SEUMK23POR Seurakuntatyön kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: SEU0005A20S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.09.2022 - 09.10.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2023 - 17.02.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Toteutukselle SEUMK23POR Seurakuntatyön kehittäminen SEU0005A20S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja sen jälkeen perehdytään Suomen ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon. Hallinnon ja organisaatioon liittyvä osaaminen osoitetaan tenttimällä (tekninen testi DIAKLEssa).
Tämän jälkeen käynnistetään sekä työyhteisöön ja virkaan sekä seurakunnan työn kehittämiseen ja viestintään liittyvät oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät mahdollisuuksien mukaan tiedonhankintaa ja yhteistyötä harjoitteluseurakunnan kanssa. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaarityöskentelyyn.
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat lait ja toiminnan linjaukset
- osaa analysoida johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- pohtii kirkon viran teologisia perusteita ja toiminnan linjauksia suhteessa omaan ammatilliseen identiteettiinsä
- tietää viestinnän merkityksen ja keinot kirkon työssä sekä oman vastuunsa viestijänä
Sisältö
- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto
- kirkkolaki ja kirkkojärjestys soveltuvin osin sekä ajantasaiset toiminnan linjaukset ja strategiat sekä muut hallintoa ohjaavat asiakirjat
- työyhteisötaidot
- henkinen ja hengellinen työhyvinvointi
- toiminnan ja talouden suunnittelu ja arviointi erityisesti oman työalan näkökulmasta
- kirkon virka ja työntekijän identiteetti
- viestinnän keinot ja kanavat sekä suunnittelu
Oppimateriaalit
Kirkon ja seurakunnan hallinto ja organisaatio
Opetuksessa käsiteltävät teemat ja suoritettava materiaali:
• Kirkkolaki, luvut 1-4, 6-7, 9-10, 17-22.
• Kirkkojärjestys, luvut 1-4, 6-9, 18-20.
• Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2015). Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 21, Kirkko ja hallinto.
• Meriläinen, J. (2016). Organisaation ja hallinnon nykytila. Teoksessa J. Meriläinen (toim.) Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. 48. s. 68-121.
• Meriläinen, J. (2016). Julkisoikeudellinen asema. Teoksessa J. Meriläinen (toim.), Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa. (Kirkko ja toiminta 48). s. 122-140.
Työyhteisö ja virka
Suoritettava materiaali:
• Anetjärvi, S., & Jakobsson, M. (2017). Seurakunnan henkilöstöhallinto. Edita.
• Kopperi, K., Malo, T., & Tanska, J. (2019). Laki, evankeliumi ja KIRVESTES - johtajana kirkossa. Kirjapaja. Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.
• Kirkon virka- ja työehtosopimus 2020-2022. Luettavissa täältä. Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.
• Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. s. 219-224.
Työalan kehittäminen, suunnittelu ja arviointi
Suoritettava materiaali:
• Kaira, T. (2019). "Sitä kohti, mikä on edessä" - Strategia-ajattelun ominaispiirteet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. (s. 37-54 ja 218-236)
• Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026.
Viestintä
Oheismateriaalia:
• Diakoniatyön viestintä, vaikuttaminen ja digitalisaatio. Diakoniabarometri 2018, Yksinäisyyden monet kasvot, s. 48–79.
• Kormilainen, V., Ahonen, J., & Ijäs, J. (2016). Somempi seurakunta. Sosiaalisen median opas. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa
• Malmelin, K. (2013). Seurakuntien viestintäkirja. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa
• Suomen ev.lut. kirkko. (i.a.) Kirkon viestintä. Saatavilla 19.11.2021. https://evl.fi/plus/kirkon-viestinta
• Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö & Akavan Erityisalat (2010). Kirkon viestinnän työtehtävät ja vaatimustasot. Ohjeistus viestinnän asiantuntijoille. https://docplayer.fi/742041-Kirkon-viestinnan-tyotehtavat-ja-vaatimustasot.html
Opetusmenetelmät
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen, seminaarityöskentelyihin, itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin sekä hyväksytysti suoritettuihin testeihin (Diakle).
Mahdollisissa poissaolotilanteissa opiskelijan oppiminen turvataan vastuulehtorin kanssa sovittavalla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso voi sisältää aktiivista työelämäyhteistyötä ja kehittämistyötä (TKI). Myös opinnollistaminen on mahdollista.
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua, mutta seurakuntatyön kehittämiseen ja viestintään liittyvän oppimistehtävän voi tehdä yhteistyössä työelämän (esim. HAR22:n harjoittelusrk) kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan toteutuskohtaisesti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla voi olla kansainvälisiä luennoitsijoita, osa opetuksesta ja oppimateriaalista voi olla englannin (tai ruotsin) kielistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen erityisestä syystä (esim. opiskelijan kv-vaihto). Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava opinto-ohjaajan ja jaksosta vastaavan lehtorin kanssa ENNEN opintojakson alkua.
Valinnainen suoritustapa tarkoittaa jakson itsenäistä suorittamista yksilötentillä (hallinto & organisaatio) ja oppimistehtävillä (työyhteisö ja virka, kehittäminen ja viestintä). Tähän liittyen sovitaan tentittävä kirjallisuus ja oppimistehtävän ohjeistus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutuu pääsääntöisesti samalla lukukaudella HAR22:n eli seurakuntaharjoittelun kanssa. Näin opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn perehtymällä kehittämistehtävässä harjoitteluseurakunnan toimintakontekstiin ja -kulttuuriin. Myös oppimistehtäviä voidaan soveltuvin osin tehdä harjoitteluseurakunnan toimintaympäristössä.
Opiskelijan kannattaa varata lähiopetuksen ja seminaarien lisäksi työaikaa verkkotestiin valmistautumiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen, pienryhmätyöskentelyyn, seminaareihin ja oppimateriaaliin perehtymistä varten.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen SEU -opintojaksoa.
Suositellaan vahvasti ammatillisten opintojaksojen (DTA, KNA ja KVA) suorittamista ennen SEU -opintojaksoa.