Siirry suoraan sisältöön

LAS2ES22HKI Asiakasprosessi lastensuojelutyössä (5op)

Toteutuksen tunnus: LAS2005E19S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Lastensuojelutyön erikoistumiskoulutus
Opintojakso
LAS2005E19S

Toteutukselle LAS2ES22HKI Asiakasprosessi lastensuojelutyössä LAS2005E19S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Osallistuja syventää osaamistaan lastensuojelun asiakasprosessin tilannearvion tekemisestä, palvelujen ja tuen tarpeiden jäsentämisestä asiakaslähtöisesti sekä asiakassuunnitelman laadinnasta siten, että lasten, nuorten, vanhempien/ perheen palvelujen ja tuen tarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti ja riittävästi.
- Osallistuja kykenee koordinoimaan lastensuojelun asiakaskohtaisen työprosessin suunnittelua, toteutusta, arviointia ja dokumentointia monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyöverkostossa siten, että lasten, nuorten ja vanhempien ja heidän läheistensä osallisuus työskentelyssä toteutuu.
- Osallistuja osaa analysoida asiakastyöprosessin toteutusta laadun sekä työskentelyn tulosten ja vaikutusten näkökulmasta.

-> Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
-> Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.

Sisältö

- Opintojaksolla syvennetään osaamista lapsi- ja perhelähtöisestä lastensuojelutyöstä sekä lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta työskentelyä raamittavasta lainsäädännöstä.
- Opintojaksolla perehdytään lapsen oikeuksiin ja asemaan sekä suojelun tarpeisiin.
- Opintojaksolla jäsennetään lastensuojelun asiakasprosessia lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta, huomioiden asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuus niin tilannearvion tekemisessä kun asiakastyöprosessin suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja dokumentoinnissa.
- Opintojaksolla tarkastellaan mahdollisuuksia hyödyntää informaatioteknologiaa osallistavassa dokumentoinnissa.
- Asiakasprosessin tarkastelun yhteydessä hahmotetaan lastensuojelun monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimintaa, erityisesti sosiaalihuollon ja lastensuojelutyön, koulutoiminen sekä mielenterveystyön ja psykiatrian rajapinnoilla.
- Lisäksi käydään läpi lastensuojelun asiakastyön laadun sekä tulosten ja vaikutusten arvioinnin osallistavia keinoja.

Siirry alkuun