OSA01MS24HKI-SHD/TH Auttava vuorovaikutus ja ohjaus (4op)
Toteutuksen tunnus: OSA0104A20S-3038
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.08.2024 - 01.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Erja Eskelinen
- Sampo Sivula
- Ryhmät
- 
                        HKI-K24shdHKI-K24shd
- 
                        HKI-K24thHKI-K24th
- Opintojakso
- OSA0104A20S
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ma 09.09.2024  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | OSA01 / Itsenäinen pienryhmätyöskentely |  | 
| Ma 09.09.2024  klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) | OSA01 / Luento/selkokieli | Zoom | 
| Pe 20.09.2024  klo 11:30 - 12:15 (0 t 45 min) | OSA01 / Luento/viestintä, lähteistyksen kertaus | HKI-327
                                    Luokka 327 | 
| Ti 01.10.2024  klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) | OSA01 / Itsenäinen pienryhmätyöskentely |  | 
| Pe 04.10.2024  klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) | OSA01 / Itsenäinen pienryhmätyöskentely |  | 
| Ke 27.11.2024  klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) | OSA01 / Itsenäinen pienryhmätyöskentely | |
| Pe 29.11.2024  klo 08:30 - 15:30 (7 t 0 min) | OSA01 / Seminaari | HKI-331
                                    Luokka 331 | 
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, verkkoanalyysitehtävän työstäminen, ryhmäohjaustapahtuman toteutus ja seminaari opintojen lopussa.
Läsnäolovelvoite100%.
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- tietää auttavan vuorovaikutuksen teoreettiset perusteet sekä osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät 
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä 
- tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat 
- tietää verkkoneuvonnan ja terveysteknologian merkityksen asiakkaiden itsehoidon keinona terveyden edistämisessä 
- tietää sosiaalisen median käytön kansalaisten tiedonvälittäjänä 
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ohjauksessa 
- osaa soveltaa hoitotieteellistä tietoa ohjauksessa 
- tietää selkokielen periaatteet ja osaa käyttää selkomateriaaleja työssään
                    
Sisältö
- auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät 
- potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen  
- ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat 
- verkkoneuvonta ja terveysteknologia 
- tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen  
- ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät 
- hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta 
- kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
                    
Aika ja paikka
Kts. ajoitus lähijaksotaulukosta Diakin www-sivuilta.
                    
Oppimateriaalit
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja. Sivut 24-140. 
Karjalainen, A. L. (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Karjalainen A. L., & Wallenius-Penttilä, K. (toim.) (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 
Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. [Väitöskirja, Oulun yliopisto]. (Acta Universitatis Ouluensis D 1236). Oulun yliopisto. (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset) 
herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf 
Sairaanhoitajaliiton eHealth-asiantuntijaryhmä, Ahonen, O., Kouri, P., Liljamo, P., Granqvist, H., Junttila, K., . . . Saranto, K. (2015). Sairaanhoitajaliiton sähköisen terveyspalvelujen strategia vuosille 2015-2020. Suomen sairaanhoitajaliitto ry.
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/SA%CC%88HKO%CC%88ISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf 
Helasvuo, M-L., Johansson, M., & Tanskanen, S-K. (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 
Kääriäinen, M. Kyngäs, H. 2004. Käsiteanalyysi ohjaus-käsitteestä hoitotieteessä.
Hoitotiede vol 17, no 5/-05, 250-255.
Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T., & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26(4), 239-249. 
Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. [Väitöskirja, Oulun yliopisto]. (Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285). Oulun yliopisto. urn.fi/urn:isbn:9789526207520
MUU AINEISTO:
Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta. Vaikuttavuutta terveydenhoitoon. 
http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf  
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media  
Oppiportin verkkokurssit:
Asiakastyön lähtökohdat
• Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC
• Asiakaspalvelutilanteet terveydenhuollossa
• Asiakaspalvelu eri kanavissa
• Lopputesti
	
Ohjaus ja oppiminen terveydenhuollossa
• Ohjauksen ja oppimisen perusteet                                                                                      
• Osaamisperustaisuus terveydenhuollossa                                                                                       
• Ohjaajana työyhteisössä                                                                              
• Suunnittele vaikuttava ohjaus                                                                                              
• Aktivoivat ohjausmenetelmät                                                                                              
• Osaamisen arviointi ja palautekeskustelu
 https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/okk00023 
Motivoiva, voimaannuttava ohjaus ja pystyvyyden tunne, dosentti, psykologian tohtori Pilvikki Absetz https://www.youtube.com/watch?v=7FKRUAnuR3E 
                    
Opetusmenetelmät
Tavoitteet: 
Opiskelija
• ymmärtää tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttää tietoa toimintansa perustana asiakas- ja potilaslähtöisen ryhmänohjaustapahtuman suunnitelmassa
• tietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, hengelliset, toiminnalliset ja yhteisölliset auttamismenetelmät
• ymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito -suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen
• soveltaa tietoa osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa, joka liittyy terveyttä edistäviin elintapamuutoksiin
• osaa tunnistaa potilasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.
• osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa asiakaslähtöisessä ohjauksessa ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan
Ydinsisällöt
•	auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
•	potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen 
•	ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
•	verkkoneuvonta ja terveysteknologia
•	tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen 
•	ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
•	hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
•       viestintä eri ikäisten ja erilaisten  asiakkaiden kanssa
•	kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
•       vuorovaikutuskanavat asiakkaan  etähoidossa
•       vuorovaikutuskanavat asaikkaan etähoidossa
•       informaatioteknologia
Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/ 
Orientaatiotunti +luennot (läsnäolovelvoite 100%). Ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä + verkkoanalyysitehtävä pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%).
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmäohjaustapahtuma toteutetaan  toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä tai hankkeessa.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan etukäteen  erikseen sovittena korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.
 
Verkkoanalyysitehtävä voidaan etukäteen erikseen sovittuna suorittaa yksilötehtävänä.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on  27h/op.
                    
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja.
                    
Lisätiedot
Ryhmäohjaustehtävä ja verkkoanalyysitehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).