Siirry suoraan sisältöön

GHO03VS20DIAK Terveysteknologia gerontologisessa hoitotyössä (5op)

Toteutuksen tunnus: GHO0305A15S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.03.2020 - 18.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 09.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Titta Riihimäki
Aino Maaria Kokkonen
Ryhmät
E43sh
E43sh
I43sh
I43sh
F43sh
F43sh
A43sh
A43sh
Opintojakso
GHO0305A15S

Toteutukselle GHO03VS20DIAK Terveysteknologia gerontologisessa hoitotyössä GHO0305A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa etsiä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia teknologisia ratkaisuja tukiessaan ikääntyneen ihmisen hyvinvointia
• osaa arvioida teknologisten ratkaisujen roolia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
• osaa käyttää teknologiaa osana ammattitaitoaan ja arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta
• osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä

Sisältö

• terveysteknologia ja ikääntyneen hoitotyö
• terveysteknologiset ratkaisut
• eettisyys, soveltuvuus ja turvallisuus

Oppimateriaalit

Muunmuassa:
Leikas, J. (toim.) (2014). Ikäteknologia (1.painos). Vanhustyön keskusliitto
Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena
Kaija-Kortelainen Minna, Kekäläinen Heli ja Kinnunen Anu: Hyvinvointiteknologian koulutustuote; käyttöönoton ja käytön koulutus WeltecH-Hanke 2018–2019. TEKNOLOGIAKARTOITUS.
Sundgren Suvi; Stolt Minna & Suhonen Riitta. 2019. Ethical issues related to the use of gerontechnology in older people care: A scoping review

Muu suositeltava kirjallisuus:
Käyttäjälle kätevä teknologia (KÄKÄTE) -projektin julkaisut.
Raappana, A. & Melkas, H. (2009). Teknologian hallittu käyttö vanhuspalveluissa. Opas teknologiapäätösten ja teknologian käytön tueksi. Lahti: Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Suhonen, L. & Siikanen, T. (toim.) (2009). Hyvinvointiteknologia sosiaali - ja terveysalalla- hyöty vai haitta? (s. 9 -20). Lahdenammattikorkeakoulun julkaisu. Sarja C Artikkelikokoelmat, raportit ja muut ajan-kohtaiset julkaisut, osa 26.
Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoivassa ja hoidossa (2010). Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE -julkaisuja 30. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• tutustuu teknologian tuomiin mahdollisuuksiin tukea ikääntyneiden ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja toimintakykyä eri toimintaympäristöissä
• ymmärtää teknologisten ratkaisujen roolin ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
• saa valmiuksia hyödyntää teknologiaa osana ammattitaitoaan
• saa valmiuksia arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä
• tutustuu sosiaali- ja terveysalalla yleisesti käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin
• saa valmiuksia tukea ikääntyviä ihmisiä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä
Opintosuorituksen kuvaus
1) Opiskelijat perehtyvät itsenäisesti kurssilla osoitettuun materiaaliin ja osallistuvat tämän ja omien kokemustensa pohjalta aktiivisesti verkkokeskusteluun.
2) Opiskelijat tutustuvat kurssilla yhdessä sovittuihin terveysteknologiaratkaisuihin ja laativat kirjallisuuteen pohjautuen aiheesta kirjallisen raportin. Valitusta aiheesta tehdään pareittain esittelyvideo, mikä esitellään verkkoseminaarissa.
Tarkemmat suoritusohjeet kurssialustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen vastuuopettajan kanssa.

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille,kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai sote-alan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Siirry alkuun