GHO03VS20DIAK Terveysteknologia gerontologisessa hoitotyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: GHO0305A15S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 09.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Titta Riihimäki
- Aino Maaria Kokkonen
- Ryhmät
-
E43shE43sh
-
I43shI43sh
-
F43shF43sh
-
A43shA43sh
- Opintojakso
- GHO0305A15S
Toteutukselle GHO03VS20DIAK Terveysteknologia gerontologisessa hoitotyössä GHO0305A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa etsiä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia teknologisia ratkaisuja tukiessaan ikääntyneen ihmisen hyvinvointia
• osaa arvioida teknologisten ratkaisujen roolia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
• osaa käyttää teknologiaa osana ammattitaitoaan ja arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta
• osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä
Sisältö
• terveysteknologia ja ikääntyneen hoitotyö
• terveysteknologiset ratkaisut
• eettisyys, soveltuvuus ja turvallisuus
Oppimateriaalit
Muunmuassa:
Leikas, J. (toim.) (2014). Ikäteknologia (1.painos). Vanhustyön keskusliitto
Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena
Kaija-Kortelainen Minna, Kekäläinen Heli ja Kinnunen Anu: Hyvinvointiteknologian koulutustuote; käyttöönoton ja käytön koulutus WeltecH-Hanke 2018–2019. TEKNOLOGIAKARTOITUS.
Sundgren Suvi; Stolt Minna & Suhonen Riitta. 2019. Ethical issues related to the use of gerontechnology in older people care: A scoping review
Muu suositeltava kirjallisuus:
Käyttäjälle kätevä teknologia (KÄKÄTE) -projektin julkaisut.
Raappana, A. & Melkas, H. (2009). Teknologian hallittu käyttö vanhuspalveluissa. Opas teknologiapäätösten ja teknologian käytön tueksi. Lahti: Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Suhonen, L. & Siikanen, T. (toim.) (2009). Hyvinvointiteknologia sosiaali - ja terveysalalla- hyöty vai haitta? (s. 9 -20). Lahdenammattikorkeakoulun julkaisu. Sarja C Artikkelikokoelmat, raportit ja muut ajan-kohtaiset julkaisut, osa 26.
Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoivassa ja hoidossa (2010). Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE -julkaisuja 30. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• tutustuu teknologian tuomiin mahdollisuuksiin tukea ikääntyneiden ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja toimintakykyä eri toimintaympäristöissä
• ymmärtää teknologisten ratkaisujen roolin ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
• saa valmiuksia hyödyntää teknologiaa osana ammattitaitoaan
• saa valmiuksia arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä
• tutustuu sosiaali- ja terveysalalla yleisesti käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin
• saa valmiuksia tukea ikääntyviä ihmisiä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä
Opintosuorituksen kuvaus
1) Opiskelijat perehtyvät itsenäisesti kurssilla osoitettuun materiaaliin ja osallistuvat tämän ja omien kokemustensa pohjalta aktiivisesti verkkokeskusteluun.
2) Opiskelijat tutustuvat kurssilla yhdessä sovittuihin terveysteknologiaratkaisuihin ja laativat kirjallisuuteen pohjautuen aiheesta kirjallisen raportin. Valitusta aiheesta tehdään pareittain esittelyvideo, mikä esitellään verkkoseminaarissa.
Tarkemmat suoritusohjeet kurssialustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen vastuuopettajan kanssa.
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille,kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai sote-alan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.