Siirry suoraan sisältöön

KIS3PS21TKU Kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogisten syventävät 3 *** (KIS31 Opetuksen suunnittelu ja opetusmateriaali) (4op)

Toteutuksen tunnus: KIS3104A11H-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.10.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Turku
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opettajat
Karoliina Kivimies
Riia Lamminmäki
Ryhmät
G45vtk
G45vtk
Opintojakso
KIS3104A11H

Toteutukselle KIS3PS21TKU Kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogisten syventävät 3 *** (KIS31 Opetuksen suunnittelu ja opetusmateriaali) KIS3104A11H-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tällä opintojaksolla kootaan yhteen pedagogiset opinnot. Opinnot ovat alkaneet viidennellä lukukaudella Kommunikaatiopedagogiikan opintokokonaisuudessa. Lisäksi pedagogisia opintoja on opiskeltu seitsemännellä lukukaudella opintojaksoissa Kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogisten syventävät opinnot 1 ja 2.
Tämä opintojakso keskittyy opetusmateriaalin valmistamiseen ja käyttämiseen sekä opetusharjoittelun suunnitteluun ja toteutukseen.
Opintojakso alkaa materiaaliosuudella ja jatkuu opetusharjoittelulla. Jakso päättyy koko pedagogisten opintojen aikana kerätyn tiedon ja taidon kokoamiseen päättötehtävään.

Oppimateriaalit

Papunet-sivuston viittomakuvat
- Järvilehto, 2014: Hauskan oppimisen vallankumous soveltuvin osin.
- Kupias et.?:
- Suomalaisen viittomakielen perussanakirja
- Suvi- suomalaisen viittomakielen verkkosanakirja
- Viittomakielen kuvasanakirja
- Sanoista käsin -dvd

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
• suorittaa syventävät opinnot joko oppilaitoksen tarjontana tai kansainvälisessä vaihdossa
• tuntee viittomien opetukseen käytettävää materiaalia, osaa tuottaa sitä itselleen ja ymm'rt'' materiaalin ja opetuksen tavoitteiden yhteyden
• tuntee viittomakurssin toteutuksen prosessin
• osaa opettaa erilaisissa vaativissa tilanteissa erilaisia kohderyhmiä
• osaa käyttää tukiviittomia ja eri kommunikaatiomenetelmiä opetustilanteissa
• osaa arvioida toimintaansa tulkkina
osaa arvioida toimintaansa opettajana

Tarkennetut ydinsisällöt
opettajan työ: suunnittelu, toteutus, arviointi
• moniammatillinen yhteistyö
• puhetta tukevat ja korvaavat tulkkausmenetelmät
• tukiviittomat
• kommunikaatiomenetelmät
• opetusmateriaalit

Pedagoginen toteutus
Opetuksen suunnittelu ja opetusmateriaalit 4 op

Lähiopetus:
•Opintojakson esittely, tehtävät ja suorittaminen sekä päättötehtävän ohjeistus
•Kurssin suunnittelun aloittaminen, kurssisuunnitelmat ja tuntisuunnitelmat. Ryhmiin jako
•opetusmentelmät
•Kurssisuunnitelmien väliohjaus itsenäisen työskentelyn rinnalla/lomassa
•Kurssisuunnitelmien tarkastus
•Tuntisuunnitelmien väliohjaus itsenäisen työskentelyn rinnalla/lomassa
•Opetusmateriaaleihin tutustuminen. Tutustuminen Diakin ja mahdollisesti jonkin oopetuspalvelua tuottavan yrityksen materiaaleihin

Itsenäinen työskentely:
•Kirjallisuuteen perehtyminen
•Kurssin tavoitteen laatiminen ryhmissä
•opetusmenetelmien ideointi
•Kurssisuunnitelman tekeminen ryhmissä
•Tuntisuunnitelmien laatiminen itsenäisesti ja ryhmissä

Opetusharjoittelu 1 op

Lähiopetus:
•Tukiviittomakurssin tai muun puhetta tukevan tai korvaavan komminikaatiomenetelmän toteutus 8-15 h
•palautekeskustelu


Päättötehtävä 1 op
•Itsenäinen työskentely: Päättötehtävän tekeminen eli oppimiskokemuksen purkaminen Pecha Kucha menetelmällä
•Lähiopetus: pecha kucha -esitykset opetuksesta, 3 h

Oppimistehtävät
•Kurssin tavoitteiden laadinta
•Kurssi- ja tuntisuunnitelmien tekeminen
•Opetusharjoittelun suunnittelu, toteutus ja arviointi
•Päättötehtävä

Oppimistehtävien palautuspäivät
Sovitaan kurssilla

Lisätiedot

,

Siirry alkuun