiseen oireiluun. Toiminnanohjaustaitojen kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakkaan tukeminen toiminnanohjauksen eri osa-alueilla. Aistisäätelyn pulmien tunnistaminen sekä seksuaalisuuteen liittyvien kysymysten huomioiminen omassa ohjaustyössä.
Sisältö
Neuropsykiatriset pulmat (ADHD, autismikirjon häiriö, Tourette) ja niihin liittyvät erityiskysymykset, toiminnanohjauksen tukeminen, aistisäätelyn pulmien ja seksuaalisuuden huomioiminen ohjaustyössä.
Aika ja paikka
Opintojaksoon sisältyy viisi aikaan sidottua etäopetuskertaa seuraavasti: - pe 31.10,2025 klo 8.45-12.00 - pe 7.11.2025 klo 8.45-12.00 - pe 14.11.2025 klo 8.45-12.00 - pe 21.11.2025 klo 8.45-12.00 - pe 28.11.2025 klo 8.45-12.00 . Opintojakson opetus toteutuu KOKONAAN ETÄNÄ OPETTAJAN HILL-HUONEESSA, osoitteessa: https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen
Oppimateriaalit
Opintojakson puitteissa opiskelija valitsee, suorittaako kevyemmän oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 1-2), keskilaajan oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 3) vai laajan oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 4-5). Kaikissa tapauksissa opiskelija reflektoi opintojakson opetuskertojen antia ja kuuntelee neurokirjoa käsittelevän podcastjakson. Kahdessa laajemmassa tehtävävaihtoehdossa luetaan lisäksi yksi seuraavista teoksista: - Attwood Tony 2012. Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen - Berggren Katariina & Hämäläinen Jari 2018. ADHD-käsikirja - Jäntti Essi & Savinainen Riitta 2018. Nepsyt - erityistä elämää. - Savikuja Tuula & Puustjärvi Anita (toim) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. - Timonen Tero ym. 2019. Autismikirjo - tausta, diagnostiikka ja tutkimus - Vermeulen Peter 2019. Autismi ja kontekstisokeus
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu marras-joulukuussa 2025 ja sisältää viisi opetuskertaa etäyhteydellä. . Opintojakso on osa sosionomikoulutuksen syventäviä opintoja. Jakso on tarkoitettu myös Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkintoa suorittaville opiskelijoille ristiinopiskelusopimuisen mukaisesti. Nämä opiskelijat saavat erikseen ilmoittautumislinkin omasta ammattikorkeakoulustaan.DIAKin opiskelijoille ristiinopiskelupaikkoja on varattu tälle jaksolle 10 kappaletta. . Opintojakso suoritetaan KOKONAAN ETÄYHTEYDELLÄ. Jaksoon sisältyy viisi opetuskertaa perjantai-aamupäivisin sekä yksi oppimistehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat peilaavat opintojakson antia omiin kokemuksiinsa, työhönsä ja /tai aiempaan työkokemukseensa sosiaalialalla. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kokemusosaajan puheenvuoro.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon sisältyy yksi tehtävä (oppimispäiväkirja), jonka palautuspäivä on 12.12.2025. Mahdolliset uusintapäivät sovitaan jakson opettajan kanssa erikseen.
Kansainvälisyys
Moodle verkko-oppimisympäristö ja tarvittaessa HILL-etäyhteys. . Mikäli opiskelija hyödyntää tekoälyä opintojakson tehtävän hiomiseen, nämä kohdat tulee merkitä selkeästi tehtävään, jotta lukija tietää, mitkä muotoilut ovat opiskelijan omia ja mitkä tekoälyn. On myös tärkeää muistaa, että tehtävässä on kyse opiskelijan oman oppimisen avaamisesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijan HOPSiin on kirjattu osaamisen näyttö, opiskelija on yhteydessä jakson opettajaan ja laatii tälle näyttösuunnitelman, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöjä ja jonka perusteella opiskelija aikoo osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden. Kun opettaja on hyväksynyt näyttösuunnitelman, opiskelija voi lähteä toteuttamaan sitä sovitussa aikataulussa. Myös osaamisen näyttö arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 / hylätty.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on noin 133 tuntia, joka jakautuu seuraavasti: - Lähiopetus: 20 t - Itsenäinen opiskelu ja Moodlen materiaaleihin tutustuminen: 43 t - Tehtävä (oppimispäiväkirja): 70 t