Siirry suoraan sisältöön

YHRMK23HKI Yhteisönrakentaja (5op)

Toteutuksen tunnus: YHR0005A16S-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.01.2023 - 07.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Terveydenhoitaja (AMK)
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
YHR0005A16S

Toteutukselle YHRMK23HKI Yhteisönrakentaja YHR0005A16S-3020 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Minun tarinani - identiteetti ja itsetuntemus yhteisötyön perustana 1 op
-Identiteetti työskentely (oma tarina)

Yhteisön ja ympäristön tarina - havainnointi ja sosiaalinen analyysi 2 op
-Alueen ja yhteisön havainnointi
-Sosiaalinen analyysi, tilastot, strategiat, yhteiskuntaa analysoivan kirjallisuuden käyttö. Etsitään haasteet ja sovitaan kehittämisen osat.

Tulevaisuuden tarina - yhteistoiminnallinen kehittäminen 2 op
-Kehittämistehtävä oman lähiyhteisön kehittämistarpeisiin liittyen. Miten suunnitellaan asioita, jaetaan taitoja ja tehdään yhdessä?

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
- osaa käyttää joitakin yhteisöllisiä ja voimaannuttavia työmenetelmiä
- osaa arvioida ja priorisoida yhdessä työstetyn yhteisöanalyysin perustella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
- osaa hyödyntää yhteisön kehittämisprosessi-mallia

Sisältö

- yhteisölliset menetelmät
- voimautuminen ja valtautuminen
- yhteisöllisen oppimisen- ja -toiminnanprosessi
- Yhteistoiminnallinen kehittäminen

Oppimateriaalit

Addy, Tony. 2020. Community Practice and Critivcal Community Research: Perspectives from conviviality and the CABLE approach.

Freire, Paolo. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino.

Helsingin Diakonissalaitos. Kaapeli-verkkosivut.

Hytönen, Maarit & Ketola Kimmo & Salminen, Veli-Matti & Sohlberg, Jussi & Sorsa, Leena (toim.). 2016. Erilaisista yhteisöistä elävä kirkko. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 124.

Malkavaara, Mikko. 2018. Yhteisöissä elävä kirkko yhteiskunnan murroksessa. TKI toiminnan vuosikirja 3 Paikallisuus ja globaalit mahdollisuudet. Diakonia-ammattikorkeakoulu

Roivainen, Irene (toim.) & Ranta-Tyrkkö, Satu. 2016. Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press Global.

Siirto, Ulla & Tuuri, Kaija. 2015. Yhteisötyön menetelmät sosiaalialalla. Teoksessa Näkki & Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmät sosiaalialalla. Helsinki: Edita, 127–141.

Siirto, Ulla. 2015. Cable-metodi lähiöasukkaiden aktivoijana, voimauttajana ja valtauttajana. Teoksessa Väyrynen, Kostamo-Pääkkö & Ojaniemi (toim.) Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. [Tallinn]: United Press Global, 301–320.

Thitz, Päivi & Siirto, Ulla. 2015. Monimuotoistuva yhteisöosaaminen. Teoksessa Gothóni, Hyväri, Kolkka & Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKItoiminnan vuosikirja 2015. Diakonia-ammattikorkeakoulu, 93-106.

Opetusmenetelmät

Yhteisönrakentaja -koulutus (5op) perustuu yhteisölliseen ja kokemukselliseen oppimiseen, joten läsnäolo jokaisessa lähipäivässä on tärkeää.

Yhteisönrakentaja-koulutuspäiviä on viisi ja oppimistehtäviä kolme.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi lähipäivää, joissa edellytetään läsnäoloa.
Kolme tehtävää.

Siirry alkuun