Siirry suoraan sisältöön

KVAMK22HKI Kirkon varhaiskasvatuksen asiantuntijuus (5op)

Toteutuksen tunnus: KVA0005A20S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Tiina Häkkinen
Ilona Kontinen
Ryhmät
A48sosv
A48sosv
Opintojakso
KVA0005A20S

Toteutukselle KVAMK22HKI Kirkon varhaiskasvatuksen asiantuntijuus KVA0005A20S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa

Oppimateriaalit

• Haapasalo Tiina, Petäjä Heljä, Vuorelma-Glad Päivi, Sandén Mirva, Pulkkinen Hanna & Tahvanainen Ilkka. (Toim.) 2017. Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.
• Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus.
• Valtonen, M. & Sutinen, P. (2016). Varhaiskasvatus ja perhetoiminta seurakunnissa. (Diak työelämä 6). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
• Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. (Määräykset ja ohjeet 2016:17). Helsinki: Opetushallitus.
• Kokkonen Jarmo (Toim.) 2018. Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.
• Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 21/2015. Kirkko ja toiminta.) Helsinki: Kirkkohallitus.
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat : artikkelit tarkemmin DIAKLEssa https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/aikuiset-ja-perhe/perhelahtoisen-seurakunnan-suuntaviivat.
• Ahtiainen, A., Paananen, T., Tiirola, K. &Tiirola, K. (2016). Jyvemmälle messuun. Helsinki: Lasten Keskus.
• Lattu, K., Kilpeläinen A-E. & Innanen, T. (2020) Kirkon varhaiskasvatus ja kotien uskontokasvatus. Teoksessa Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.
• Yli-Koski-Mustonen, S. Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Lasten Keskus.

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:

• osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisia johtajuuden periaatteita sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
• jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
• tuntee uskonnonpedagogiikan menetelmiä ja osaa soveltaa niitä lasten kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
• tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
• osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Opintojakson ydinsisällöt ovat
• Varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
• Uskonnonpedagogiikan menetelmät
• Kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
• Varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
• Varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
• Lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa.


Opiskelija perehtyy kirkon varhaiskasvatukseen, perhetoimintaan ja uskonnonpedagogisiin menetelmiin osallistumalla luento-opetukseen ja verkkokeskusteluun, perehtymällä suoritettavaan kirjallisuuteen ja oppimateriaaleihin sekä tekemällä oppimistehtäviä.

Ammatillista osaamista vahvistetaan lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä pidettävissä seminaareissa / workshopeissa, jossa tiimit esittelevät omat oppimistehtävänsä ja jakavat omia oppimiskokemuksiaan.

Lisäksi opiskelija osallistuu paikallisseurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Samalla opiskelija tekee havaintoja eri ikäisten lasten ja perheiden kohtaamisesta ja huomioimisesta seurakunnan tiloissa ja toiminnassa.

HUOM! Oppimistehtävien tarkemmat ohjeistukset löytyvät Diaklesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät tehdään yhteistyössä Suomen ev.lut.kirkon seurakuntien kanssa.

Siirry alkuun