Siirry suoraan sisältöön

OSA01MS23HKI-SH Auttava vuorovaikutus ja ohjaus (4op)

Toteutuksen tunnus: OSA0104A20S-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2023 - 24.11.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Erja Eskelinen
Sampo Sivula
Ryhmät
A54sh
A54sh
Opintojakso
OSA0104A20S

Toteutukselle OSA01MS23HKI-SH Auttava vuorovaikutus ja ohjaus OSA0104A20S-3030 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, verkkoanalyysitehtävän työstäminen, ryhmäohjaustapahtuman toteutus ja seminaari opintojen lopussa.

Läsnäolovelvoite100%.

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää auttavan vuorovaikutuksen teoreettiset perusteet sekä osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä
- tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- tietää verkkoneuvonnan ja terveysteknologian merkityksen asiakkaiden itsehoidon keinona terveyden edistämisessä
- tietää sosiaalisen median käytön kansalaisten tiedonvälittäjänä
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ohjauksessa
- osaa soveltaa hoitotieteellistä tietoa ohjauksessa
- tietää selkokielen periaatteet ja osaa käyttää selkomateriaaleja työssään

Sisältö

- auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen
- ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
- verkkoneuvonta ja terveysteknologia
- tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen
- ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
- hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
- kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe

Aika ja paikka

Kts. ajoitus lähijaksotaulukosta Diakin www-sivuilta.

Oppimateriaalit

Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja. Sivut 24-140.

Karjalainen, A. L. (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Karjalainen A. L., & Wallenius-Penttilä, K. (toim.) (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. [Väitöskirja, Oulun yliopisto]. (Acta Universitatis Ouluensis D 1236). Oulun yliopisto. (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset)
herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf

Sairaanhoitajaliiton eHealth-asiantuntijaryhmä, Ahonen, O., Kouri, P., Liljamo, P., Granqvist, H., Junttila, K., . . . Saranto, K. (2015). Sairaanhoitajaliiton sähköisen terveyspalvelujen strategia vuosille 2015-2020. Suomen sairaanhoitajaliitto ry.
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/SA%CC%88HKO%CC%88ISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf


Helasvuo, M-L., Johansson, M., & Tanskanen, S-K. (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Kääriäinen, M. Kyngäs, H. 2004. Käsiteanalyysi ohjaus-käsitteestä hoitotieteessä.
Hoitotiede vol 17, no 5/-05, 250-255.

Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T., & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26(4), 239-249.

Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. [Väitöskirja, Oulun yliopisto]. (Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285). Oulun yliopisto. urn.fi/urn:isbn:9789526207520

MUU AINEISTO:

Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta. Vaikuttavuutta terveydenhoitoon.
http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media

Oppiportin verkkokurssit:
Asiakastyön lähtökohdat
• Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC
• Asiakaspalvelutilanteet terveydenhuollossa
• Asiakaspalvelu eri kanavissa
• Lopputesti

Ohjaus ja oppiminen terveydenhuollossa
• Ohjauksen ja oppimisen perusteet
• Osaamisperustaisuus terveydenhuollossa
• Ohjaajana työyhteisössä
• Suunnittele vaikuttava ohjaus
• Aktivoivat ohjausmenetelmät
• Osaamisen arviointi ja palautekeskustelu
https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/okk00023

Motivoiva, voimaannuttava ohjaus ja pystyvyyden tunne, dosentti, psykologian tohtori Pilvikki Absetz https://www.youtube.com/watch?v=7FKRUAnuR3E

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:

Opiskelija
• ymmärtää tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttää tietoa toimintansa perustana asiakas- ja potilaslähtöisen ryhmänohjaustapahtuman suunnitelmassa
• tietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, hengelliset, toiminnalliset ja yhteisölliset auttamismenetelmät
• ymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito -suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen
• soveltaa tietoa osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa, joka liittyy terveyttä edistäviin elintapamuutoksiin
• osaa tunnistaa potilasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.
• osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa asiakaslähtöisessä ohjauksessa ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan

Ydinsisällöt
• auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
• potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen
• ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
• verkkoneuvonta ja terveysteknologia
• tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen
• ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
• hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
• viestintä eri ikäisten ja erilaisten asiakkaiden kanssa
• kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
• vuorovaikutuskanavat asiakkaan etähoidossa
• vuorovaikutuskanavat asaikkaan etähoidossa
• informaatioteknologia

Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/

Orientaatiotunti +luennot (läsnäolovelvoite 100%). Ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä + verkkoanalyysitehtävä pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmäohjaustapahtuma toteutetaan toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä tai hankkeessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan etukäteen erikseen sovittena korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.

Verkkoanalyysitehtävä voidaan etukäteen erikseen sovittuna suorittaa yksilötehtävänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26h 40min .

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

Ryhmäohjaustehtävä ja verkkoanalyysitehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).

Siirry alkuun