KIR01MK22OUL Kirkon kansainvälinen ja monikulttuurinen työ (2op)
Toteutuksen tunnus: KIR0102A15S-3031
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2022 - 04.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 300
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Toteutukselle KIR01MK22OUL Kirkon kansainvälinen ja monikulttuurinen työ KIR0102A15S-3031 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
1. Lue ennakkotehtävänä Risto Saarisen artikkeli: Minä olin outo ja katso opiskelumateriaalissa oleva video. Kirjoita näiden herättämistä kysymyksistä, ajatuksista ja oivalluksista keskustelualueella.
2. Osallistu lähiopetukseen kampuksella tai collaboratessa sekä mahdollisiin opintokäynteihin.
3. Sovi keskustelualueella oppimistehtävän toteuttamisseurakunnasta, tiimistä, sen työnjaosta ja sisällöstä.
4. Palauta tiimisuunnitelma ja osallistu tarvittaessa tiimiohjaukseen.
5. Esittele tiimisi kanssa oppimistehtäväsi opintojakson loppuseminaarissa (pakollinen läsnäolo)
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita
Sisältö
- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia
Oppimateriaalit
•Ahonen, R. A. (2014). Tulevaisuuden kirkko. Helsinki: Suomen Lähetysseura. s.69-123.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Komulainen, J., & Vähäkangas, M. (2009). Luterilaisen Suomen loppu?: Kirkko ja monet uskonnot. Helsinki: Edita.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Saarinen, Risto (2011) MINÄ OLIN OUTO. Muukalaisuus ja vieraanvaraisuus kristinuskossa. 14s. http://hdl.handle.net/10138/42424
•Vuola, E. (2015). Uskonto ja kehitys: Näkökulmia suomalaiseen kehitysyhteistyöhön ja -tutkimukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. s.29-218.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää kirkon monikulttuurisen ja kansainvälisen työn ulottuvuudet ja yhteistyömahdollisuudet sekä paikallisseurakuntatasolla että maailmanlaajuisesti.
Opintosuorituksen kuvaus:
1. Ennakkotehtävänä opiskelija lukee Risto Saarisen MINÄ OLIN OUTO -artikkelin (14s.) ja pohtii omia lähtökohtiaan ja suhdettaan kirkon kansainväliseen ja monikulttuuriseen työhön ja palauttaa pohdintansa Moodlen keskustelualueelle.
2. Lähiopetusta ja mahdollisia opintokäyntejä.
3. Oppimistehtävä: opiskelijatiimi jalkautuu paikallisseurakuntaan suunnittelemaan, osallistumaan ja mahdollisesti toteuttamaan kirkon kv ja mk-työtä ja kokoaa toteutuksesta lähteistetyn tuotoksen. (1op)
4. Seminaari, jossa tuotokset esitellään.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimit soveltavat työelämässä/yhteisöpajoissa lähijaksolla oppimaansa suunnitellen ja mahdollisesti myös toteuttaen esim.yhteisvastuutapahtuman, lähetysnäyttelyn, riparisafarin, tasaus-päivän, vastuuviikon tapahtumapäivän, maailmojen messun, kävele naiselle ammatti jne. tehtävänannon mukaan ja tekevät suunnitelmasta tai toteutuksesta tuotoksen (raportti, power point, prezi, blogi, video, videoblogi, peli, posteri yms.), joka voidaan julkistaa mahdollisesti myös Diakin ulkopuolelle.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
TKI-pisteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti
Esitietovaatimukset
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus 5op
Lisätiedot
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.