Siirry suoraan sisältöön

LUOVK24HKI-SOS Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5op)

Toteutuksen tunnus: LUO0005A20S-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.02.2024 - 12.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Severi Saihomaa
Jaana Rintala
Ryhmät
HKI-K24sos
HKI-K24sos
Opintojakso
LUO0005A20S

Toteutukselle LUOVK24HKI-SOS Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena LUO0005A20S-3038 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta

Sisältö

- luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
- luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
- hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
- oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen

Aika ja paikka

Toteutuksessa on aikaan sidottua opetusta ja harjoituksia.

Oppimateriaalit

Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Diaklessa muut suositeltavat lähteet

Opetusmenetelmät

Asiakastyön menetelmä (5op) sekä luovat ja toiminnalliset menetelmät voimavarana ja ammatillisuutena (5op) opintojaksot on yhdistetty yhdeksi 10 op:n opintojaksoksi.
Opintojaksojen tavoitteet ja ydinsisällöt on kerrottu molempien toteutussuunnitelmien alussa.

Toteutus:
Opintojen luennot ja harjoitukset on tiiviisti nivottu yhteen. Jokaiseen luentopäivään kuuluu myös harjoituksia, joissa on läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso koostuu kolmesta tehtävästä, joista kaksi toteutetaan kotiryhmissä ja yksi on yksilötehtävä. Kotiryhmien toteuttama toiminnallinen ohjaus työelämässä toteutuu tiiviissä yhteistyössä työelämätahon kanssa.

Opintojakson lähdemateriaalit löytyvät Diaklesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävä työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.
Lisäksi opiskelija tekee LUO verkkotentin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h
Opiskelija osallistuu aktiivisesti luennoille, harjoitteisiin ja kotiryhmän työelämässä toteuttamaan toiminnalliseen ohjaukseen. Opintojakson suorittaminen edellyttää luentoihin ja harjoitteisiin osallistumisen lisäksi aktiivista panostusta kotiryhmä- ja työelämätyöskentelyyn.
Sisällön jaksotus:
Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille:
Luennot sisältävät harjoituksia, joissa on läsnäolovelvollisuus. Korvauksista sovitaan opintojakson opettajien kanssa
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.
Arvioinnin perusteet:
Osaamista arvioidaan Diakin arviointikriteerien perusteella.
Arviointi koostuu kolmesta osa-alueesta, joiden tarkemmat arviointikriteerit on kerrottu Diaklessa.
1) Kotiryhmien toteuttama toiminnallinen ohjaus työelämässä.
2) Puheeksioton harjoitus tehtävä
3) Luovien toimintojen verkkotentti
Arviointi:
hyväksytty-hylätty

Lisätiedot

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä

Siirry alkuun