Siirry suoraan sisältöön

ERIPS22HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: ERI0003A15S-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2022 - 09.09.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Jaana Tilli
Julia Sahramäki
Hanna Hovila
Ryhmät
A47th
A47th
Opintojakso
ERI0003A15S

Toteutukselle ERIPS22HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen ERI0003A15S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon, elämänhistorian ja -olosuhteiden vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa kartoittaa ja tukea asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja -kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä

Sisältö

- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen - terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo

Oppimateriaalit

•Ohisalo, M. & Saari, J. (2014). Kuka seisoo leipäjonossa? Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. (Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 83). Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö.Saatavilla http://www.kaks.fi/sites/default/files/TutkJulk_83_net.pdf
•Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
•Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020: sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3106-0
•Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas, yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistona

Opetusmenetelmät

Tarkkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
- oppii ymmärtämään erityisen tuen tarvetta ja tarpeen moninaisuutta eri ikäkausina
- tietää ja ymmärtää erityisen tuen tarpeeseen liittyviä ilmiöitä kuten esimerkiksi köyhyys, syrjäytyminen, asunnottomuus, paperittomat siirtolaiset
- oppii tukemaan erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä käyttämällä vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yhteistyössä muiden toimijoiden (kuten järjestöt, kirkon diakoniatyö, sosiaali-alan toimijat) kanssa
- opiskelija oppii toimintansa perustana hyödyntämään sekä olemassa olevaa tutkimustietoa että asiakkaiden omaa kokemus- ja arkitietoa
- oppii ymmärtämään omien kokemustensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseen
- oppii kartoittamaan erityistä tukea tarvitsevien palveluita, yksilöllistä palvelun tarvetta sekä ohjaamaan asiakkaita tarjolla olevien palveluiden pariin (terveyspalvelut, sosiaalipalvelut, diakoniatyö, kolmannen sektorin palvelut, vapaaehtoistyö)
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja suojaavia tekijöitä
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta

Opintosuorituksen kuvaus
- Lähiopetus
- toiminnallinen opetus
- Työelämäpäivä: seminaari
- Kansanterveyspäivä 2022 / itsenäinen opiskelu
- itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäpäivät opintojakson alussa ja lopussa, opintokäynnit opintojakson aikana.
Tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops -keskustelua: Koko ryhmäprosessin toteuttaminen yksin, esitys sovitusti työelämässä tai toisessa opintojaksossa. Muiden oppimateriaalipaketteihin tutustuminen.

Esitietovaatimukset

Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Siirry alkuun