Siirry suoraan sisältöön

PERMS24HKI-SOSKIR Perhetyö ja lastensuojelu (5op)

Toteutuksen tunnus: PER0005A20S-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 15.09.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Severi Saihomaa
Tarja Isomäki
Ryhmät
HKI-K24sosd
HKI-K24sosd
HKI-K24sosn
HKI-K24sosn
HKI-K24sosv
HKI-K24sosv
Opintojakso
PER0005A20S

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ke 11.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
PER/ Luento 6
HKI-331 Luokka 331
To 12.09.2024 klo 09:00 - 15:15
(6 t 15 min)
PER/ Seminaari (vierailijat)
Teams
Pe 27.09.2024 klo 08:00 - 08:30
(0 t 30 min)
Muistutus: PER Oppimistehtävän palautus 27.9.
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää joko lähi- tai etäopetusta (kokonaan verkossa suoritettava sosionomitutkinto), joka jaksottuu koko ajanjaksolle. Paritehtävän palautus opintojakson lopussa.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä
- tuntee lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tuntee keskeisen lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- tuntee perhetyön asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
- osaa dokumentoida asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin

Sisältö

- kasvuolojen suojaavat tekijät ja riskitekijät
- lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun toimintaympäristöt
- lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Diaklesta.

Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.

Opetusmenetelmät

Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmiin tutustuminen ja kirjallinen paritehtävä

Opintosuorituksen kuvaus

Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista ja menetelmiin tutustumisesta.

Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio.

Lastensuojelun ja perhetyön menetelmiin tutustutaan pienryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat hyödyntää tehtävien tekemisessä työelämäyhteistyötahoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksen valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan aina erikseen opintojakson vastaavan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.

Lisätiedot

AHOT, noudatetaan ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.

AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana.
Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.
Oma osaaminen on kuvattava riittävän tarkasti kaikkien edellä mainittujen asioiden osalta.

Siirry alkuun