SIEMS24PMK Sielunhoito ja hengellinen ohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: SIE0005A20S-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2024 - 22.09.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 06.09.2024 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
SIE/ Toiminnalliset harjoitukset |
PMK-B117
B117
|
Ke 11.09.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
SIE/ Tiimien itsenäinen työskentely |
verkossa
|
Ti 17.09.2024 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
SIE/ Luento |
PMK-B117
B117
|
Ke 18.09.2024 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
SIE/ Seminaari ja reflektio |
PMK-B117
B117
|
To 19.09.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
SIE/ Verkkotentti |
verkkotentti
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellinen matkapäiväkirja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.