Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatuksellinen ohjaus- ja menetelmäosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02507-SO220010-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.10.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
27.02.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opintojakso
C-02507-SO220010

Toteutukselle Erityiskasvatuksellinen ohjaus- ja menetelmäosaaminen C-02507-SO220010-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Ks. TimeEdit-kalenteri

Tavoitteet

Erityiskasvatuksellisen ohjausosaamisen vahvistuminen ja sen laajentaminen myös kehitysvammaisten parissa tehtävään työhön. Kyky arvioida asiakkaan arjen toimintakykyä ja mukauttaa ohjausta ja sen tavoitteita asiakkaiden toimintakyky ja vahvuudet huomioiden. Ohjauksen selkiyttäminen, asiakkaan arjen strukturoiminen ja vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien hyödyntäminen. Sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen vahvistaminen erityiskasvatuksen keinoin. Työyhteisökysymyksiin syventyminen osana erityiskasvatusta. Hyvinvointiteknologisten keinojen ja menetelmien hyödyntäminen asiakkaan tukemisessa.

Sisältö

Arjen toimintakyky ja sen arvioiminen, kehitysvammatyö, ohjauksen selkiyttäminen ja arjen strukturoiminen, vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjaannuttaminen, asiakkaan vahvuuksien tunnistaminen, yhtenäiset ohjaustavat työyhteisön sisällä, hyvinvointiteknologia osana erityiskasvatusta.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy viisi opetuskertaa perjantai-aamupäivisin, joista kaksi toteutuu lähiopetuksena: - Pe 27.2.2026 klo 8.45-12.00 Etäopetus HILLissä - Pe 6.3.2026 klo 8.45-12.00 Etäopetus HILLissä - Pe 13.3.2026 klo 8.45-12.00 Lähiopetus SAMKin kampuksella - Pe 20.3.2026 klo 8.45-12.00 Etäopetus HILLissä - Pe 27.3.2026 klo 8.45-12.00 Lähiopetus SAMKin kampuksella . Lähiopetus toteutuu SAMKin Porin kampuksella; tarkemmat luokkatilatiedot löytyvät TimeEdit- kalenterista: https://cloud.timeedit.net/samk/web/public/. Etäopetus toteutuu opettajan HILL-huoneessa, osoitteessa https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen

Oppimateriaalit

Moodlen luentomateriaalit sekä yksi valituista teoksista: - Moraine, P. 2015. Tarkkaavaisuus haltuun. Toiminnanohjaustaitojen vahvistaminen. - Oksanen & Sollasvaara (toim.) 2019. Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette- oireisten lasten kasvattajille. - Sajaniemi, N. ym. 2015. Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. - Vehmas, S. & Mietola R. 2022. Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys

Opetusmenetelmät

Sosionomikoulutuksen syventäviin opintoihin kuuluvan jakson opetus toteutuu aikavälillä 27.2.-26.3.2026, jonka jälkeen on vielä hetki aikaa oppimistehtävien työstämiseen. Opintoihin sisältyy viisi opetuskertaa perjantai-aamupäivisin sekä kaksi oppimistehtävää. Pääosin opetus toteutuu hill-etäyhteydellä, mutta KAKSI OPETUSKERTAA TOTEUTUU LÄHIOPETUKSENA SAMKin Porin kampuksella. Kolme muuta etäopetuskertaa toteutuvat osoitteessa https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen . SAMKin opiskelijoiden lisäksi opintojakso on tarkoitettu Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkintoa suorittaville opiskelijoille ristiinopiskelusopimuisen mukaisesti. Nämä opiskelijat saavat erikseen ilmoittautumislinkin omasta ammattikorkeakoulustaan. DIAKin opiskelijoille ristiinopiskelupaikkoja on varattu tälle jaksolle 10 kappaletta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Päiväkoulutuksen opiskelijat ovat suorittaneet ennen jaksoa I ammatillisen harjoittelunsa ja peilaavat jakson aikana käsiteltyjä asioita harjoitteluunsa. Monimuotoryhmien opiskelijat sekä avoimen AMKin opiskelijat puolestaan peilaavat mahdollisuuksien mukaan opintojakson antia omaan työhönsä/aiempaan työkokemukseensa sosiaalialalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää: 1. Menetelmätehtävä: Puretaan opintojakson viimeisellä opetuskerralla. 2. Suullinen ryhmätentti (joka voidaan toteuttaa myös etänä): Keskustelutentti ajoittuu huhtikuulle 2026, mutta sen tarkempi ajankohta sovitaan tenttiryhmän kanssa opintojakson alkupuolella. HUOM! Jälkimmäisen tehtävän VAIHTOEHTOISENA suoritustapana on yksilöessee, jonka palaituspäivä on 12.4.2026.

Kansainvälisyys

Moodle verkko-oppimisympäristö, HILL-etäyhteys, Peppi. . Mikäli opiskelija hyödyntää tekoälyä opintojakson tehtävän hiomiseen, nämä kohdat tulee merkitä selkeästi tehtävään, jotta lukija tietää, mitkä muotoilut ovat opiskelijan omia ja mitkä tekoälyn. On myös tärkeää muistaa, että tehtävässä on kyse opiskelijan oman oppimisen avaamisesta. Pääosin tekoälyllä luotuja tehtäviä ei hyväksytä tässä jaksossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijan HOPSiin on kirjattu osaamisen näyttö, opiskelija on yhteydessä jakson opettajaan ja laatii tälle näyttösuunnitelman, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöjä ja jonka perusteella opiskelija aikoo osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden. Kun opettaja on hyväksynyt näyttösuunnitelman, opiskelija voi lähteä toteuttamaan sitä sovitussa aikataulussa. Myös osaamisen näyttö arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 / hylätty. SAMKin ohjeiden mukaisesti osaamisen näyttöä ei voi uusia. Mikäli opiskelijalla on todettuja oppimisen tai ryhmässä toimimisen pulmia, jotka hankaloittavat opintojakson tehtävien tekemistä, opiskelijan tulee olla ennen jakson alkamista yhteydessä jakson opettajaan. Tarvittaessa yhdessä räätälöidään jaksolle suoritustavat, jotka huomioivat opiskelijan mahdolliset todetut oppimisen ja/tai ryhmässä toimimisen pulmat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä opiskelijan näkökulmasta tarkoittaa n. 133 tuntia. Työmäärä jakautuu seuraavasti: - Opetus 20 t - Itsenäinen opiskelu ja Moodleen materiaaleihin tutustuminen: 23 t - Tehtävä 1 eli menetelmätehtävä: 20 t - Tehtävä 2 eli suullinen ryhmätentti (TAI vaihtoehtona oleva yksilöessee) sekä vaaditun teoksen lukeminen: 70 t

Siirry alkuun